חשיפה בבייג'ין: המכוניות הסיניות החדשות שיכבשו את המערב

Geely EX7 - מבול של רכבי פנאי ■ ליפן SUV - מטפס בסולם הסטטוס ■ גרייט וול C30 ■ מי שם את טויוטה על הכוונת? ■ וגם: SAIC MG4 - המאזדה 3 העתידית?

בשנה שעברה, כאשר רוב שוקי הרכב המערביים הגדולים עסקו בליקוק פצעים ובניסיונות ייצוב, רשם שוק הרכב הסיני זינוק של 48% - תוספת של כ-4.3 מיליון מכוניות - והפך לשוק הרכב הגדול בעולם. לחלק מכך אחראים תמריצים אגרסיביים וסובסידיות נדיבות, שהעניק הממשל הסיני לשוק הרכב המקומי. אולם מנוע הצמיחה הגדול היה ועודנו המסה האנושית האדירה שמשפרת במהירות את מצבה הכלכלי.

עם נתוני רקע כאלה, אין זה מפתיע שתערוכת הרכב הבינלאומית של בייג'ין, שהתקיימה בשלהי אפריל, הייתה תערוכת הרכב הפעילה והמסקרנת ביותר בשנה האחרונה. כמעט כל היצרנים הגדולים והמכובדים במערב - מאאודי/פולקסווגן ועד מרצדס וב.מ.וו - שמרו לתערוכה השקות בכורה עולמיות של רכבי פאר, שהוצגו כאן חודשים רבים לפני שיווקם באירופה.

אבל גם מיטב התוצרת של היצרנים הזרים לא הצליחה להאפיל על תצוגת התכלית המרהיבה של היצרנים הסינים, שחשפו בתערוכה כמעט שישים אבות טיפוס ודגמי תצוגה חדשים, שרובם מיישרים קו עם התוצרת המערבית וחלקם משאירים אותה מאחור מבחינה טכנולוגית. גם לא מעט ישראלים נכחו בתערוכה, כדי לשים את האצבע על הדופק ולהתכונן לקראת פלישת הרכב הסינית לישראל, שתגיע בסופו של דבר. להלן מדגם קטן.

Geely EX7 >> מבול של רכבי פנאי

Geely EX7
 Geely EX7

חברת Geely היא אחת מיצרניות הרכב הסיניות הצעירות ביותר, אולם היא נמצאת כיום בדרך הנכונה להפוך למותג בינלאומי. מלבד מסע רכישות חיצוני, שהכניס לארסנל שלה מפעל לייצור תיבות אוטומטיות של GM, ולאחרונה גם את וולבו השוודית, עסוקה החברה בפיתוח נמרץ של ליין דגמים עצמאי ומתקדם, בדגש על רכבי שטח ופנאי.

בתערוכת בייג'ין הציגה ג'ילי לא פחות משישה אבות טיפוס של רכבי פנאי, שהקרוב ביותר מביניהם לשוק הוא ה-EX7, שייצורו כבר החל. מדובר ברכב כביש שטח עירוני נאה ואיכותי למראה, שנושא דמיון רב לדור האחרון של הטויוטה ראב 4. הרכב משווק בשלב הראשון עם מנועי בנזין בנפחים 1.8 ושני ליטרים, כאשר טורבו דיזל מודרני מתוכנן להמשך. הוא נמתח לאורך 4.54 מטרים, וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.66 מטרים, מה שמבטיח תא נוסעים מרווח למדי.

בסין ינוע מחירו סביב 18 אלף דולרים, והדגם גם נמצא במקום גבוה ברשימת היצוא של ג'ילי. לאירופה הוא יגיע רק לאחר פיתוח מנועי יורו 5.

ליפן SUV - מטפס בסולם הסטטוס

ליפן SUV
 ליפן SUV

יצרנית הרכב Lifan צמחה מתוך קונגלומרט ענקי לייצור אופנועים וקטנועים, שתוצרתו משווקת גם בישראל. בתחום הרכב הארבעה-גלגלי החברה עדיין רחוקה ממתחרותיה עתירות התקציבים, וגם לוח הזמנים שלה ליצוא למערב עדיין לא ברור. אבל זה לא מונע ממנה להציג דגמים חדשים במרץ רב.

בתערוכת בייג'ין היא חשפה רשמית את רכב הכביש-שטח הראשון שלה, שבינתיים לא נושא שם רשמי. זהו רכב בעיצוב מודרני, שגם הוא מכוון בעליל לפלח השוק של הראב4 ודומיו, הנהנה כיום מביקוש גואה בקרב האוכלוסייה העירונית המתעשרת. הרכב נמתח לאורך 4.32 מטרים, גובהו 1.67 מטרים, ומתחת למרכב מסתתרת פלטפורמה משפחתית של Lifan עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מטרים. באגף ההנעה ישוגר הכלי בשלב ראשון עם מנוע 1.8 ליטרים בנזין בהספק 135 כוחות סוס, עם אופציה לתיבה אוטומטית רציפה (CVT).

לחברת Lifan כבר יש זכיין רשמי בישראל, אבל על-פי הערכות השיווק המקומי שלה יחל כנראה רק בשלהי 2012, כאשר החברה תשיק את מנועי היורו 5 המתקדמים שלה, שאותם היא מפתחת כיום בסיוע חברות מערביות.

גרייט וול C30 - כולם רוצים אותה

גרייט וול C30
 גרייט וול C30

בחודש מארס אשתקד ביקרו בארץ נציגים של יצרנית הרכב הסינית הקטנה Great Wall, וזכו כאן לכבוד השמור לראשי מדינות. הם זכו לסיורי VIP אצל כמה מיבואני הרכב המובילים, הוטסו במסוק בשמי הארץ, והיו מוקד עלייה לרגל וחיזור מצד כמה מבכירי עולם העסקים הישראלי. וכל זאת על אף שלגרייט וול אין כיום יותר מדי כלי רכב באמתחתה, למעט כמה טנדרים ואיזה SUV ותיק.

אבל בתערוכת בייג'ין השנה הוכיחה גרייט וול שיש לה פוטנציאל עתידי. לאחר שנים של התמקדות ברכבי נישה ובכלי רכב קומפקטיים, הציגה החברה השנה גם משפחתיות כדת וכדין, ובראשן ה-C30 החדשה, שנראית כאילו נתפרה עבור השוק הישראלי.

למכונית העגלגלה יש ממדים חיצוניים דומים לאלה של מאזדה 3, בסיס גלגלים מכובד באורך 2.61 מטרים, תא מטען בנפח ענק של 510 ליטרים, ואפילו תא נוסעים שנראה במבט ראשון איכותי ועדכני. בשלב הראשון מוצגת המכונית עם מנוע 1.5 ליטרים בהספק 105 כוחות סוס, עם אופציה לתיבה רציפה (CVT).

בימים אלה עוסק משרד התחבורה במתן אישור יבוא לכלי רכב ראשונים מבית גרייט וול, ואף שה-C30 לא צפויה לקבל מנועים "אירופיים" עדכניים לפחות בשנה וחצי הקרובות, נראה שהחברה עומדת להפוך לשחקנית רצינית בשוק הרכב הישראלי.

SAIC MG4 - המאזדה 3 העתידית?

SAIC MG4
 SAIC MG4

המנצח במירוץ להחדרת רכב סיני לישראל יהיה, כנראה, מותג הרכב העצמאי של ענקית הרכב הסינית SAIC, ששמו בסין Roewe והוא משווק במערב תחת שם המותג MG. הרכב, שעובר כיום תקינה, מיועד לשוק "רכבי המנהלים", אבל הדגם החשוב באמת עבור השוק המקומי הוא המשפחתית החדשה MG4, שנחשפה בתערוכת בייג'ין רשמית תחת השם Roewe350.

זוהי מכונית מודרנית וספורטיבית למראה, עם עיצוב בסגנון אירופי מודגש, ולא במקרה; המכונית עוצבה בבריטניה, שבה היא גם תורכב עבור השוק האירופי. יש לה בסיס גלגלים באורך מכובד של 2.64 מטרים, ועיצוב פנים מקורי ומתקדם עם מערך פיקוד דיגיטלי-אנלוגי והשקעה רבה באיכות הייצור.

כרגע מוצעת המכונית בסין עם מנוע 1.5 ליטרים בנזין, בהספק צנוע של 105 כוחות סוס ותיבה אוטומטית בת ארבע מהירויות. אולם מנועי היורו5, שעמם תגיע המכונית לאירופה, יכללו גם גרסת טורבו חזקה יותר.

אם לשפוט על-פי המחירים המתוכננים בבריטניה, כשתגיע המכונית החדשה לישראל מחירה יהיה מקביל לזה של משפחתיות יפניות ואירופיות; אולם הגימיק שלה יהיה רמת אבזור מפוארת ועשירה "על חשבון הבית", שכוללת כסטנדרט די.וי.די וניווט, מושבים חשמליים, ריפוד עור ועוד.

BYD S6 - שמים את טויוטה על הכוונת

BYD S6
 BYD S6

ענווה וצניעות אינן תכונות מוערכות בעולם העסקים הסיני, וההצהרות של חברות הרכב המקומיות יכולות להדהים לעתים את תושבי המערב. יצרנית הרכב BYD, למשל, הייתה חברה אנונימית לגמרי עד לפני כארבע שנים, וגם היום היא מרוויחה מזומנים בעיקר ממכירת משפחתיות קטנות ובסיסיות בסין. אבל זה לא הפריע לבכירים בחברה להגיד בתחילת השנה ל"ביזנסוויק" כי היא "שמה את טויוטה על הכוונת" בכל הנוגע לשיווק מכוניות היברידיות באירופה, וכי "עד 2025 תייצר BYD יותר מכוניות מטויוטה".

הסינים, מתברר, מתייחסים כנראה בצורה מילולית לביטוי "לשים על הכוונת". חברת BYD כבר "שאלה" בעבר מטויוטה את העיצוב של המכונית הקטנה Aygo, ובתערוכת בייג'ין היא הציבה את הכוונת הרבה יותר גבוה, והשיקה את רכב הכביש-שטח הראשון שלה, S6, שלו קווי דמיון מפתיעים מאוד לרכב הכביש-שטח היוקרתי לקסוס RX.

ה-S6 החדש של BYD מציע מרחב מרווח לחמישה נוסעים, אך תא הנוסעים שלו הרבה יותר עממי משל הלקסוס, וכך גם המנוע - שני ליטרים בנזין בהספק 140 כוחות סוס מפיתוח עצמי. היתרון הוא מחירו, שעומד על כשליש ממחיר הלקסוס RX הבסיסית.

ומה איתנו? חברת BYD מיוצגת בישראל רשמית על-ידי חברת כלל, ודגמים שלה עשויים לנחות כאן באמצע/סוף 2011. גם ה-S6 מתוכנן ליצוא, בתנאי שטויוטה לא תחסום את שיווקו משפטית.