משרד התשתיות ינהיג מכרז על רישיונות לחיפוש נפט

המשרד ינהיג הליך של תחרות בין מבקשי רישיונות, במקרים של ריבוי בקשות "רציניות"

משרד התשתיות ינהיג לראשונה הליך של תחרות בין מגישי בקשות לרישיונות לחיפושי נפט וגז, כך נודע ל"גלובס". הליך התחרות יונהג במקרים שבהם יוגשו כמה בקשות לרישיון חיפושים אחד מצד גורמים הנחשבים "רציניים". מבנה ההליך נדון בימים אלה במשרד התשתיות.

אחת ההצעות שהועלתה הייתה לערוך מעין מכרז על גובה התשלום לרישיון או על גובה התמלוגים שישלם בעל הרישיון למדינה במקרה של הפקה מסחרית, אולם במשרד התשתיות מעדיפים לבסס את ההליך על שילוב של אמות מידה מקצועיות והצעה כספית. ייתכן שההליך החדש יונהג כבר במהלך הדיון הבא בבקשות לרישיונות, שייערך ביולי. היוזמה להליך נולדה על רקע העניין הגובר בתחום והרצון לעודד חברות בינלאומיות גדולות להיכנס לפעילות בישראל.

מועצת הנפט ממליצה

בפברואר האחרון התנהל מאבק עז בין שלוש קבוצות על רישיון החיפושים "מד-אשדוד", שבו זכתה לבסוף קבוצת ACC של איש העסקים חיים לייבוביץ'. שותפות ישראמקו, אחת המפסידות בהתמודדות, אף החלה בהליכים לקראת הגשת עתירה משפטית נגד ההחלטה.

בסבב הקרוב צפוי להיערך מאבק חריף לא פחות על היתר החיפושים המוקדם "בנימין", לאחר ששתי קבוצות: נמרודי-סולטן-קופר ו-ACC כבר הודיעו כי בכוונתן להתמודד עליו. הליך התחרות החדש מצטרף לדרישות המחמירות החדשות שקבע הממונה על ענייני הנפט ד"ר יעקב מימרן. כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", נדרשים מבקשי רישיון חיפושים ימי לצרף שותף-מפעיל בעל ניסיון בקידוחים בהיקף של 100 מיליון דולר לפחות. על רקע דרישה זו מנהלים בימים אלה מבקשי רישיונות מגעים קדחתניים בניסיון לצרף שותף-מפעיל בינלאומי העומד בקריטריונים, כמו קבוצת נמרודי שרכשה את זכויות הרישיונות שרה ומירה אך טרם קיבלה את אישור הממונה.

לפי הנוהג הקיים מאז חקיקת חוק הנפט בראשית שנות ה-50, במקרה שבו הוגשו כמה בקשות לרישיון אחד מחליט הממונה על ענייני הנפט לבחור באחת הבקשות על פי המלצת מועצת הנפט וניקוד מקצועי של גיאולוגים. בנוסף, קיימת אפשרות לחלק שטח חיפושים גדול בין כמה מבקשים שנמצאו מתאימים. ואולם, הסדר זה עורר ביקורת בתקופה האחרונה על רקע העניין הגובר בחיפושי נפט וגז בחופי ישראל בעקבות תגלית "תמר".

על רקע זה הקים לאחרונה שר האוצר ועדת מומחים לבחינת מדיניות האגרות והמסים שגובה המדינה מבעלי רישיונות לחיפושי נפט וגז.