שני על המשבר באירופה: "חשיפת הבנקים והמוסדיים קטנה"

מנכ"ל משרד האוצר התייחס בראיון לגלי צה"ל על משבר החובות המתפשט באירופה: "החשיפה של הבנקים והמוסדיים בישראל היא מינימאלית; עיקר הייצוא של ישראל מופנה לצרפת וגרמניה ולא למדינות הבעייתיות"

"משברים באים והולכים ואנו נתמודד איתם לטווח ארוך". כך אמר היום (ה') חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, בראיון נדיר לגלי צה"ל תוך שהוא מתייחס למשבר החובות באירופה.

שני ציין כי האוצר עוקב אחר ההתפתחויות באירופה ונמצא בקשרים הדוקים עם חברות הדירוג ובנקים אירופיים.

"אנו עוקבים אחרי המשבר ולומדים אותו", אמר שני. "ברמה המיידית, מבחינת החשיפה של הבנקים והמוסדיים - החשיפה כאן היא מינימאלית. ברמת הייצוא יש להדגיש כי הייצוא הישראלי לאירופה הוא יותר מ-30% מסך הייצוא, כאשר עיקר הייצוא מופנה לגרמניה, צרפת ואנגליה. ספרד כבר מזמן לא קונה מאיתנו תפוזים. החשיפה למדינות הבעייתיות בצורה ישירה היא כמובן נמוכה".

שני ציין כי הנעלם העיקרי במשוואה הוא באיזו מידה כלכלות גרמניה וצרפת, הכלכלות המובילות באירופה, ייפגעו ממשבר החובות שזרעיו טמונים במדינות אחרות. לדבריו, צרפת וגרמניה התמודדו היטב באופן יחסי עם המשבר כיוון שלא התנפחה שם בועת נדל"ן לפני פרוץ המשבר, אך השאלה העיקרית היא כיצד הן ייפגעו ומה יעשה האיחוד האירופי, "שנמצא במצב בעייתי", כדברי שני.

מנכ"ל האוצר הדגיש כי המשרד ממשיך לבנות את התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012 והגן על הרעיון של תקציב דו-שנתי דווקא עכשיו בתקופה של אי ודאות ומשברים שצצים חדשות לבקרים.

"אנו בונים מספר תרחישים ומנסים לנתח את ההשפעה של התרחישים השונים כולל את החשיפה לייצוא לאירופה", אמר שני. "אתה לא יודע אמנם מה יקרה מחר או מחרתיים אך מצד שני הממשלה אימצה כללים מסודרים לגבי איך ייראה התקציב, כמה תהיה הוצאת הממשלה בשנתיים הקרובות וכו'. זה מאפשר לנו לבנות תוכניות לטווח הארוך, מה שמקנה יציבות".