הבנקים: השפעת משבר החוב על ישראל קטנה; הבורסה תעלה

הבנקים הגדולים מעריכים כי משבר החוב באירופה יביא למימושים בשוק בטווח הקצר, אך השפעתו על ישראל הינה עקיפה ולפיכך המגמה החיובית תישמר בטווח הבינוני-ארוך

הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, מעריכים כי משבר החובות באירופה ימשיך להשפיע על הבורסה בת"א בטווח הקצר, אולם אין בו כדי לשנות את המגמה החיובית בטווח הבינוני-ארוך. כך עולה מהסקירות השבועיות של הבנקים על שוק ההון.

מדד המעו"ף ירד השבוע ב-3% על רקע משבר החוב באירופה והשלים ירידה חודשית של 5.3%, אולם מתחילת השנה המדד עלה ב-1.7%. מדד הבנקים רשם את הביצועים הגרועים ביותר השבוע, עם ירידה של 4.8%. הירידות השבוע לוו בעלייה במפלס הפחד של המשקיעים בבורסה, כפי שהוא בא לידי ביטוי בסטיות התקן על אופציות המעו"ף, שעלו ל-18% (לאופציות לחודש מאי). לשם ההשוואה, כאשר המעו"ף שהה בשיא ההיסטורי לא מזמן, הסטיות עמדו על כ-12%.

"הלחץ על מניות הבנקים נמשך, וכיום עומד מכפיל ההון הממוצע של מדד הבנקים על כ-1.02, על רקע המשך המימושים מצד משקיעים זרים, בהשפעת עדכון הסטאטוס של השוק הישראלי לשוק מפותח ב-MSCI", כותבים כלכלני בנק לאומי. "נציין כי יתרת השורט (מכירה בחסר - ע.ב.י) על מניות הבנקים שטיפסה בשבועות האחרונים, גדלה גם במהלך השבוע החולף. בנוסף הושפעו אלו מהמגמה השלילית בסקטור הפיננסי בחו"ל, על רקע הצפי לצעדים רגולאטורים נוספים בארה"ב".

בלאומי מעריכים שבטווח הקצר "קיימת אפשרות ממשית למימוש בשוק המקומי", בעיקר בגלל "החרפה אפשרית של ההתפתחויות האחרונות בחו"ל". עם זאת, התחזית ארוכת הטווח לא השתנתה, לטענתם, והבורסה תמשיך לעלות "נוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית וברווחיות החברות ועל רקע התשואות הנמוכות המתקבלות באפיקים הסולידיים".

בנק הפועלים: "השפעת המשבר הינה עקיפה"

כלכלני בנק הפועלים מחזיקים בעמדה דומה, קרי ירידות בטווח הקצר בשל המשבר באירופה אך חזרה לתוואי עליות בטווח הארוך יותר.

"ההשפעה על השוק המקומי מוגבלת וקצרת טווח", אומרים הכלכלנים על משבר החוב באירופה. "נתוני המאקרו של ישראל טובים בהרבה מאלו של יוון, ולפי שעה נראה כי המשבר באירופה לא משפיע עלינו לרעה - מה שמקבל ביטוי בעוצמה היחסית של המטבע והאג"ח המקומיים. בהסתכלות על שוק המניות, סביר להניח שמרבית החברות המקומיות לא תפגענה מהמשבר האירופי, לפחות לא במישרין, ועל כן אנו סבורים כי השפעת המשבר הינה עקיפה".

בבנק הפועלים ממשיכים להמליץ למשקיעים להיחשף למניות, חרף האזהרה לירידות בטוח הקצר.

"התשואות הנמוכות בשוק האג"ח הממשלתי עשויות גם הן לתמוך בשוק המניות המקומי", כותבים האנליסטים. "אנו ממשיכים לראות בחיוב את ההשקעה במניות בראיה לטווח בינוני וארוך".