האוצר יפרסם שמות של חברות שיעסיקו עובדים זרים לא חוקיים

שטייניץ הורה ליישם את ההנחיה החדשה החל מחודש מאי, במסגרת חידוש המאבק נגד העסקת עובדים זרים בלתי חוקיים ■ בכיר במשרד האוצר: "מי שגוזל פרנסה של ישראלי צריך להתבייש"

שמותיהן של חברות ישראליות אשר יעסיקו עובדים זרים בלתי חוקיים יפורסמו ברבים באמצעות אתר אינטרנט, כולל גובה הקנס שספגו בגין העסקה האסורה, כך החליט שר האוצר יובל שטייניץ בישיבה מיוחדת שנערכה במשרד האוצר. השמות והקנסות, אשר יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, יפורסמו באתר הממשלתי.

שטייניץ הורה ליישם את הנחיה החדשה החל מחודש מאי, במסגרת התוכנית החדשה למאבק נגד העסקת עובדים זרים בלתי חוקיים, שהחלה בינואר השנה. "מי שגוזל פרנסה של ישראלי צריך להתבייש", אמר בעניין בכיר במשרד האוצר.

בסביבתו של שטייניץ סבורים כי מהלך "ההכפשה" החדש יפגע במוניטין של החברה והוא אף מיועד, במקרים מסוימים, לגרום להחרמת המוצרים או השירותים שמספקת אותה חברה.

עוד נודע ל"גלובס" כי בישיבה הוצגו לשר האוצר נתונים המראים כי ברבעון הראשון של 2010 נבלמה העלייה המתמשכת בהעסקת עובדים זרים. על-פי נתונים רשמיים ישנם בארץ 226 אלף עובדים זרים, כמחציתם (כ-125 אלף) הם בלתי חוקיים.

התוכנית הנוכחית, לעומת תוכניות העבר, ממוקדת במעסיקים ולא במועסקים, כלומר, צעדי הענישה נועדו לגורמים אשר מעסיקים או משתמשים בעובדים זרים שאינם חוקיים ואינם מטפלים בעובדים הזרים עצמם.

הקמפיין חודש

בשבוע שעבר חידשו משרדי האוצר והפנים את הקמפיין הפרסומי אשר מציג ישראלים המעוניינים לעבוד בתחומים אשר אין בהם היתרי עסקה לעובדים זרים, כגון שיפוצים בבתים פרטיים, משק בית, מלצרות וטיפול בילדים.

על-פי נתונים של רשות האוכלוסין וההגירה, בשנה האחרונה נגבו קנסות בסך כ-28 מיליון שקל בגין העסקה אסורה, נפתחו למעלה מאלף תיקים פליליים נגד מעסיקים והוגשו יותר מאלף כתבי אישום בגין עבירות על חוק עובדים זרים.

על-פי התוכנית החדשה, העסקת עובד זר שלא כדין תביא לכתב אישום פלילי בבית המשפט באופן אוטומטי, עם עונש כספי מינימאלי של 10,000 שקל למעסיק יחיד ו-25,000 שקל לחברה - על כל עובד לא חוקי.

העונש הכספי יוכפל בהתאם להישנות המקרה. כמו כן, יבוטלו היתרי ההעסקה של עובדים חוקיים למי שמעסיק עובדים זרים לא חוקיים.