מסתמן: האוצר ידרוש הפחתה מיידית בתעריפי הקישוריות

האוצר: מדובר בכשל כלכלי וצרכני, שיש להפסיקו לאלתר ■ צפויה העלאת מחירים מצד החברות ■ המצדדים בהפחתה: חברות הסלולר לא יוכלו לתקן את המחירים במלוא שיעור הפחתת הקישוריות

עמדת משרד האוצר בנוגע להפחתת תעריפי הקישוריות היא שיש להפחיתם במכה אחת ולא בהדרגה - כך נודע ל"גלובס". אנשי משרד האוצר העבירו את עמדתם התקיפה והחד-משמעית, לפיה אם ייקבע כי יש להפחית את תעריפי הקישוריות בסלולר לרמה שתמליץ חברת הייעוץ NERA - אזי יש להפחיתם באופן מיידי, שכן מדובר בכשל כלכלי וצרכני שיש להפסיקו לאלתר.

ככל הנראה זו גם העמדה הרווחת בקרב דרגים שונים במשרד התקשורת, אך קשה להעריך אם עמדה זו תוצג במסגרת השימוע הציבורי שאמור להתפרסם לחברות בקרוב.

הפחתת הקישוריות במכה אחת היא מהלך דרסטי שעשוי ליצור זעזוע אמיתי בשוק. מדובר בהפסד מיידי של מאות מיליוני שקלים לחברות הסלולר, ואין ספק כי הן יגיבו בעליית מחירים מיידית כדי לצמצם את הנזק.

הנהוג בעולם הוא לבצע הפחתה מדורגת כדי לא לגרום נזק לחברות, שרובן ציבוריות ונסחרות בבורסות שונות בעולם. המצדדים בהפחתה במכה אחת מבססים את עמדתם על כך שחברות הסלולר לא יוכלו לתקן כלפי מעלה את המחירים במלוא שיעור הפחתת הקישוריות, ולכן מי שירוויח מכך הוא הציבור.

כפי שנחשף ב"גלובס", הפחתת דמי הקישוריות המומלצת על-ידי חברת NERA היא לרמה של פחות מ-5 אגורות לדקה, לעומת 25 אגורות לדקה כיום. נציין כי מדובר בהמלצה בלבד שמשרד התקשורת אמור לגבש עמדה סופית לגביה ושעליה ייערך שימוע, ומן הסתם גם מאבק קשה שלא מן הנמנע שיגיע לבית משפט.

נציין כי בפעם האחרונה שבה הופחתו דמי הקישוריות חברות הסלולר הגיעו להבנות עם משרד התקשורת על הפחתה הדרגתית בתעריפי הקישוריות. לעומת זאת, כיום משרדי האוצר והתקשורת מגלים נחישות רבה בדבר, ונראה כי לא יהיו פשרות.

בנוסף, בקרב הציבור ישנה תחושה הולכת וגוברת כי המחירים בסלולר יכולים לרדת וכי התחרות לא מספקת.