יוון תקצץ 24 מיליארד אירו תמורת סיוע של 120 מיליארד אירו

גלובס tv שר האוצר היווני אמר כי יוון מבצעת קיצוצי תקציב "חסרי תקדים", כאשר גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית קרובים לאישור חבילת חילוץ למדינה השקועה בחוב ■ הממשלה צפויה להכריז את תנאי העסקה כבר מחר

שר האוצר היווני, ג'ורג' פאפאנדראו, אמר אתמול (ו') כי יוון מבצעת קיצוצי תקציב "חסרי תקדים" כאשר גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית קרובים לאישור חבילת חילוץ בהיקף 120 מיליארד אירו (כ-159מיליארד דולר) למדינה השקועה בחוב. לפי הדיווחים, הקיצוצים הם בהיקף 24 מיליארד אירו.

"יוון חייבת להתכונן למשימות מאוד תובעניות", אמר פאפאנדראו באתונה, שבה הממשלה היא מנהלת את השיחות עם קרן המטבע והאיחוד האירופי על תנאי ההלוואות לשלוש שנים. "אנחנו בנקודה קריטית בהיסטוריה של המדינה שלנו".

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ממשלת יוון הסכימו לנקוט בצעדי הקיצוץ הקשים שהוצבו כתנאי מקדים למתן חבילת הסיוע על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל. תוכנית הצנע כוללת בין השאר העלאה של המע"מ ל-23%-25%, הקפאת השכר לשלוש שנים בסקטור הציבורי, וקיצוץ של 2 מתוך 14 המשכורות השנתיות בסקטור. כמו כן יעלו מיסי הדלק, האלכוהול והסיגריות, לפחות של 10%.

שרי האוצר של האיחוד האירופי מתכננים להיפגש מחר (א') כדי לאשר את תוכנית ההצלה שנועדה לעצור את המשבר הגדול ביותר בהיסטוריה בת 11 השנה של גוש האירו. לאחר מכן, הממשלה צפויה להכריז את תנאי העסקה כבר מחר, ואף לנסות ולקבל את תמיכת הפרלמנט.

הלחץ הרב לסגירת תנאי חבילת הסיוע מגיע על רקע שבוע סוער במיוחד בשווקי אירופה, לאחר שדירוג האשראי של יוון הורד לדרגת "זבל" על ידי חברת הדירוג העולמית S&P.