העליון: שפיר תוכל להמשיך בבניית מפעל הבטון בראשון-לציון

דחה את הערעור שהגישו עיריית ראשון-לציון והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים להוציא צו ביניים המאפשר לשפיר להמשיך בבניית מפעל הבטון בעיר

סאגת מפעל הבטון של חברת שפיר בראשון-לציון מסרבת לגווע, וכעת מסתמן כי החברה תוכל להמשיך בבניית המפעל. זאת לאחר שבית המשפט העליון דחה בימים האחרונים את הערעור של עיריית ראשון-לציון והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים להוציא צו ביניים, לבקשת חברת שפיר, המתלה את ביטול היתר הבנייה שלגביו החליטה הוועדה המקומית, ושמאפשר לחברה להמשיך בבניית מפעל הבטון בעיר.

‏חברת שפיר מבנים ונכסים קיבלה במאי 2008 היתר לבניית מפעל בטון, לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכניתה במיקום שהוצע על-ידי העירייה. על בסיס היתר זה החלה שפיר בביצוע עבודות לבניית המפעל, אך לאחר תחילת העבודות הגישו תושבי השכונה הסמוכה, נווה-חוף, עתירה מינהלית עם בקשה לצווים זמניים נגד המשך הקמת המפעל, בטענה כי האישורים לבנייתו אינם תקפים וכי המפעל יהווה מפגע ומטרד סביבתי. ‏

עתירת התושבים התקבלה באוקטובר 2008, ובקשת רשות הערעור של שפיר נדחתה בינואר 2009. עקב כך התגבש באפריל 2009 הסכם פשרה בין שפיר, התושבים והוועדה המקומית, שנועד לסיים "באופן מלא, סופי ומוחלט את כל המלוקות שנתגלעו ביניהם".

ההסכם קיבל תוקף פסק דין, ולאחריו מונה מומחה שנתן את חוות-דעתו, ממנה עולה כי ניתן אור ירוק להמשך בניית המפעל. לכן חידשה שפיר את בניית המפעל בסוף יוני 2009, שבעקבותיה הגישו התושבים תובענה ביולי לביטול הסכם הפשרה בטענה של ניגוד עניינים של המומחה. בקשת התושבים לצו מניעה זמני לאיסור המשך הבנייה נדחה בבית המשפט.

‏מאוחר יותר זומן מנכ"ל שפיר לפגישה עם ראש העירייה, דב צור, שהציע לו להעתיק את המפעל לקרקע חלופית. מנכ"ל שפיר סירב להצעה, וכתוצאה מכך הוא נקרא לדיון בוועדת המשנה לתכנון ולבנייה בספטמבר 2009 בנושא ביטול היתר הבנייה. הוועדה החליטה לבטל את ההיתר, והוועדה המקומית אישרה החלטה זו. ‏

נגד החלטה זו הגישה שפיר עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים וכן ערר לוועדת הערר המחוזית מחוז מרכז. החברה ביקשה צו ביניים שיתלה את ההחלטות בעניין ביטול ההיתר ויאפשר לה להמשיך לפעול מכוח היתר הבנייה. בית המשפט קיבל בקשה זו, בין היתר בנימוק כי "התנהלות גורמי התכנון בראשון-לציון תמוהה בלשון המעטה".

על החלטה זו ערערו כאמור הוועדה המקומית, העירייה וראש העירייה. אלה טוענים כי "מלכתחילה לא היה מקום לבית המשפט לדון בעתירה, ולא היה אף ראוי להוציא צו ביניים מאחר שזה משנה את המצב הקיים".

ערעור זה נדחה, כאמור, בבית המשפט העליון, לצד דחיית ערעור התושבים נגד ההחלטה שלא לצרפם כמשיבים לבקשת שפיר לצו הביניים.

‏את שפיר ייצגו עונ"ד יהושע חורש, ערן בצלאל, אוריאל פרינץ והילה ביטון ממשרד ש. הורוביץ ושות'. ‏