מארק מוביוס: "פשיטת רגל יוון יכולה להיות הדרך הטובה ביותר"

"חילוץ בשלב זה אינו הגיוני; יוון צריכה לשקול תשלום חוב של 50-25 סנט לכל דולר חוב כדי לסייע לקצץ רמת החוב שלה" ■ לדבריו, החששות ש"המחלה המידבקת" תתפתח לבעיה בטווח ארוך, אינם מוצדקים

"פשיטת רגל של יוון יכולה להיות הדרך הטובה ביותר כדי להקל את המשבר הפיסקאלי האירופי ולסייע להפיג את החששות של מחלה מידבקת", אמר המיליארדר הנודע מארק מוביוס בראיון לבלומברג.

"יוון צריכה לשקול תשלום חוב של 50-25 סנט לכל דולר חוב כדי לסייע לקצץ רמת החוב שלה לרמה נורמאלית יותר, אמר מוביוס אשר מפקח על כ-34 מיליארד דולר בשווקים מתפתחים כיו"ר טמפלטון.

"הלוואות סיוע ליוון עלולות לסבך את האיחוד האירופי כאשר מדינות אחרות במשבר חוב יתחילו לבקש הלוואות סיוע בתורן. מצב של חדלות פירעון דווקא יכול לסתום את החורים", אמר מוביוס. "להערכתי, חילוץ בשלב זה אינו הגיוני".

"היוונים עשירים גייסו 10 מיליארד דולר והם רק 10 מיליון אנשים. הבעיה היא שהיווני הממוצע לא מעוניין לשלם מיסים כי הוא חושב שהממשל לא משרת אותו בצורה טובה", הסביר מוביוס. "השחיתות שם גבוהה ופקידים ממשלתיים ישנים במשמרתם ומצב זה צריך לתקן".

למרות זאת, מוביוס אופטימי וטוען כי החששות ש"המחלה המידבקת" תתפתח לבעיה בטווח ארוך, אינם מוצדקים. להערכתו, כאשר יוון תפתור את משבר החוב שלה, חששות אלו ייעלמו תוך שלושה עד ארבעה חודשים. הוא הוסיף כי הוא "מאמין חזק" בגוש האירו.

"אינני חושב שהבעיה היוונית תדביק את שאר המדינות. בטווח הקצר אנשים נכנסים לפאניקה והדבר מאפשר לעושי שוק למיניהם להרוויח משורט על החובות של יוון", הדגיש.