סופרת מאשימה את משפחת שליט בגניבה ספרותית; "אין בושה?"

שלי אלקיים טוענת באתר mysay כי הספר "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה" נגנב והועתק ע"י העמותה לשחרור גלעד שליט ונמכר תחת שמו ללא הסכמתה ■ העמותה: "צר לנו שאלקיים בוחרת לתקוף את משפחת שליט בשעה שבנה גלעד נמק במרתפי החמאס"

לפני מספר חודשים התפרסם הסיפור "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה", שנכתב על-ידי גלעד שליט בשנת 1997 כשהיה בן 11.

שלי אלקיים, סופרת ילדים, מפרסמת באתר mysay כי הספר הוא למעשה פרי-עטה, והיא לא מקבלת עליו כל תמורה.

"נדמיין לרגע שמשחררים את גלעד שליט. הלוואי שישוחרר, בריא ושלם. אך לאן ישוב החטוף? הוא יתחפר מרוב בושה, כי נמחה קו הגבול בין טהרן-עזה לירושלים-תל-אביב. עבורי, הקו הזה הוא זכויות היוצרים והאתיקה הבסיסית שמעצבת את פניהן היפות של החברה הישראלית", כותבת אלקיים.

"משפחה שליט מחקה במחי-שערורייה את הקו הזה. עדיין לא פגשתי את משפחת שליט, ואין בכוונתי לפגוש אותם, שכן הם הטילו אחריות על גניבה על בנם החטוף בשבי החמאס. משהבינו את חומרת העבירה, המציאו להם עמותה - 'העמותה לשחרור גלעד שליט' - כדי לחמוק מהאחריות המשפטית לספר הילדים הגנוב 'כשהכריש והדג נפגשו לראשונה'", היא מוסיפה.

המשפחה גנבה את יצירתי

אלקיים כותבת כי "המשפחה גנבה את יצירתי 'כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה', שראה אור בשנת 1986 בהוצאת 'כתר'. מבחינת המלל והנרטיב, למעט שינויים שטחיים, ספרי הועתק במלואו".

אלקיים סבורה כי מדובר בהעמדת פנים כאילו שליט הקטן "כתב" את היצירה בהיותו בן 11, "וכאילו אני - היוצרת המקורית - שימשתי לו 'השראה' בלבד".

"משנת 1986 ועד היום יצאו 17 מהדורות של ספרי 'כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה', כותבת אלקיים. "שני עותקים נשלחים אליי כמו שעון שוויצרי מכל מהדורה חדשה שנמכרת... כל קורא ספרות ילדים יודע כי 'כשהנחש ועכבר נפגשו לראשונה' הוא רב-מכר, מטבע קשה".

"בכספי התמלוגים מספרי אני מפרנסת את בני", כותבת אלקיים. "מאז שראה הפלגיאט של שליט אור ב-2007, ללא רשותי, גם מי שמבקש לקנות את 'כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה' מופנה מיד ל'ספר של גלעד'. רשת צומת ספרים הגדילה לעשות וכבר אינה מחזיקה במלאי את רב-המכר המקורי. הילולת ספר החטוף מפרנסת שכירים בעמותת שליט, שקונים לאביבה ולנועם כרטיסי טיסה, על חשבוני ועל חשבון בני. כשנשאל על הספר בערב ההשקה לו בגלריית 'הקצה' ענה נועם שליט: 'הספר מדבר בעד עצמו. ילד בן 11 כתב סיפור מדהים, שכיום הוא רלוונטי למצב שבו הוא נמצא'.

גריז יחסי ציבור סנטימנטליים

"לפני 3 שנים התחלתי לעבוד עם הוצאה בניו-יורק, שמפרסמת בין היתר את ספרי 'הארי פוטר'", הוסיפה אלקיים. "ביקשתי לתרגם את ספרי לאנגלית. העורכים שלי בניו-יורק נדהמו יום אחד כשהציגו להם את ספרו של 'חייל ישראלי חטוף'. 'הי', תהתה העורכת האמריקאית, 'אנחנו הרי מכירים את 'כשהכריש והדג נפגשו לראשונה', זה ספרה של המשוררת שלי אלקיים'. היא דרשה מנציגי העמותה את רשותי בכתב.

"הקוראים רשאים לשאול, מה זה שמדפיסים בריש גילי את ספרי תחת שמו של החטוף גלעד שליט? גריז יחסי ציבור סנטימנטליים נמרח על ציורים סרי-טעם אמנותי וחסרי הקשר פואטי ונרטיבי, בשם 'הבנים'. פניתי להוצאת 'כתר', לאגודת הסופרים ולעמיתיי הסופרים והמשוררים. אלה גם אלה חוששים להוקיע מעשה הנבלה, 'בשם הבנים'", מסיימת אלקיים את דבריה.

בראיון לגלי צה"ל היום (ד') אמרה אלקיים: "אני לא צריכה להיענש על זה שעזרתי בחינוך של גלעד שליט". לדבריה, "פניתי לאקו"ם שייצגו אותי - שמי צריך להיות על הספר. אני תובעת תמלוגים כי ספרי היה רב-מכר, ומאז שיצא הספר של גלעד שליט למעשה התרימו אותי בעל-כורחי. אין לי דבר נגד אף אחד, אבל אני צריכה לדאוג לפרנסה שלי. אני אמא שמפרנסת ילד".

תגובת מטה המאבק למען שחרור גלעד שליט

שמשון ליבמן, ראש מטה המאבק למען שחרור גלעד שליט, מסר בתגובה: "גלעד כתב את הסיפור 'כשהכריש והדג נפגשו לראשונה' בהיותו בן 11. אין אנו חושבים שזכויותיה של שלי אלקיים נפגעו, ויתרה מכך אנו מיוזמתנו מצאנו לנכון לציין על גבי הספר כי הוא נכתב בהשראתה, למרות שאין אנו בטוחים בכך, מאחר שגלעד יושב במרתפי החמאס כבר 4 שנים.

"לאור טענותיה של שלי פנינו ליועץ משפטי מהבכירים בישראל לקבלת חוות-דעת, אשר במסגרתה נאמר לנו כי המוטיב של חיה גדולה הנפגשת עם חיה הקטנה ממנה קיים בספרות העולמית עוד מימי ישעיהו הנביא, 'וגר זאב עם כבש'. חשוב לי לציין כי כל הכנסות הספר מוקדשות למען הפעילות לשחרורו של גלעד שליט במהרה, ללא רווח אישי של אף גורם כזה או אחר. צר לי ששלי אלקיים בוחרת לתקוף את משפחת שליט בשעה שבנה גלעד נמק במרתפי החמאס".