"פקיעתן של הטבות המס לא תפגע בשוק הדיור האמריקני"

כך לפי בכירים בשוק ■ זאת, כשהביקוש נתמך ע"י ירידה במחירים, ריביות המשכנתאות שקרובות לשפל היסטורי ועלייה בהכנסות, וזאת מעבר לתמריצים הממשלתיים, השווים כ-8,000 דולר

פקיעת תוקפן של הטבות המס ביום ו' האחרון עשויה להאט את ההתאוששות במכירות הבתים בארה"ב, שהונעה ע"י הירידה בערכי הנכסים, ולא לחבל בה. כך לפי בכירים בשוק הנדל"ן.

איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי בארה"ב (NAR) צופה כי מכירות הבתים הקיימים יעלו השנה ב-6.6% ל-5.49 מיליון יחידות, כאשר הביקוש נתמך ע"י ירידה במחירים, ריביות המשכנתאות שקרובות לשפל היסטורי ועלייה בהכנסות, וזאת מעבר לתמריצים הממשלתיים, השווים כ-8,000 דולר.

רוכשי הבתים צריכים היו לחתום על חוזה עד יום ו' ולסגור את העסקה עד סוף יוני על מנת להיות זכאים להטבות. החיפזון להיות זכאים להטבת המס עזר להעלות את מכירות הבתים הקיימים, המחושבות על-פי תאריך השלמת העסקה, ב-6.8% במארס וימשיך לתמוך בנתונים הללו עד יוני. רכישות בתים חדשים, המחושבות לפי תאריך החתימה על החוזה, זינקו ב-27% לפני חודשיים, הזינוק החד ביותר מאז 1963.

התמריץ הממשלתי, שבמקור צריך היה לפוג בנובמבר האחרון, "עשה את עבודתו", והכלכלה האמריקנית השתפרה דיה, אמר מנהל ה-NAR, לורנס יון. הארכת תוקף התמריץ והרחבתו כך שיכלול בעלי בתים קיימים, לא הצליחו להגדיל את הביקוש השנה, לא באותה מידה כבשנה שעברה. מכירות בתים קיימים בנובמבר קפצו לקצב של 6.49 מיליון, הגדול ביותר מזה למעלה משנתיים. "אתה ממשיך להאריך את התוקף ומאבד את האמינות ואת הכוח של התמריץ", אמר דייויד קראו, כלכלן בכיר באיגוד הקבלנים. לדבריו, הוא סמוך ובטוח שיתר ה מרכיבים יסייעו לשוק הדיור להשתפר בזכות עצמו.

השוק שלנו ישתפר ככל שהכלכלה משתפרת", אמר דייבר ליניגר, יו"ר Re/Max בעלת סוכנויות נדל"ן. "נראה כי נגענו בתחתית". עם זאת, הוא מוסיף, יעברו שנתיים-שלוש בטרם שוק ה דיור יתאושש ויהיה דומה ל"שוק נורמלי". זאת, מאחר שהגורם הצרכני ושיעור האבטלה יכבידו על השוק בשנתיים-שלוש הבאות".