בלנקפיין במייל ב-2007: "עשו הכל כדי למכור 'כלבים וחתולים'"

אי-מיילים חדשים שהותרו לפרסום בארה"ב חושפים כי גולדמן זאקס שחזה מבעוד מועד את קריסת שוק הסאב-פריים, דחק באנשי המכירות של הבנק להאיץ את מכירות ניירות הערך מגובי משכנתאות הסאב-פריים במהלך 2006 ו-2007

אי-מיילים חדשים שהותרו לפרסום בארה"ב חושפים כי גולדמן זאקס שחזה מבעוד מועד את קריסת שוק הסאב-פריים, דחק באנשי המכירות של הבנק להאיץ את מכירות ניירות הערך מגובי משכנתאות הסאב-פריים במהלך השנתיים 2006 ו-2007.

האי-מיילים, שאליהם גם מקושר המנכ"ל לויד בלנקפיין, מראים כי העובדים דנו איך להאיץ את המכירות כדי להיפטר מאותם מכשירים פיננסיים מסוכנים. האי-מיילים נחשפו אתמול ע"י ראש ועדת השימוע, הסנטור קרל לווין, בסוף שימוע סוער במיוחד שארך 10 שעות בו נצלבו ראשי גולדמן זאקס והוטחו בהם שאלות והאשמות קשים.

באחד האי-מיילים, בלנקפיין שאל את העובדים אם הם עושים את מיטב יכוליתיהם כדי למכור אג"ח מגובות המשכנתאות, כולל משכנתאות הסאב-פריים. "האם כבר ניקינו את הספרים שלנו והאם אנו עושים את מיטב המאמצים עכשיו כדי למכור 'כלבים וחתולים' בספרים אחרים ברחבי החטיבה", כך כתב בלנקפיין באחד האי-מיילים שנחשפו אתמול.

כשנשאל המנכ"ל על הדואר האלקטרוני הזה בסוף הדיון, הוא אמר כי דבריו לא מייצגים את הדעה שלו על אגרות החוב. "כאשר אני משתמש בביטוי 'חתולים וכלבים', אני מתכוון לדברים שונים", אמר.

בלנקפיין דחה אתמול מכל וכל את האשמות ה-SEC וטוען כי ההימור נגד הלקוחות נבע כחלק מתהליך של ניהול הסיכונים של הבנק: יד אחת מכרה מוצרי סאב-פריים והייתה חשופה לשוק ויד שנייה פתחה פוזיציות שורט על אותו שוק. "לא פתחנו פוזיציות שורט מאסיבית נגד שוק הנדל"ן ולא הימרנו נגד הלקוחות שלנו. ניהלנו סיכונים כפי שבעלי המניות שלנו והרגולטורים מצפים מאיתנו".

לדברי בלנקפיין, גולדמן זאקס הפסיד בסך כל 1.2 מיליארד דולר מחשיפתו לשוק הנדל"ן במהלך המשבר.