האם המשק האמריקני המשיך לייצר משרות? התשובה ביום ו'

התחזיות בשוק הן כי המשק האמריקני הוסיף בחודש החולף 183 אלף משרות בהמשך להוספה של 162 אלף משרות בחודש מארס ■ שיעור האבטלה צפוי להיוותר על כנו - 9.7%

המסחר בוול סטריט יתנהל השבוע בציפייה דרוכה לפרסום דו"ח התעסוקה לחודש אפריל ביום ו'. התחזיות בשוק הן כי המשק האמריקני הוסיף בחודש החולף 183 אלף משרות בהמשך להוספה של 162 אלף משרות בחודש מארס. שיעור האבטלה צפוי להיוותר על כנו - 9.7% - זה החודש הרביעי ברציפות.

המשק האמריקני מעודד מהדיווחים האחרונים כי החברות האמריקנית, דוגמת קטרפילר וג'נרל אלקטריק, חוזרות לגייס עובדים לאחר התאוששות הצריכה והשקעות העסקים והמפעלים בציוד. צמיחה עקבית של גיוסי עובדים חיונית לתחזוקת הצריכה הפרטית, אשר אחראית על כ-70% מהתמ"ג האמריקני.

מאז תחילת המיתון בדצמבר 2007, "נשרפו" כ-8.4 מיליון משרות במשק האמריקני, המספר הרב ביותר בכל תקופת מיתון מאז מלחמת העולם השנייה. בהודעת הריבית משבוע שעבר ציין ה'פדרל ריזרב' כי "שוק העבודה מתחיל להשתפר. הצמיחה בצריכה של משקי הבית צוברת תאוצה אך נותרה כבושה יחסית בשל שיעור האבטלה הגבוה".

לאחר פרסום הדו"ח החודש שעבר אמר שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר בראיון לבלומברג כי "הכלכלה מראה סימנים כי היא נכנסת לתקופה של צמיחה בת קיימא כאשר החברות מתחילות להעסיק מחדש עובדים. יש לנו עוד עבודה לעשות אך אני חושב כי הכלכלה בהחלט מתחזקת. התקדמנו הרבה, אך יש עוד מה לעשות וזה יקח עוד זמן מה לתקן את הנזקים".

נזכיר כי שלשום (ו') פרסם הממשל האמריקני כי קצב צמיחת התמ"ג בארה"ב ברבעון הראשון של 2010 עלה ב-3.2%, כשהצפי היה לקצב מהיר קצת יותר של 3.3%. המנוע העיקרי לצמיחה בשוק האמריקני היתה הגידול בצריכה הפרטית שעלה ב-3.6% והיה המהיר ביותר זה 3 שנים. גם ההשקעות העסקיות בציוד ובתוכנות זינקו ב-13.4%.