עם הפנים למזרח: האוצר יגבש פעולות להגברת הייצוא לסין

ישראל תקים 4 מרכזים בסין שיספקו תשתית לחברות ישראליות שמעוניינות להיכנס לסין

משרד האוצר יגבש פעולות להגברת הייצוא לסין. לפני כמה שבועות פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשרד האוצר והנחה אותו לפעול להגברת הייצוא לסין. במשרד האוצר יוקם בקרוב צוות בינמשרדי, בשיתוף משרדי התמ"ת והחקלאות, שיגבש תוכנית פעולה.

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני שירכז את הצוות, צפוי להיפגש בחודשים הקרובים עם אנשי עסקים, נציגי חברות ישראליות הפועלות בסין וכאלה שמעוניינות להיכנס לשוק הסיני, במטרה לקבל מהן רעיונות ולעמוד על צרכיהן.

בטקס שקיימה היום המשלחת הישראלית לציון פתיחת הפעילות בביתן הישראלי בתערוכת אקספו בשנחאי, קרא שני לאנשי עסקים שנכחו באירוע לפנות אליו לקובע פגישות בנושא.

מקימים 4 מרכזים בסין

בתוך כך, שר האוצר יובל שטייניץ, שהגיע לתערוכת אקספו על מנת לחנוך את הביתן הישראלי, גילה כי ישראל תקים בקרוב ארבעה מרכזים בסין, ששמם הזמני ייקרא "מרכזי איינשטיין", שיעניקו תשתית פיזית לחברות ישראליות המעוניינות להתחיל לפעול בסין ולכאלה שכבר פועלות בה צריכות סיוע.

המרכזים, שיפעלו בארבע ערים מרכזיות בסין, ובהן ככל הנראה בייג'ין, שנחאי ואולי גם הונג קונג, יספקו שירותים כגון עורכי דין הבקיאים בחקיקה הסינית הנדרשת לפעילות בה, רואי חשבון, יועצי מס, סיוע בהשגת ויזות, קישור בין החברות הישראליות לחברות סיניות, ואף יהווה מרכז שבו יתקיימו סמינרים עיסקיים, תרבותיים, ואולי בעתיד יכללו גם תוכנית לחילופי סטודנטים.

המרכזים צפויים לשמש פלטפורמה לעסקים קטנים ובינוניים ישראלים ולחברות גדלות כאחד. "שני הסביר כי המטרה היא להקל על חברות שיש להן חסמי כניסה תרבותיים לשוק הסיני. לפי שעה עדיין לא ברור כיצד ובכמה יתוקצבו המרכזים, מי יפעיל אותם ובאיזה שלב יחלו לפעול. לפרוייקט יהיו ושתפים גם משרד החוץ והתמ"ת. המודל שעליו נסמכים באוצר הוא זה של גרמניה ויפן, שכבר מפעילות מרכזים כאלו בסין.

מעמיקים הקשר הפיננסי עם סין

במקביל שוקדים באוצר על פיתוח הקשר עם הקהילה הפיננסית בסין במטרה לבדוק אליו חסמים עומדים בפניה מפני כניסה לישראל.

שר האוצר, סגנו יצחק כהן, והשר לאיכות הסביבה זכו לקבלת פנים חמה בתערוכת אקספו שבשנחאי. את פניו של שטייניץ קיבל מסדר רשמי מלווה בתזמורת צבאית, כשעשרות סינים מנפנפים בדגלי ישראל. במהלך קבלת הפנים הרשמית העניק שר האוצר לסינים את כתבי ידו של אלברט איינשטיין. לבמה עלה גם מנכ"ל הדואר, אבי הופמן, שהגיע עד שנחאי כדי לחשוף בול מיוחד שהנפיקה ישראל לציון תערוכת האקספו. את האירוע חתם הזמר דוד דאור.

שטייניץ, כהן וארדן סיירו במהלך היום ביבתני התערוכה. בתום הביקור בביתן מרוקו, אמר שר האוצר אמר כי ההזמנה לבקר בביתן מחממת את הלב, וכי עד כה הקשרים בין היהודים לבין מרוקו היו תמיד חזקים וחמים וכי הוא מקווה שביקורו בביתן יסייע להידוק היחסים בין המדינות.

מבוכה קלה נרשמה בעת ביקור המשלחת הישראלית כששר הואצר וסגנו, גזרו בטעות את הסרט הלא נכון בביתן הישראלי. שטייניץ הצליח לחמוק מהתקרית בבדיחה. מחר צפוייה המשלחת לעזוב את שנחאי ולהמשיך לחמישה ימים בבייג'ין.