אחמדיניג'אד בפסגת הגרעין באו"ם: להחזיק נשק גרעיני זו חרפה

"המשטר הציוני מוסיף לאיים בנשק גרעיני על מדינות אחרות במזה"ת" ■ מזכיר או"ם לאחמדיניג'אד: תוכיח שהתכנית הגרעינית האיראנית היא לצרכי שלום ■ ארה"ב תומכת: לא תיקרא לפתוח הכור בדימונה לפיקוח

נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, אמר הערב (ב'), בנאום במליאת הוועידה למניעת הפצה של נשק גרעיני, במרכז או"ם בניו-יורק, כי החזקת נשק כזה היא "חרפה" וקרא להעניש מדינות שמאיימות להשתמש בנשק גרעיני נגד מדינות אחרות.

הנאום הלוחמני של אחמדיניג'אד מאשש הערכות, שהתכנית הגרעינית של איראן תהיה חלק חשוב באג'נדה של הוועידה, למרות שהמטרה המוצהרת של האירוע היא לגבש מדיניות ודרכים למניעת זליגה של חומרים בקיעים וטכנולוגיות גרעיניות לידי ארגוני טרור.

אם היום הראשון הוא סימן לימים שיבואו - הוועידה צפויה להמשך כל החודש - אפשר לצפות שאיראן ובעלות בריתה ינסו להסיט את הדיונים לכיוון תכנית הגרעין של ישראל, ויטענו שהתעלמות ממאגר הנשק הגרעיני שנמצא כביכול בידי ישראל היא הוכחה לצביעות העולם המערבי ולהתנשאותו מעל מדינות העולם השלישי.

בנאומו אמר אחמדיניג'אד: "בעלות על נשק גרעיני אינה מקור לגאווה. בעלות כזו היא מגעילה ומבישה".

הוא האשים את ישראל וארה"ב בניצול הנשק הגרעיני שבידיהן לאיומים על שלום תבל. "ארה"ב מאיימת להשתמש בנשק גרעיני נגד מדינות אחרות, לרבות איראן", אמר אחמדייג'אד. "גם משטר הציוני מאיים כל הזמן על מדינות אחרות במזה"ת".

"מה באמת הסיבה לכשלון המאמצים לפירוק נשק גרעיני"? - אמר נשיא איראן. "כדי למצוא התשובה, צריך לבחון את המדיניות וההתנהלויות של מדינות מסוימות וכן את האמנה למניעת הפצה".

הוא קרא לראות בכל איום של התקפה בנשק גרעיני על מתקנים גרעינייים למטרות שלום הפרה של השלום והביטחון הבינלאומיים.

שגרירי ארה"ב, בריטניה, צרפת וכמה מדינות מערביות אחרות עזבו את האולם במחאה בעת נאום אחמדיניג'אד. ישראל, שאינה חתומה על האמנה למניעת הפצה, אינה משתתפת בוועידה.

כפי שפורסם היום בגלובס, הבהירו ישראל וארה"ב שיש ביניהן תמימות דעים לגבי פירוז המזה"ת מנשק גרעיני, כפי שדורשות מצרים ומדיניות ערביות אחרות. ידיעות בסוף השבוע עורו עוררו רושם שארה"ב תירתם לקמפיין איראני-ערבי להסיר את מעטה העמימות הגרעינית של ישראל, כשלב ראשון לקראת אילוצה להתפרק מנכסיה הגרעיניים. למעשה, וושינגטון וירושלים מדגישות שמזה"ת נקי מנשק גרעיני הוא מטרה משותפת לשתיהן, אך זו תושג רק לאחר שייכון שלום אזורי.

בכיר בבית הלבן הדגיש בסוף השבוע, שארה"ב מתאמת עם ישראל את פעילותה הדיפלמטית בסוגיה זו. ההערכות הן, שאין סיכוי שהוועידה תינעל בקריאה לישראל להתערטל מכסות העמימות ולפתוח את הכר בדימונה לפיקוח בינלאומי, מפני שארה"ב לא תיתן ידה למהלך כזה.