סכסוך לא חלבי: זהבית כהן למאיר שמיר "אתה מפר ההסכם"

מחלוקת חריפה בין בעלי השליטה בתנובה בעקבות דרישת רשות ני"ע לחשוף את הדו"חות ■ אייפקס לשמיר: "עליך לפתור בעצמך את הבעיות מול רשות ני"ע" ■ שמיר: "החוק הוא מעל להסכם"

סכסוך עמוק פרץ בין בעלי השליטה בתנובה, מאיר שמיר וזהבית כהן, העומדת בראש קרן אייפקס, על רקע הדרישה של רשות ני"ע לפרסם במלואם דו"חות תנובה. ל"גלובס" נודע שקרן אייפקס, המחזיקה בשליטה בקונצרן המזון הגדול בישראל, החליטה להסיר את הכפפות במאבק עם שמיר ולא לסייע לו במאבקו ברשות ני"ע.

כזכור, בשבוע שעבר פנה שמיר לבית המשפט בניסיון לטרפד את דרישתה של רשות ני"ע מחברת מבטח שמיר בשליטתה, לצרף את הדו"חות המלאים של תנובה. בדיון שהתקיים אתמול בבית המשפט המחוזי בפתח תקוה בפני השופט אילן שילה, חשף פרקליטו של שמיר, עו"ד רם כספי, כי מבטח שמיר קיבלה מאייפקס מכתבים "לא יפים" ומאיימים, כהגדרתו.

ל"גלובס" נודע כי המסר שעלה מהמכתבים הוא "תפתור את הבעיות שלך בעצמך. כשהצטרפת לעסקת תנובה חתמת על הסכם שתנובה תישאר סודית וחסויה; לולא נתת התחייבות כזו - לא היינו מכניסים אתכם לעסקה; יש לך עכשיו בעיה? אל תזרוק אותה לפתחנו". במלים אחרות, אייפקס אומרת לשמיר: תדאג שמניות תנובה לא יהיו בידי מבטח שמיר, אחרת אתה מפר את ההסכם בינינו.

כאמור, אייפקס החליטה להפר את שתיקה בסכסוך המתמשך של שמיר עם רשות ני"ע כיוון שנמאס לה מהמצב שבו, לטענתה, היא בת ערובה בידיו של שמיר, שמנסה לגלגל לעברה את בעיותיו מול רשות ני"ע.

אייפקס: מצידנו שימכור לצד ג'

הפרשה החלה עם דרישתה של רשות ני"ע ממבטח שמיר לספק נתונים על תנובה, המהווה מבחינת מבטח שמיר אחזקה מהותית. בהמשך החריפה רשות ני"ע את עמדתה ודרשה לצרף לדו"חות מבטח שמיר את דו"חות תנובה המלאים.

אייפקס, שהיא קרן פרטית, מתנגדת למהלך, שכן היא אינה מעוניינת לחשוף לעיני המתחרים נתוני ההכנסות והרווחיות של תנובה. בראיון שנערך עם זהבית כהן ב"ידיעות אחרונות" היא טענה ש"תנובה היא חברה פרטית ויש חשיבות שתישאר כזאת. זו לא סתם גחמה, ולא סתם בסעיף השותפות עם מבטח שמיר דרשנו התחייבות שלא יפרסם את תוצאות תנובה גם אם תידרש לכך על ידי הרשויות. אני מאוד מתנגדת לניהול לטווח קצר: אם אתה מחוייב לפרסום דו"חות כל שלושה חודשים אתה מנסה למקסם תוצאות לטווחים קצרים כדי להיראות טוב".

בהסכם בין מבטח שמיר ואייפקס מתחייב שמיר לרכוש באופן אישי את מניות תנובה המוחזקות בידי מבטח שמיר, אם ייאלץ לפרסו הדו"חות. "מבחינתנו", אומרים גורמים באייפקס, "לא מעניין אותנו מה הוא יעשה: רוצה - שיקנה את המניות בעצמו; רוצה - שימכור לצד ג'. אחרת, אם הוא לא דואג לכך שהמניות ייצאו מידי מבטח שמיר, הוא מפר את ההסכם. הוא פשוט מנסה להתנער מאחריות.

"הוא בכלל ניסה למכור את המניות? הוא בדק אפשרות מכירה לצד ג'? הוא חיפש בכלל? בטוח שאם ינסה, ימצא. יש הרבה קופצים. תנובה היא חברה סקסית. מספיק לראות את שורת הרווח שלה בדו"חות של מבטח שמיר: היא הרוויחה כ-450 מיליון שקל. בסופו של דבר, הוא גרם לבעיה - שיפתור אותה. הוא התחייב בפנינו שלא לחשוף את הנתונים. אדוני, יש הסכם, קיים אותו. אחרת, אתה בהפרה.

"אנחנו מאחלים לו הצלחה רבה מול רשות ני"ע. אם הוא יצליח, אף אחד לא ירצה שום דבר. בניגוד לתיאור של מאיר שמיר, אין פה שום מלחמה אישית של זהבית (זהבית כהן, מנכ"ל אייפקס - ה.מ)".

"אפשר למצוא קונה בדקה"

באייפקס אומרים שאין עדיין פניות קונקרטיות לרכישת מניות מבטח שמיר בתנובה, "אך יש עשרות אנשים שפנו ופונים כל הזמן. אפשר למצוא קונה בדקה. מי שרוצה לקנות, יכול לקחת את שורת הרווח מדו"חות מבטח שמיר, להשוות לחברות אחרות באותו תחום, לעשות אחד ועוד אחד ולקבל את הנתונים".

לשאלה אם גם אייפקס תשקול רכישת מניות תנובה המוחזקות במבטח שמיר, הבהירו גורמים באייפקס כי זה לא עומד על הפרק, אך עם זאת, לא הוציאו זאת לגמרי מכלל אפשרות. "אנחנו לא רוצים לנצל מצוקה שלו", אמרו שם, "אבל במחיר המתאים, כל אחד יקנה".

"הרשות עושה עליהום"

במבטח שמיר הגיבו היום כלפי ההאשמות החריפות של אייפקס. "מאיר שמיר לא ימכור את מניות תנובה (המוחזקות בידי מבטח שמיר בשליטתו - ה.מ)", מבהירים גורמים בחברה. "תנובה היא נכס אסטרטגי ממדרגה ראשונה, למה שימכור? נקלענו למצב שפתאום רשות ני"ע החלה 'עליהום'".

במבטח שמיר טוענים שדווקא אייפקס היא זו שהפרה את ההסכם בין הצדדים. "אפילו רשות ני"ע", טוענים במבטח שמיר, "אמרה שנגיש נגד אייפקס תביעה כדי לקבל את כל הנתונים. השופט מאוד התפלא שהם לא הופיעו אתמול בדיון בביהמ"ש, כי הוא רצה לשמוע את העמדה שלהם".

לטענת מבטח שמיר, ההפרה של אייפקס באה לביטוי בכך שהיא לא מאפשרת לממש באופן מעשי את ההסכם ביניהן, בכך שהיא מתנגדת לחשיפת הנתונים. לדברי גורמים במבטח, בבסיס ההסכמה בין מבטח שמיר לאייפקס יש התחייבות שאם תהיה דרישה לחשוף את הנתונים, תתרחש אחת מכמה חלופות: 1. העברת המניות לידי נאמן; 2. הצעת רכש; 3. כל הסדר אחר שיושג בין הצדדים. "רשות ני"ע אומרת בעצמה: זו לא דרישה שלנו, הדין דורש. כשהדין דורש, אפשר לכתוב מה שרוצים בין צדדים, אבל הדין גובר", מבהירים במבטח שמיר.

לדברי גורמים במבטח שמיר, "כדי לעשות הצעת רכש או כדי לקנות את תנובה מתוך החברה החוצה אנו צריכים את הנתונים. אפילו הצענו להם שאדם נאמן שהרשות תסכים לזהותו, ייחשף לנתונים וייתן שורה אחרונה של ערך תנובה. הרשות מתנגדת; היא מתעקשת שתהיה גם הנמקה".

עד כמה שהדבר נשמע אבסורדי, במבטח שמיר טוענים כי גם שמיר, אם ירצה לקנות את המניות, חייב להיחשף לנתונים, שכיום אינם בידיו.

אייפקס, טוענים במבטח שמיר, ידעה את הדין כשחתמה על ההסכם. היא ידעה שיש אפשרות שתתחייב בהצגת הנתונים, בגלל מבטח שמיר. בכך שאינה מספקת את הנתונים לביצוע החלופות, היא מפרה את ההסכם.