חודש שלילי ראשון לקרנות הנאמנות מאז 2008: פדו 48 מיליון שקל

גיוסים בקרנות הכספיות מנעו פידיונות גדולים יותר מצד הגופים בתעשייה ■ הראל פיא היא המגייסת הגדולה באפריל ומתחילת השנה

לראשונה מאז סוף 2008, רשמה תעשיית קרנות הנאמנות המקומית חודש של פדיונות, כשבאפריל נפדה מהקרנות סך של 48 מיליון שקל. נכון לסוף אפריל, ניהלה התעשייה 140.7 מיליארד שקל בהשוואה ל-141.3 מיליארד שקל בסוף מארס.

הפדיונות בענף הם על רקע השיא אליו הגיע מדד המעו"ף בתחילת החודש, וכן חששות משינוי מגמה בשווקים הפיננסיים על רקע המשבר ביוון, שמאיים על יציבות גוש האירו. גורמים בתעשייה ציינו כי בשבוע האחרון של החודש, בו צפו הידיעות על המשבר המתפתח באירופה, נרשמו פדיונות כבדים שהובילו למגמת הגיוסים השלילית בחודש אפריל כולו, כשמגמה זו נמשכה גם לתחילת מאי.

הבשורה השלילית למנהלי קרנות הנאמנות נובעת מכך שעיקר הפדיונות בחודש החולף נרשמו בקרנות המסורתיות, בניגוד למגמה שאפיינה את הענף בשנה האחרונה. הקרנות המסורתיות פדו בחודש החולף קרוב ל-400 מיליון שקל, ומי שאיזנו את הענף כולו הן דווקא הקרנות הכספיות, שנחשבו למוקצות מאז החלה ההתאוששות בשווקים.

פדיונות ניכרים בפסגות

בראש טבלת הגיוסים לחודש אפריל מתייצב החודש הראל פיא, שעם גיוס של 306 מיליון שקל מתמצב גם בראש טבלת המגייסים מתחילת השנה, ועוקף בכך את מגדל שוקי הון, המגייס הגדול של 2009, שסבל באפריל מפדיונות של 136 מיליון שקל. הראל פיא ממצב את עצמו כמספר 2 מובהק בשוק הקרנות, לאחר שעקף בשנה החולפת את אקסלנס בהיקף הנכסים המנוהל על ידו. חשוב להדגיש, כי עיקר הגיוסים בקרנות של הראל פיא באפריל היו בקרנות הכספיות, שם גייס כ-208 מיליון שקל.

פסגות, הגוף הגדול בתעשייה, ממשיך לשמור על דומיננטיות עם היקף נכסים מנוהל של 30.39 מיליארד שקל. מקרנות פסגות נפדו באפריל 118 מיליון שקל, כשבנטרול הקרנות הכספיות והקרנות המחקות, גדלים הפדיונות לכ-295 מיליון שקל. הפדיונות בפסגות מתרחשים בין היתר על רקע פרשת הרצת ניירות הערך בה נחשדים מנהלים לשעבר בו, ועל רקע חקירת ראשי הבית לגבי מעורבותם.

אקסלנס, הגוף השלישי בגודלו בתעשייה, גייס באפריל 217 מיליון שקל, והוא מנהל נכון לסוף החודש כ-15.6 מיליארד שקל ומחזיק בנתח שוק של 11.09%. במקום החמישי, מיד אחרי מגדל שוקי הון, נמצאות הקרנות של אי.בי.אי, שסבלו בחודש האחרון מסטגנציה בגיוסים.

גיוסים חזקים לדש

כלל פיננסים במקום השישי, שנהנה בתקופה האחרונה מעדנה מחודשת, חזר החודש לרשום פדיונות של 95 מיליון שקל, רובם בקרנות הכספיות. בקרנות המסורתיות של הבית לא נרשמו גיוסים או פדיונות בחודש החולף. בית ההשקעות הממוזג של מיטב רשם באפריל פדיונות של 35 מיליון שקל, והוא מנהל כיום כ-8.7 מיליארד שקל. מיד אחריו נמצאות הקרנות של דש, עם חודש חזק של גיוסים בהיקף של 110 מיליון שקל. בסוף העשירייה הראשונה - מנורה מבטחים ואפסילון שפדו 50 מיליון שקל ו-32 מיליון שקל, בהתאמה.

מבין הגופים הקטנים, רמקו, שבלט בגיוסים מתחילת השנה, רשם פדיונות של 50 מיליון שקל, כמו גם קרנות ילין לפידות. אלטשולר שחם הוא הפודה הגדול ביותר מבין הגופים שמחוץ לעשירייה הראשונה, עם פדיונות של 56 מיליון שקל. המגייס הגדול ביותר הוא יובנק, שגייס באפריל כ-20 מיליון שקל.

[אתר קרנות נאמנות]

11
 11