רוביני: "להתמוטטות יוון תהיה השפעה גדולה מזו של קריסת ליהמן ברדרס; היא תמוטט את האיחוד האירופי"

בכנס מילקן אמר "נביא המשבר" כי יוון תהיה חייבת לפרוש מגוש האירו ■ "מעמידים פנים שהבעיה של יוון היא נזילות, אבל הבעיה היא פרודוקטיביות נמוכה והיעדר תחרות" ■ "יוון ניצבת יחד עם ספרד ופורטוגל בפני משימה בלתי אפשרית. ספרד אפילו בעייתית יותר מיוון"

הדיון בכנס מילקן בלוס אנג'לס על עתידו של האיחוד האירופי נסב, באופן טבעי, סביב יוון. את מרבית תשומת הלב בפאנל משך, כצפוי, פרופסור נוריאל רוביני.

מורה נבוכים: מה קורה לכלכלות יוון ופורטוגל?

רוביני, כהרגלו, היה פסימי ביותר באשר לעתידה הכלכלי של יוון ושל מדינות נוספות כמו פורטוגל, ספרד ואיטליה. "יש למדינות אלו שתי בעיות מרכזיות, צמיחה ותחרות. עלויות הייצור הגבוהות הובילו למצב בו סין ניצחה במאבק על ייצור מוצרים", אמר רוביני אמש (ג').

הבעיה אינה החוב

רוביני סבור שהמציאות ביוון מסכנת לא רק את שכנותיה, אלא גם את האיחוד האירופי כולו, בגלל הקשרים הכלכליים בין המדינות והעובדה שלמדינות רבות באיחוד יש אג"ח של יוון. רוביני העריך שבשל סיבות אלו, גרמניה תתמוך בסופו של דבר בסיוע ליוון.

"קריסת יוון עשויה למוטט את האיחוד האירופי, מה שיסב לגרמניה נזקים חמורים ולא בטוח שבזה גרמניה חפצה", הסביר רוביני והוסיף כי "להתמוטטות יוון תהיה השפעה גדולה בהרבה מזו שהיתה לקריסת ליהמן ברדרס".

האיחוד האירופי מרגיע: לא יהיה הסדר חוב ביוון

רוביני משוכנע שתוכנית הסיוע של האיחוד האירופי ליוון לא תצליח לחלץ את המדינה מהמשבר, מכיוון שהתוכנית אינה מטפלת בבעיות האמיתיות של המדינה. הוא אף סבור שמדובר בבזבוז כסף. "מעמידים פנים שהבעיה של יוון היא נזילות, אבל הבעיה היא פרודוקטיביות נמוכה והיעדר תחרות. את בעיית החוב של יוון ניתן לפתור, אבל את התחרות והייצור יהיה קשה מאוד לאושש".

משימה בלתי אפשרית

לדברי רוביני, "יוון ניצבת יחד עם ספרד ופורטוגל בפני משימה בלתי אפשרית. ספרד אפילו בעייתית יותר מיוון, יש לה אבטלה גבוהה מאוד, אין תחרות והפרודוקטיביות נמוכה ביותר, המצב בספרד גרוע ביותר, וספרד יותר חשובה לאיחוד מיוון".

רוביני אמר שלספרד יש מעט זמן לנסות ולשפר את מצבה, ושעליה לבצע רפורמה בשוק העבודה שלה, כדי להופכו לגמיש וזול יותר וכן לבצע התאמות פיסקליות. אחרת, הדגיש רוביני, יתרחש אסון כלכלי.

רוביני אמר ל"גלובס" שיוון תהיה חייבת, בסופו של דבר, לעזוב את האיחוד האירופי, מכיוון שהמצב הפוליטי במדינה לא יאפשר התאמות פיסקליות בטווח הזמן הקצר, וכי לא ברור האם העלאת המסים וקיצוץ ההוצאות יסייעו או יזיקו לצמיחה בעתיד הקרוב.

גלובל מילקן
 גלובל מילקן