הסלולריות ייפצו את עצמן

הצעד האמיץ של כחלון להפחתת דמי הקישוריות תועיל ללקוחות הטלפוניה הנייחת

חברות הסלולר מכנות את כל מי שקורא להפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר פופוליסטים, שרלטנים וכדומה. מובן שהם מתכוונים בעיקר לתקשורת.

אבל אם ננקה את הרעש מהאמירות שלהם ונציע להם להפחית את תעריפי הקישוריות בשיעור נמוך ממה שימליץ משרד התקשורת, קרוב לוודאי שהן ייכנסו מהר מאוד למו"מ על גובה התעריף החדש. רוצה לומר, האמת מאחורי הוויכוח הוא על היקף ההפחתה בתעריף הקישוריות ולא על השאלה אם צריך לגעת בה, כפי שטוענות החברות כעמדת מוצא.

חברות הסלולר הן היחידות שחולקות על כך שצריך להפחית את תעריפי הקישוריות. מדובר במקטע מונופוליסטי שלצרכן אין כל שליטה עליו, ולכן צריך להתערב ולקבוע את גובהו. כל עוד הוא לא מבוסס עלות, כמו אצלנו בישראל וכמו ברשתות סלולר רבות, נוצר עיוות כלכלי שממנו גורפות החברות מאות מיליוני שקלים בשנה.

במלים אחרות: אם לא יפקחו על גובה דמי הקישוריות, לחברות יהיה אינטרס לכאורה להעלות את המחיר לרמה הכי גבוהה שהן יכולות. פעם תעריף הקישוריות בישראל עמד על מחירים אסטרונומיים של 60 אגורות ויותר. גם אז חברות הסלולר התנגדו להפחתה וטענו טענות דומות למה שהן טוענות היום.

לא משתנה צרכני

למעשה, תעריפי הקישוריות לא מהווים משתנה בהחלטה של הצרכן, שכן הלקוח שנפגע הוא לא לקוח שלהן, אלא של חברה מתחרה. זה מעיד על כשל שוק שצריך לפקח עליו.

קרוב לוודאי שהחברות יאיימו, ואף ינקטו בהעלאת מחירים בשיחות היוצאות, אבל זו טענה בעייתית. צריך לזכור שדמי הקישוריות הם הוצאה בלתי תלויה בהתנהגות של הלקוח שלהן. ללקוח של חברה איקס הורידו דמי קישוריות של חברה אחרת. אם נטענת טענה כזאת, המשמעות היא שרמת התחרותיות בשוק לא גבוהה, שכן לא הגיוני שחברה תהיה מסוגלת להעלות תעריפים בלי קשר לעלויות הישירות שבהם משתמש אותו צרכן.

ההיסטוריה מוכיחה שחברות הסלולר ידעו לפצות את עצמן. לכן השאלה היא אם הצרכן ירוויח משהו מהפחתת הקישוריות? סביר להניח שמי שייהנה בעיקר יהיו לקוחות הטלפוניה הנייחת. ההתקשרות מקווים נייחים לסלולר תהיה זולה בצורה משמעותית מהמקובל כיום, וצריך לזכור שכבר היום המחיר נמוך. כחלון הולך על מהלך מאוד אמיץ ומתבקש, שכן מצב השוק מחייב הכנסת מפעיל סלולר נוסף.