המלצות המומחים: מדריך אירופה למשקיע הסולידי או האגרסיבי

המשבר באירופה משפיע על השווקים הפיננסים בכל העולם, ומחייב תשומת לב מחודשת גם למבנה תיק ההשקעות שלכם ■ ביקשנו משלושה מנהלי השקעות להציג את ההמלצות שלהם לתיק שמתאים בעת הזאת למשקיע הזהיר - ולזה שמתאים למקבילו ההרפתקן

ביקשנו משלושה מנהלי השקעות להציג את ההמלצות שלהם לתיק שמתאים בעת הזאת למשקיע הזהיר - ולזה שמתאים למקבילו ההרפתקן.

אפשרות א':

להשקיע במניות גם בתיק הסולידי

אביחי ברכה, מנהל מחלקת המחקר ברמקו, מזכיר כי לפני הכל ניהול תיק השקעות כרוך בקבלת החלטות חשובות במספר פרמטרים: מטרת ההשקעה, רמת הסיכון של המשקיע, טווח ההשקעה ועוד.

בעת הנוכחית, מציין ברכה, כשריבית בנק ישראל נמוכה ועומדת על 1.5%, וכשהמרווח בין האג"ח הממשלתיות לקונצרניות נמוך יחסית, עדיף גם למשקיע השמרן לבנות פוזיציה בתיק המניות, שיכולה במקרים מסוימים אף להקטין את רמת הסיכון הכוללת.

התיק הסולידי

ברכה סבור שקצב עליית הריבית בשנים הקרובות יהיה איטי ומתון, ולפיכך הוא מעדיף להתמקד בחלק הבינוני של עקום התשואות במטרה ליהנות מתשואה שוטפת אטרקטיבית ברמות סיכון מוגבלות.

את עיקר החשיפה הוא מציע לעשות באמצעות איגרות חוב שקליות מסוג גילון ושחר שמציעות כיום תשואה שנתית של כ-4.3%. ברכה מעדיף את האפיק הזה על פני האפיק של איגרות החוב הצמודות (הגלילים) מכיוון שציפיות האינפלציה כפי שהן משתקפות כעת בעקום הממשלתי הן גבוהות. את ההצמדה למדד מעדיף ברכה לעשות דרך איגרות החוב הקונצרניות.

את מרבית החשיפה לאג"ח הקונצרניות הוא מציע לעשות דרך אג"ח בדירוגים גבוהים בחברות תזרימיות ויציבות במח"מ של עד 3 שנים. כ-10% הוא ממליץ להשקיע באג"ח קונצרניות שאינן מדורגות.

בהיעדר האלטרנטיבות להשקעה בעת הנוכחית, אומר ברכה, יש הצדקה להשקיע במניות גם בתיק השמרני, אך הוא ממליץ לעשות אותה רק דרך חברות המעו"ף עם דגש על חברות תזרימיות ועדיפות למחלקות דיבידנד.

התיק האגרסיבי

ברמקו סבורים שהתאוששות הכלכלה העולמית בשילוב עם סביבת הריבית הנמוכה השוררת כיום בעולם, תתמוך בשוק המניות, ולפיכך ברכה דוגל בהשקעה במניות ת"א 100 אך מציע לשלב גם מניות יתר, עם דגש על חברות צומחות, יציבות המתומחרות נוח.

בחלק האג"חי של התיק, הוא מציע לחפש את התשואה הגבוהה יחסית, כשעדיפות תינתן לאיגרות חוב עם בטוחות. המח"מ אליו הוא שואף בתיק זה הוא בינוני (4-6 שנים). ברכה ממליץ לאפשר גם חשיפה למט"ח דרך השקעה במניות זרות, בהתאם להזדמנויות בשוק.

אפשרות ב':

פיזור גיאוגרפי וחשיפה למט"ח

צחי קורן, מנכ"ל חברת ניהול התיקים של אקסלנס, עושה בראש ובראשונה את ההבחנה בין האפיקים המסוכנים יותר למסוכנים פחות. "אפיקים מסוכנים יתאפיינו בדרך כלל בסטיות גבוהות יותר ולכן פוטנציאל הרווח או ההפסד בהם גבוהים יותר", הוא אומר.

לפיכך, האפיק המנייתי נחשב לאפיק מסוכן יחסית וככל ששווי המניות בשוק קטן יותר, כך הן תנודתיות ומסוכנות יותר. האג"ח הקונצרניות נחשבות לאפיק מסוכן יותר מאג"ח ממשלתיות וככל שהמח"מ שלהן עולה כך הן רגישות יותר לשינויי הריבית ולפיכך גם מסוכנות יותר.

על מנת להקטין את הסיכון, הוא מזכיר, אחת הדרכים הטובות היא ליצור פיזור גיאוגרפי וענפי וכן חשיפה למט"ח

התיק הסולידי

"תיק השקעות למשקיע השמרן יתאפיין בחשיפה נמוכה יחסית למרכיבי הסיכון", אומר קורן. הוא יתאפיין באג"ח בעלות דירוג ממוצע גבוה יותר ובמח"מ קצר יותר. קורן מעדיף בתיק השמרני חשיפה כוללת לאג"ח קונצרניות של כ-40%, כשבליבה, חשיפה של כ-50% לאג"ח קונצרניות בדירוג ממוצע של AA מינוס, ובמח"מ קצר (2-3 שנים).

את החשיפה המנייתית קורן מעדיף לעשות עם מניות במדד המעו"ף ופיזור לשווקים זרים, עם עדיפות לשוק האמריקני וחשיפה מסוימת למניות בשוקי ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) וליפן.

קורן ממליץ גם על חשיפה למט"ח שעיקרה חשיפה דולרית, בשילוב עם תמהיל מטבעות עולם ללא אירו. "מט"ח להערכתנו מהווה עוד עוגן הגנה לחשיפה השקלית שבתיק", הוא אומר.

התיק האגרסיבי

בתיק זה קורן מגדיל את החשיפה למרכיבי הסיכון בכדי לייצר פוטנציאל לרווחיות גבוהה יותר. כך החשיפה למניות גדלה לכ-50% והחשיפה לאג"ח הממשלתיות קטנה. בכדי לאזן את הסיכונים קורן מגדיל את הרכיב של המניות הזרות.

עיקר השינויים בהקצאת ההשקעות למשקיע ההרפתקני בא לידי ביטוי במבנה ובתמהיל תיק האשראי. הכוונה היא לכך שההחזקה באג"ח הקונצרניות בדירוגים גבוהים קטנה לטובת החזקה באג"ח בדירוגים נמוכים יותר ובמח"מים ארוכים יותר. משקיעים אגרסיביים מאוד צריכים, לדבריו, לאפשר חשיפה גם לאג"ח לא מדורגות כלל.

בשווקים הזרים קורן ממשיך לדבוק בחשיפה לארה"ב, תוך הגדלת החשיפה למדינות ה-BRIC וחשיפה לסקטורים כגון בנקאות ופיננסים, שירותי בריאות, אנרגיה וטכנולוגיה.

אפשרות ג':

תיק סולידי שלא חשוף לשוק ההון

צור פלג, מנכ"ל ניהול התיקים באנליסט, ממליץ ללקוח המגדיר עצמו כסולידי לחלוטין, שלא להיכנס כלל לשוק ההון, אם טווח ההשקעה שלו הוא פחות משנתיים. "המציאות בשנתיים האחרונות הוכיחה שחלק מאיגרות החוב השייכות לכאורה לחלקו הסולידי של התיק התנהגו בפועל באופן הרחוק מלהיות סולידי", הוא מסביר.

נקודת המוצא של פלג מכילה ארבע הנחות:

1. הריבית האפסית על הפיקדונות לוחצת כלפי מעלה את מחירי הנכסים בעלי הסיכון הנמוך. "בתחום זה, יש לנקוט בגישה דפנסיבית ולהתרכז כרגע במח"מים קצרים יחסית", הוא אומר.

2. הציפיות האינפלציוניות לשנה הקרובה הן בטווח 2.5%-3%. "המשמעות היא שהתשואה על הפיקדונות הבנקאיים והאפיקים הקצרים היא שלילית במונחים ריאליים".

3. קיימות מספר הזדמנויות באג"ח הקונצרניות אולם לאפיק זה נדרשת מיומנות והכרות ברמה גבוהה.

4. רמת מחירי המניות נמצאת בתחום ההוגן.

התיק הסולידי

בתיק הסולידי אותו מציע פלג - תיק שציפיות הלקוח ממנו הן שמירה על ערכו הריאלי לאורך זמן ורמת תנודתיות נמוכה - הוא לא כולל מניות. כ-50% מהתיק יושקעו באפיק השקלי כשהחצי השני של התיק יושקע באפיק צמוד מדד: כ-40% באג"ח של חברות נבחרות במח"מים קצרים, ו-10% הנותרים יושקעו באג"ח ממשלתיות צמודות במח"מים של עד 4 שנים. מבנה התיק משקף ציפיות לעלייה בריבית ובתשואות בשוק האג"ח, והוא מאפשר כניסה עתידית במחיר נמוך יחסית לאג"חים הארוכים יותר. התיק האגרסיבי

בתיק זה פוטנציאל החשיפה למניות יכול להגיע גם ל-100%, בהתאם לרמות המחירים בשוק. בנוסף למרכיב המניות הגבוה ניתן לשלב בו גם אג"ח חברות בדירוגים נמוכים יותר. פלג מציע להסיט 50% מהתיק למניות, מתוכן כ-40% במניות בארץ שייבחרו באופן סלקטיבי. במרכיב זה ההמלצה היא על מניות ערך עם שיעורי חלוקת דיבידנד גבוהים, עם דגש על סקטורים כגון תקשורת, בנקאות ונדל"ן מניב בארץ .

10% ממרכיב המניות יופנה לחו"ל, עם דגש על ארה"ב, "שטרם תיקן את הירידות מהם סבל בשנים הקודמות ועל כן נסחר ברמת מחירים סבירה". כ-30% מהתיק יוחזקו באג"ח חברות במח"מים של עד 3 שנים שיושפעו פחות מעלייה אפשרית בתשואות.

כ-20% מהתיק הוא ממליץ להחזיק בנזילות או כהשקעה באג"ח ממשלתיות קצרות בעמדת המתנה לרגע בו יווצרו הזדמנויות אטרקטיביות יותר להשקעה, הן בשוק המניות והן בשוק האג"ח.