מנכ"ל מלאנוקס ממליץ: "בהשקעות בשבבים אפשר לעשות כסף"

אייל ולדמן: "אני חושב שיש שני תחומים בהם כדאי להשקיע: במעבדים ובאפליקציות תוכנה משמעותיות"

שוק המעבדים הפך בשנים האחרונות למשאבת כספים אדירה כאשר מנסים להקים חברת סטארט-אפ. העלות להוציא מעבד לשוק נעה בממוצע בין 50 ל-100 מיליון דולר. התובנה הזו גרמה לקרנון ההון סיכון להוריד במידה ניכרת את המוכנות להשקיע בחברות סטארט-אפ בתחום.

מי שדווקא חושב שיש עתיד להשקעות בתחום המורכב הזה הוא אייל ולדמן, מנכ"ל ומייסד חברת מלאנוקס , שבעצמו פועל כמשקיע במגוון חברות. "אני חושב שיש שני תחומים בהם כדאי להשקיע: במעבדים ובאפליקציות תוכנה משמעותיות", אמר אתמול (ג') ולדמן בכנס ChipEx שערכו בישראל המגזין Tapeout וארגון ה-GSA ומכון הייצוא. לדבריו, "כשאני שומע שקרן הון סיכון לא משקיעה במעגלים מודפסים, זה אומר עליהם משהו. זה אחד התחומים שאפשר לעשות בהם הרבה כסף".

ולדמן הקים את מלאנוקס ב-1999, גייס כ-100 מיליון דולר והוציא אותה להנפקה ב-2007 לפי שווי של כחצי מיליארד דולר, מה שהפך את החברה לאחד האקזיטים המוצלחים של העידן שאחרי הבועה בישראל. ולדמן ממליץ לפעילים בתחום לרכז את האזור אליו פונות החברות לכיוונים מסחריים או צבאיים. לדבריו, "רק שם נוכל לבדל את עצמנו לעומת הסינים או הטיוואנים".

אחת הדוגמאות שמביא ולדמן היא השקעה ברכיבים בתחום האנלוגי, כלומר בשבבים שמשמשים בעיקר לתקשורת רדיו ולניהול אנרגיה, פתרונות שקשה יחסית למצוא בהיי-טק המודרני. "בפתרונות שלנו מעורבים הרבה רכיבים אנלוגיים, ולכן אנחנו יכולים למכור מעבד ביותר מ-1,000 דולר, דבר שאי אפשר לעשות אותו במקומות אחרים".

נקודה אחרת שהעלה ולדמן היא הפעילות שמעבר לתכנון המעבד. מלאנוקס בולטת בתחום המעבדים מבחינת העברה לייצור עם הוצאות גולמיות נמוכות יחסית. ולדמן הסביר כי מלאנוקס מבצעת בתוך החברה מגוון פעילויות הקשורות גם לצד הייצור, כגון אריזה ובדיקות, לעומת הרבה חברות שמסתפקות רק בתכנון הפעולה של המעבד.

מלבד ולדמן הגיע לכנס גארי סמית, אנליסט בכיר ומייסד חברת המחקר GarySmith EDA. סמית, שהיה בעבר האנליסט הבכיר של גרטנר לתחום המעבדים, דיבר על עלויות הרלוונטיות לשימוש בתוכנה בתהליך תכנון השבב. לדבריו החל מ-2007 התוכנה הפכה לגורם משמעותי בעלויות התכנון, ומחירה עלה בעשור האחרון מ-8.1 מיליון דולר ל-40.7 מיליון דולר מכלל העלויות תכנון השבבים בחברה. "רמת המחירים האלו היא לגמרי מחוץ לשליטה", הוא טוען.