מדוע מניית רציו מזנקת בכ-10% במחזור חריג בבורסה?

(עדכון) - גל של שמועות על רציו ■ בשוק התרוצצה שמועה שמנכ"ל נובל הגיע לישראל למרות שהחברה מפרסמת מחר דו"חות כספיים ■ שמועה נוספת מדברת על הקדמת פרסום הסקר הסייסמי ב"לוויתן"

יחידות ההשתתפות של רציו מזנקות היום (ד') במחזור חריג, ללא שום הודעה או דיווח מהותי מצד החברה, כאשר בשער הגבוה היומי היא נסקה בכ-17%. ברציו טוענים כי אין כל התפתחות או עדכון על הסקרים הסייסמיים שנערכו באתר "לוויתן" וסוחרים בשוק מסבירים את הזינוק הפתאומי במניה כספקולציה טהורה לקראת פרסום הדו"חות הכספיים של נובל אנרג'י מחר.

"המשקיעים מהמרים על כך שנובל אנרג'י תחשוף מחר טפח מהבדיקות שנערכו ב'לוויתן'", אמרו ל"גלובס" סוחרים בשוק. באשר למחזורי המסחר הגבוהים במיוחד ברציו, מסרו הסוחרים כי "במניות אלה, כאשר מתפשטת שמועה בשוק, המשקיעים עולים על הרכבת והמחזורים קופצים".

משקיעי רציו ממתינים בדריכות לקבל כל פיסת מידע אפשרית על מבנה "לויתן", הממוקם מערבית ל"תמר", בו נערך סקר סיסמי תלת מימדי ותוצאותיו מעובדות בחודשים האחרונים בארה"ב. ההערכה היא כי התוצאות לא יועברו לישראל לפני חודש יוני. במידה והתוצאות יראו כי ישנו פוטנציאל לגילוי גז טבעי באתר, תחל נובל אנרג'י (יחד עם השותפות רציו וקבוצת דלק) בקידוח לקראת סוף השנה, אשר עלותו מוערכת בכ-100 מיליון דולר.

השמועה המוטעית

הסיפור של רציו ממחיש לא רק את הדריכות בה מצויים המשקיעים, אלא גם את הקלות בה ניתן להשפיע על מניות בשוק באמצעות הפצת שמועות. משיחות שערכנו עם פעילים בשוק עולה, כי נפוצה שמועה לפי מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון נמצא כאן בישראל למרות שהדו"חות של נובל יפורסמו מחר בארה"ב.

שמועה זו גרמה למשקיעים רבים להאמין שישנן חדשות בנוגע למבנה "לוויתן" והמניה זינקה. ואולם, דייווידסון אינו נמצא בישראל אלא ביוסטון, טקסס, כך שהשמועה אינה נכונה.

"הכל אוויר חם", אומר לנו פעיל בכיר בשוק.

לנדאו: "לא ידוע לנו דבר"

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, אמר בשיחה עם "גלובס" כי ישנה ספקולציה לפיה נובל אנרג'י תקדים את פרסום תוצאות הסקרים הסיסמיים, אך לרציו לא נודע על כך דבר.

"הספקולציה היא שההכרזה של נובל, שאמורה להיות ביוני, תוקדם", אמר לנדאו. "לא ידוע לנו על שום שינוי במועדים של מתן הודעה בקשר לסקר התלת מימדי. לנו לא ידוע שום דבר חדש בהקשר זה. נובל היא המפעיל של כל היתר 'רציו ים', כלומר של כל 5 הרשיונות ולויתן בתוכם, והיא כחברה ציבורית תדווח על התוצאות כנדרש ברגע שהתמונה המלאה תהיה בידה".

המשקיעים מהמרים כי ישנה כמות מסחרית של גז טבעי ב"לוויתן", וזאת לאחר התגלית בקידוח "תמר" הסמוך. נובל אנרג'י שיגרה בחודשים האחרונים רמיזות אופטימיות באשר ל"לוויתן", כמו למשל בדו"חות הכספיים הקודמים שלה שפרסמה בשלהי נובמבר, שם היא מסרה כי "החברה מצפה לקדוח מבנה גדול נוסף במחצית השנייה של השנה (בישראל - ע.ב.י) ולקדוח במהלך 2011 בשני הגילויים שכבר נמצאו".

נובל אנרג'י, אגב, צפויה להציג מחר רווח נקי של 72 סנט למניה ברבעון הראשון של 2010 לעומת רווח של 59 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה צפויות לזנק ב-57% לרמה של 692 מיליון דולר.