למשבר באירופה עלולות להיות השלכות חמורות על היצואנים

כך אמר אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא וקרא ליצואנים להגביר את מאמצי החדירה לשווקים אחרים בעיקר בדרום מזרח אסיה ■ יצוא הסחורות ללא יהלומים לאיחוד האירופי מהווה כ-29% מהיצוא הישראלי

על רקע המשבר הכלכלי באירופה מתריע היום אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא מפני ההשלכות החמורות העשויות להיות על היצוא הישראלי וקורא ליצואנים להגביר את מאמצי החדירה לשווקים אחרים בעיקר בדרום מזרח אסיה.

על רקע סכנת התפשטות המשבר הכלכלי באיחוד האירופי והתחזקות משמעותית של שער השקל מול היורו, הביע מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, את דאגתו למצב היצוא וההשלכות החמורות העשויות להיות למגמה זו על הכלכלה הישראלית.

חפץ ציין כי במידה והמשבר הכלכלי הנוכחי במדינות יוון, פורטוגל וספרד לא יטופל כראוי ע"י גורמים באיחוד האירופי וגופים פיננסיים בינלאומיים אחרים, הוא עלול להתפתח ולהתפשט למשבר כלל אירופאי שלו עשויות להיות השלכות משמעותיות עלה כלכלה העולמית בכלל וספציפית על היצוא הישראלי .

יצוין כי יצוא הסחורות ללא יהלומים לאיחוד האירופי מהווה כ-29% מהיצוא הישראלי. חלקו של האיחוד האירופי ביצוא הסחורות של ישראל ללא יהלומים ירד בחודשים ינואר- מרץ 2009 מכ-% 33 לכ-31% בחודשים אלו בשנת 2010.

מעבר להשפעת המשבר על הכלכלה האירופית, הוא משפיע על החלשות האירו בעולם שגרמה להתחזקות משמעותית של השקל מול האירו דבר הפוגע כבר ביצואנים לאיחוד האירופי לדבריו.

באשר להשפעה הצפויה של המשבר על היצוא למדינות כמו יוון ופורטוגל - מדובר בהשפעה שולית יחסית בשל היקפי סחר לא גבוהים עם מדינות אלו. יצוא הסחורות ליוון הסתכם בשנת 2009 בכ 295 מיליון דולר ולפורטוגל בכ 111 מיליון דולר. עם זאת לגבי ספרד מדובר בהיקפים משמעותיים יותר. היקף היצוא לספרד בשנת 2009 הסתכם בכ 940 מיליון דולר.

במידה והמשבר יתפשט למדינות גדולות נוספות כמו איטליה ובריטניה כאן כבר מדובר במדינות שהיקף הסחר שלהן עם ישראל משמעותי ומגיע ל 1.1 מיליארד דולר ב 2009 באיטליה ו ב 1.4 מיליארד דולר בבריטניה.

לדברי חפץ, ענף הכימיקלים הוא הענף מוביל בייצוא למדינות האיחוד האירופי ולפיכך הוא חשוף להתפתחויות הכלכליות באירופה. גם ענפי ההיי טק היקפי יצוא גדולים לאירופה יחסית. עם זאת, היצוא הישראלי לאירופה מורכב מענפים בהם העתירות טכנולוגית נמוכה יותר ביחס לייצוא לארה"ב (ענפים המוגדרים כתעשייה מסורתית וכמסורתית מעורבת) ענפים אלה מאופיינים בפעילות עם שולי רווח צרים וכושר הספיגה שלהם לירידה ברווחיות מוגבל. מדובר בתחום החקלאות בענפי הפלסטיקה המזון והמתכת.

מנכ"ל מכון היצוא קרא ליצואנים להפחית את התלות בשוק האירופי, להגביר את מאמצי החדירה לשווקים שאינם מושפעים מהמשבר באירופה בעיקר השווקים בדרום מזרח אסיה שממשיכים לצמוח ולהתאושש בקצב מהיר. יש לפעול כדי להסיט את מרכז הכובד של היצוא הישראלי מאירופה לאזורים בעלי צפי לצמיחה בטווח הקצר הבינוני והארוך. ברמה המיידית על היצואנים לבחון את הסיכונים שהם חשופים להם, לבחון את יציבות הלקוחות ולצמצם את היקפי האשראי הניתן ללקוחות ולהגדיל את כיסוי ביטוח סיכוני סחר חוץ למדינות החשופות יותר לסיכון.