אושר הסיוע ליוון; מהן הגזירות הקשות וכיצד מגיבים היוונים?

גלובס tv (עדכון) - צפו בווידיאו: מפגינים ביוון שורפים שוטר בעוד שראש הממשלה מבטיח: "לא נפשוט רגל" ■ הגזירות הקשות: העלאות מסים, קיצוצים במשכורות ובבונוסים ■ רק 15% מהיוונים תומכים בתוכנית

חבילת הסיוע המיידית ליוון בהיקף של 120 מיליארד אירו הוכרזה היום (א') רשמית לאחר 10 ימים של דיונים קדחתניים באתונה, כך על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות. ראש ממשלת יוון כינס היום ישיבת קבינט דחופה ואישר את "תוכנית הצנע", כאשר ראשי המדינות החברות באיחוד האירופי ייפגשו בסוף השבוע כדי לאשר סופית את חבילת הסיוע מצידו של האיחוד.

בינתיים ביוון נמשכות ההפגנות נגד "תוכנית הצנע" של הממשלה, שמהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית הסיוע של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. אתמול, לרגל ה-1 במאי, התפרעו צעירים באתונה והתעמתו עם כוחות המשטרה, תוך שהם מיידים אבנים, שורפים חפצים ואף זורקים בקבוקי תבערה לעבר השוטרים, כאשר רגלו של אחד השוטרים אף עלתה באש. יותר מ-15 אלף איש השתתפו אתמול בהפגנות.

יורגוס פפנדריאו, ראש ממשלת יוון, אמר בישיבת הקבינט בצהריים כי הוא מוכן לקבל את התנאים שהציבו האיחוד האירופי והקרן המטבע על מנת לקבל את הסיוע. הוא ציין בישיבת הקבינט כי "הימנעות מפשיטת רגל היא קו אדום. אעשה הכל כדי שהמדינה לא תפשוט את הרגל".

החוב של יוון נערם לכדי 300 מיליארד אירו ומצבה הכלכלי רעוע; החוב מהווה 115% מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה, קרי שיעור החוב/תוצר השני בגודלו באירופה, אחרי איטליה. פפנדריאו מעריך שהחוב יזנק ל-140% מהתוצר עד שנת 2013, ובשנת 2014 יתחיל לרדת. הצמיחה במדינה צפויה השנה להיות שלילית ולעמוד על (4%-) והגירעון בשנת 2009 הסתכם ב-13.6% מהתמ"ג. ברקע ניצבת סכנה דומה גם בספרד, פורטוגל ואירלנד, כאשר משבר זה מהווה מבחן לאיחוד האירופי כולו ולמטבע האחיד - האירו - מבחן חשוב ראשון מזה 11 שנה.

היוונים לא תומכים בממשלה

במסגרת תוכנית הסיוע ליוון, האיחוד האירופי יזרים 30 מיליארד אירו בשנה הראשונה וקרן המטבע תוסיף 15 מיליארד אירו. סיוע זה מותנה באישור ממשלת יוון לתוכנית קיצוצים מאסיביים בהיקף של 24 מיליארד אירו, כ-10% מהתמ"ג היווני, תוכנית שתכלול הקפאת השכר במגזר הציבורי ו, העלאות מסים ישירים ועקיפים וכיוצא בזה.

פפנדריאו פירט "מקלות" נוספים לעובדי המגזר הציבורי ביוון, הכוללים: קיצוץ של 1,000 אירו מהבונוס המיוחד שמקבל כל עובדי הציבור בחגים מדי שנה וביטול מוחלט של הבונוסים לחגים מעובדי הציבור המשתכרים מעל 3,000 אירו בחודש; קיצוץ בבונוסים לפנסיונרים בהיקף של 800 אירו בשנה לעובד וביטול מוחלט לאלה המקבלים פנסיה גבוהה מ-2,500 אירו בחודש; ביטול משכורות 13 ו-14 מהן נהנים עובדי הציבור מדי שנה; העלאת המע"מ ל-23% מ-21%; העלאת המסים על הדלקים, האלכוהול והסיגריות;

התוכנית אמורה להוריד את הגירעון ל-3% מהתמ"ג עד 2014. בין היתר תעלה הממשלה את המע"מ, תייקר את המסים על דלקים ומוצרים אחרים, תחתוך בתקציב הביטחון ותקצץ בתקציבי הבריאות. "האלטרנטיבה היא קטסטרופה ואסון כבד שיוטל על כולנו", אמר פפנדריאו.

כאמור, הביקורת הציבורית בקרב אזרחי יוון נגד תוכנית הצנע הינה חריפה במיוחד. לפי סקר שנערך על ידי מכון Kappa ביוון, רק 14.8% מהיוונים תומכים בתוכנית הקיצוצים בתמורה לקבלת הסיוע מהאיחוד האירופי. 31% מהיוונים השיבו כי הם "זועמים" על התוכנית, 30.6% מהמשתתפים בסקר אמרו כי הם "מאוכזבים או מפוחדים" ו-22.8% אמרו כי הם "מתביישים" מהמצב אליו נקלעה המדינה.

אך לממשלת יוון אין הרבה ברירות. החודש היא צריכה לפרוע אג"ח בהיקף של 8.5 מיליארד אירו ואין לה כסף להחזיר ללווים, לאחר שנכשלה לגייס אג"ח חדשות בהנפקות בשווקים בשל ביקושים נמוכים מצד המשקיעים. הירידה החדה בשערי אגרות החוב הממשלתיות של יוון שלחו את התשואות מעלה. כך, למשל, תשואת האג"ח לשנתיים זינקה לכ-22% בשבוע שעבר, מה שהופך את משימת מחזור החוב של יוון לבלתי אפשרית.