הירידות בת"א התמתנו: "שחקני המעו"ף דחפו מעלה"

גלובס tv מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד: "קיים מאבק קשה בין השחקנים לקראת הפקיעה מחר, לבין האווירה בעולם" ■ המדדים המובילים איבדו עד 1.5% ■ בוול סטריט נפתח המסחר בעליות של עד 0.5%

יום המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ד'), כפי שהתנהל מאז הפתיחה, במגמה שלילית, אם כי הירידות התמתנו במעט כשעה לפני הסיום, הודות לעלייה של 0.5% בחוזים העתידיים בוול סטריט, שהביאה לפתיחה חיובית של המסחר. הירידות בשוקי העולם על רקע העמקת משברי החוב באירופה, שהביאו לאווירה השלילית גם בת"א, התמתנו אף הן בגלל הודעה של האיחוד האירופי לפיה "חבילת החילוץ ליוון תושלם תוך ימים וכי הסדר חוב במדינה לא בא בחשבון". המדדים המובילים ננעלו בירידה מירבית של 1.5%, לאחר שמוקדם יותר ירדו עד 2.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.97 מיליארד שקל.

סוכנות הדירוג S&P חתכה את דירוג החוב של יוון ל"אג"ח זבל" ולראשונה הורידה גם את הדירוג של פורטוגל. הנהלת הבורסה ביוון יצאה בהודעה דרמטית לפיה היא אוסרת על ביצוע פעולות שורט (מכירה בחסר) על מניות בגלל "המצב בשווקים", כדבריה. במקביל לירידות במניות גם אגרות החוב של יוון נפלו היום והתשואות עליהן זינקו - מה שמצביע על אי יכולתה של יוון לעמוד בהחזר החובות.

מחר תתקיים בבורסה בת"א הפקיעה על מדדי המעו"ף והבנקים, ולקראת הפקיעה יום המסחר הושפע מנסיונות של שחקני מעו"ף כאלה ואחרים "להזיז" את מדד 25 המניות המובילות בכיוון הרצוי להם.מירב הפוזיציות הגדולות הפתוחות שנמצאות סביב הכסף הן על רמה של 1,190 נק'.

מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד, אמר היום ל"גלובס", כי במסחר היום מתקיים מאבק קשה בין שחקני המעו"ף לבין המצב בשווקים בעולם. "השחקנים רוצים פקיעה גבוהה, ונכון לעכשיו זה מקזז את הירידות בעולם", אמר צור. "בכלל, המצב של הבורסה המקומית טוב יותר מאלה של העולם - החברות מפרסמות דו"חות טובים, ורמות המינוף אצלנו לא גבוהות כמו בבורסות אחרות בעולם. אבל, אחד-העם לא יכולה להישאר זמן רב מנותקת מהעולם - ואם הבעיות באירופה ימשיכו או יחריפו, גם אצלנו יירשמו ירידות חדות", לדבריו. לגבי המסחר היום, צור מעריך כי זה תלוי בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט (שעברו לעלייה של 0.5%. י.נ): "אם החוזים יירדו - שחקני המעו"ף לא יצליחו למתן את המגמה השלילית והשוק יירד. אם החוזים ישתפרו - שחקני המעו"ף יוכלו לשמור את השוק ברמות גבוהות יחסית".

בבורסות אסיה נרשמו היום כאמור ירידות חדות. "המשקיעים חוששים משיתוק בכלכלה וחוסר יכולת לקבל החלטות באירופה ובמקומות אחרים בעולם בגלל מחלוקות פוליטיות. נראה שמדובר כאן בתגובה מוגזמת, אם כי הרצון להמנע מסיכונים צפוי להשאר עד שלא יפתרו את הבעיות", אמר ל"בלומברג" סיימון בוורה, מנהל השקעות בסידני.

רון אייכל: אי-ודאות בטווח הקצר

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב מציין כי ברור לכל כי רק יוון, או פורטוגל יכולות וצריכות להתמודד עם אבדן היציבות הפיסקלית שלהן. על כן, הפתרון האמיתי הוא מהלך משולב של כל הכוחות הפנימיים ביוון ובמדינות האחרות אשר יפעלו להשבת היציבות. זאת, באמצעות צמצום הוצאות והקפאת השכר. כל עוד זה לא יעשה, יוון תישאר בכותרות - ולא לטובה. הצרה המרכזית היא שאין להן ברירה אחרת. צפי הצמיחה לשנים הקרובות במדינות אלו הוא כה זעום, כך שהצמיחה לא תוכל להקל על המשבר.

"ככל שיוון תקדים להכיר בכך, החזרה למסלול הצמיחה הבריאה תהיה מהירה יותר. במקרה הטוב זה יכול להמשך כמה רבעים, במקרה הרע, שנים. כלומר, סיוע מהיר ליוון משמעותו למשקיעים רווחי הון בטווח הקצר, אך הפסדים קשים יותר בטווח הבינוני. עצירת הסיוע או התנייתו במהלכים כואבים, משמעותו אי-ודאות בטווח הקצר, אך רווחים נאים בטווח הבינוני".

זינוק פתאומי ברציו

רשת שופרסל דיווחה הבוקר (ד') על תוצאותיה ברבעון הראשון של 2010. התוצאות היו בהתאם לתחזיות האנליסטים. הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון הסתכם בכ-115 מיליון שקל בהשוואה ל-107 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי היה 4.2% בהשוואה ל-4.1% ברבעון המקביל אשתקד.

מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) הודיע אמש (ג') כי ענקית הגנריקה הישראלית טבע כשלה בתיקון ליקויי ייצור "משמעותיים" במפעלה בקליפורניה - ליקויים אשר גרמו לזיהרומים בזריקות מאלחשות "פרופופול".

רציו זינקה במחזור חריג, ללא שום הודעה או דיווח מהותי מצד החברה. ברציו טוענים כי אין כל התפתחות או עדכון על הסקרים הסייסמיים שנערכו באתר "לוויתן" וסוחרים בשוק מסבירים את הזינוק הפתאומי כספקולציה טהורה לקראת פרסום הדו"חות הכספיים של נובל אנרג'י מחר.

מניית מבטח שמיר רשמה ירידה חדה. אתמול דיווחנו כי בעלי המניות של החברה עשויים להתמודד בתחילת השבוע הבא עם לחץ נוסף, הפעם מכיוונן של הבורסה לני"ע וחברות תעודות הסל.

פריגו תפרסם את דוחותיה מחר. לקראת הדוחות פרסמו אתמול (ג') שני בתי השקעות סקירות על הצפוי בהם. הראל פיננסים מצפים מהחברה להציג תוצאות חזקות יחסית לרבעון המקביל ב-2009, אולם נמוכות ביחס לרבעון הקודם בשל עונתיות.

חברת ביונדווקס הודיעה היום כי הסתיים בהצלחה שלב I/II של הניסויים הקליניים בחיסון ה-Multimeric-001 האוניברסאלי לשפעת שמפתחת החברה.

די מדיקל הודיעה על חדירה לשוק הסיני. חברת הבת, נילימדיקס, חתמה על הסכם הפצה והסכם אסטרטגי לשיווק ושיתוף עם חברת סינופארם, חברה בשליטת ממשלת סין, העוסקת בייצור, שיווק והפצה של תרופות ומוצרים רפואיים בסין.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]