מה גרם לקריסה בוול סטריט? ה-SEC תבדוק האם מדובר בטעות אנוש או בהטיה מכוונת של ספקולנטים

(עדכון) - הערכות: מכונת מסחר הזינה בטעות מכירה של 16 מיליארד דולר בחוזים העתידיים ■ חשד אחד: סוחר טעה בהזנת פקודת מכירה בלוק מניות והפיל את השוק בכמעט 10% ■ ה-NYSE והנאסד"ק ביטלו הלילה עסקאות שגויות ב-286 מניות ■ ה-G7 יקיים שיחת ועידה לדון בהתפתחויות האחרונות בשווקים ובמשבר החוב ביוון

הסוחרים בוול סטריט הרגישו אמש תחושת דז'ה-וו. המדדים המובילים החלו לפתע לצנוח בשיעור חד של כמעט 10% ומדד הדאו ג'ונס צלל בכ-1,000 נקודות, ואז התאושש וסגר את היום בירידה של קצת יותר מ-3%. הקריסה הזכירה לרבים את המפולת שלאחר התמוטטות בית ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, והפחד חזר לשלוט בשוק.

בארה"ב סברו תחילה כי מדובר בפאניקה עקב משבר החובות באירופה, אך מסתבר שלא כך הדבר. ככל הנראה מדובר בטעות טכנית של אחת ממכונות המסחר האוטומאטיות בחוזים העתידיים בוול סטריט, שהזינה פקודה שגויה.

הרגולטורים בארה"ב חושדים כי אותה מכונת מסחר אוטומאטית של אחד הגופים הפיננסיים הגדולים הזינה בטעות פקודת מכירה של חוזים עתידיים על מדדי המניות בהיקף של 16 מיליארד דולר במקום 16 מיליון דולר, מה שזעזע את השוק.

איש לא מוכן לקחת אחריות בוול סטריט. ה-NYSE (הבורסה של ניו יורק) מסרה כי לא נפל שום פגם במערכת שלה וכי כל המערכות היו מתואמות עם ה-SEC (רשות ני"ע בארה"ב). בורסת הנאסד"ק גם כן לא לוקחת אחריות אך שעתיים לאחר סגירת המסחר היא הודיעה שהיא מבטלת עסקאות שגויות ב-286 מניות, שבוצעו בין השעות 21:40-22:00 (שעון ישראל). אגב, גם ה-NYSE ביטלה מספר עסקאות שהתגלו כשגויות.

חלק מהדיווחים בארה"ב מדברים על כך שהנפילה נגרמה בשל טעות אנוש של סוחר שטעה בהקלדה בעת שהזין פקודת מכירה של בלוק מניות. פקודה שגויה זו זרעה פאניקה והציתה גל של מכירות בשוק., מעין תגובת שרשרת שהפילה את וול סטריט כולה.

כאמור, בהתחלה חששו הסוחרים והמשקיעים כי הנפילה קשורה למשבר החובות ביוון. לפי הדיווחים, סוחרים בוול סטריט צבאו על מסכי הטלוויזיה כדי לקבל מידע חדש על יוון, מידע שכמובן לא היה בנמצא. לאחר מכן, הדאו ג'ונס החזיר את מרבית הנפילה כ-700 נקודות כאשר רק בדיעבד התברר כי מדובר בטעות שהובילה לירידות החדות.

ה-SEC יחקור

לארי לייבוביץ', יו"ר ה-NYSE, אמר לסוכנות בלומברג כי המסחר האוטומאטי הוא זה שגרם לנפילה אמש בוול סטריט. לדבריו, "אנו יכולים לראות בבהירות מאין הגיעו העסקאות. זה היה תרחיש V מהיר. המניות הגדולות ביותר נפלו ב-50% וחזרו לעצמן כמעט. הבעיה הייתה שנוצר חוסר נזילות רגעי במסחר האוטומאטי".

בתוך כך, סוכנות בלומברג דיווחה היום כי ה-SEC מתכוונת לחקור את נסיבות הנפילות אמש בוול סטריט ולהגיע לאותם גורמים שגרמו לכך. ה-SEC מתכוון לחקור האם הנפילות נגרמו כתוצאה מטעות אנוש או שמא פעילים בשוק הכניסו פקודות אלה במתכוון כדי להוריד את השוק, אולי במטרה להרוויח מהירידות מתוך פוזיציות שורט (מכירה בחסר).

"נפרסם את ממצאי הבדיקה לציבור, לכשזו תסתיים", אמר גורם ב-SEC לסוכנות בלומברג.

גם פורום מדינות ה-G7 יקיים היום שיחת ועידה מיוחדת כדי לדון במשבר החוב ביוון, אך גם לדון בנפילות אמש בוול סטריט. בשיחת הוועידה, יסבירו החברים האירופיים ב-G7 את הצעדים שיינקטו כדי לסייע ליוון להיחלץ מהמשבר, בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית. הכוונה היא כמובן לחבילת הסיוע בהיקף 110 מיליארד אירו שמותנית בתוכנית קיצוצים מאסיבית על ידי ממשלת יוון.