כישלון זמני לאובמה: גוש רפובליקני נגד רפורמת הבנקאות

הרפובליקנים מונעים כעת מ"חוק וולקר" להגיע לדיון בסנאט, אך ההערכות הן כי הרפורמה בסופו של דבר תעבור

הרפורמה הגדולה שמתכנן ממשל אובמה במערכת הבנקאות נתקלת לפי שעה בקשיים. הרפובליקנים בסנאט הציבו גוש חוסם להבאת החוק לדיון בסנאט, כאשר המאבק בין הרפובליקנים לדמוקרטים על החוק מתחמם.

את עיקרי הרפורמה הוביל פול וולקר, יועץ כלכלי בכיר לנשיא ארה"ב ברק אובמה ולשעבר יו"ר הפדרל ריזרב. השינוי העיקרי הצפוי במערכת הבנקאות הוא איסור מוחלט על הבנקים לסחור בכספי נוסטרו, מה שעלול לפגוע ברווחיהם מחד אך להגביר את היציבות מאידך.

המסחר בנוסטרו הניב לבנקים בארה"ב רווחי עתק בשנה האחרונה בשל הראלי בשווקים, והוא פיצה על חולשה בסקטור הפרטי. עם זאת, בשנות המשבר הפיננסי הסב המסחר בנוסטרו הפסדי עתק לבנקים והחריף משמעותית את משבר האשראי.

אובמה מעוניין כעת לאסור על הבנקים לסחור בנוסטרו, ברוח חוק גלאס-סטיגל שנחקק ב-1933 בעקבות המשבר הפיננסי ב-1929 שהוליד את השפל הכלכלי הגדול, חוק שהפריד בין הבנקים לפעילות ההשקעות שלהם על מנת לרסן את הספקולציה בשוק המניות (אך בוטל ב-1999).

הרפובליקנים טענו שהרפורמה הפיננסית שמנסים הדמוקרטים להעביר הינה כוללת מדי ומרחיקת לכת, יותר ממה שהמערכת באמת צריכה. מצד שני, הדמוקרטים מאשימים את הרפובליקנים ברפיסות מול הבנקים וטוענים כי רפיסות זו תוביל למשבר הפיננסי הבא.

בכל אופן, ההערכות בארה"ב הן כי בסופו של דבר הרפורמה תעבור, למרות הקשיים. אובמה עצמו ביקר את הרפובליקנים ואמר כי עליהם "להעמיד את האינטרסים הלאומיים לפני האינטרסים המפלגתיים שלהם".