אחרי צניחה של 4% - הבורסה מחקה את רוב הירידות: המעו"ף איבד 1.1%

המסחר נפתח ב"פתיחה אנגלית" ■ טבע איבדה 2.6% וטאואר בלטה בזינוק של 8.1% בניגוד למגמה ■ מנהיגי האיחוד האירופי מקימים את "קרן הייצוב" - פרטים יימסרו הערב ■ אלדר גנזל: "המשברון קרוב למיצוי העליות ארוכות הטווח יימשכו"

המשקיעים בבורסה של ת"א לא זוכרים יום מתוח כזה כבר הרבה זמן. הבורסה הגיבה בפתיחת המסחר היום (א') לירידות החדות שנרשמו בסוף השבוע בשוקי חו"ל על רקע משבר החובות באירופה, כשברקע הצהרת מנהיגי האיחוד האירופי בדבר "קרן הייצוב" לא הרגיעה את הרוחות. לאחר "פתיחה אנגלית" בבוקר, וירידות חדות של 4.1% במעו"ף, המגמה השלילית התמתנה והמדד המוביל בבורסה בת"א סיים בירידה של כ-1.1% "בלבד", כאשר מחזור המסחר היה גבוה יחסית והסתכם בכ-2.6 מיליארד שקל.

מקורות בכירים בשוק, איתם שוחח "גלובס" מסרו לפני זמן קצר כי הסיבה המרכזית להתמתנות הירידות נעוצה בקניות מאסיביות של המשקיעים המוסדיים בעיקר באמצעות תעודות הסל. עובדה זו תרמה לירידות השערים החדות בפתיחה, להתמתן עד לסיום.

"המשברון קרוב למיצוי - המגמה החיובית תישמר", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "רעידות המשנה שמלוות את תקופת ההתאוששות הגלובאלית ימשיכו לתת את אותותיהן גם בהמשך הדרך, וכמוהם, גם משברון החוב היווני ירד מסדר היום בתוך זמן קצר. מי זוכר את משברון החוב בדובאי שהפיל את וול סטריט בכ-9%? ומי זוכר את משברון הרגולציה הפיננסית של אובמה בראשית השנה? כדור השלג שהידרדר ותפס תאוצה בגלל שמועת שווא על דרישת הסיוע הספרדי שמעולם לא הייתה, ידעך בקרוב והמגמה החיובית ארוכת הטווח תישמר".

נזכיר, כי לפי כללי הנהלת הבורסה, במידה והמעו"ף פותח את יום המסחר בירידה של 2.5% ויותר, פתיחת המסחר תתעכב ב-3-5 דקות - מנגנון ה"פתיחה האנגלית". לפני פתיחת המסחר היום, השער התיאורטי של המעו"ף הצביע על ירידה של כ-3%, כך שמנגנון ההגנה הופעל והפתיחה הושהתה במספר דקות.

השבוע החולף בבורסה היה שלילי במיוחד בשל משבר החובות, והציבור, שנהג להגדיל סיכונים בשנה האחרונה, מיהר לברוח מהשוק. נתוני בית ההשקעות מיטב מראים כי תעשיית קרנות הנאמנות דיממה בשבוע שעבר, עם פדיונות של כ-370 מיליון שקל בקרנות המנייתיות החשופות למניות בישראל.

דז'ה-וו בשווקים

ים של אירועים שטף את השווקים בסוף השבוע והמשקיעים קיבלו "פלאש-בק" לחודש אוקטובר 2008, קצת אחרי קריסת ליהמן ברדרס. האירו צנח בשבוע שעבר ב-4.3% מול הדולר - שיא שלא נראה מאז אוקטובר 2008. בשוקי המניות, בורסות אירופה וארה"ב רשמו בשבוע החולף תשואות שליליות של כמעט 10%; אירופה ירדה בשיעור השבועי החד ביותר מזה שנה וחצי ובוול סטריט נרשמו הירידות השבועיות החדות מאז אוקטובר 2008.

המשקיעים היו מוטרדים בעיקר מהתפשטות משבר החובות באירופה למדינות נוספות, כגון ספרד ופורטוגל. על רקע חששות אלה נשפך עוד שמן למדורת וול סטריט בליל חמישי, כאשר מסיבה שעדיין אינה ידועה המדדים המובילים צנחו בכמעט 10% בהובלת המניות הכבדות (כדוגמת פרוקטר אנד גמבל שקרסה ב-37%), ואז תיקנו את מרבית הירידות. ביום ו' נמשכה המגמה השלילית.

כאמור, הסיבה לקריסה המסתורית בוול סטריט טרם ידועה והרשויות בארה"ב (רשות ני"ע האמריקנית והנציבות למסחר בחוזים עתידיים) חוקרות את נסיבות האירוע. ההערכה העיקרית הייתה תחילה כי מדובר בטעות אנוש או במכונת מסחר אוטומאטית שהזינה פקודת מכירה שגויה, אך החקירה מתארכת ולפי העיתון "ניו יורק טיימס" הרשויות פחות מאמינות כי מדובר בטעות אנוש, אלא בכשל טכני במערכות המסחר, אם כי מוקדם מדי להסיק מסקנות והרשויות הבטיחו לפרסם בפומבי כל התפתחות בחקירה. (לחצו כאן לקריאת ההודעה הרשמית של ה-SEC)

המטרה: להרגיע את השווקים באמצעות "קרן הייצוב"

אך האירוע המרכזי שמעיק על השווקים הינו, כידוע, משבר החובות באירופה. בסוף השבוע אישר בית המחוקקים בגרמניה את הסיוע ליוון ובליל שבת, לאחר סגירת הבורסות, הודיעו מנהיגי האיחוד האירופי כי בכוונתם להשיק קרן סיוע חירום מיוחדת שמטרתה למנוע את התפשטות משבר החובות מיוון למדינות אחרות. מנהיגי האיחוד נעמדו על רגליהם האחוריות והבטיחו להגן על האירו בכל מחיר ולא לבזבז זמן, ולראיה הם מתכוונים להכניס את הקרן לפעילות לפני פתיחת המסחר בבורסות אסיה ביום שני.

"עד שהשווקים ייפתחו מחדש ביום שני, נעמיד מכניזם שיגן על האירו", אמר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי לסוכנויות הידיעות. "אם אינכם חושבים שזה משמעותי, כנראה שלא הייתם בהרבה פגישות פסגה של האיחוד האירופי".

מנהיגי האיחוד לא סיפקו פרטים מדויקים על "קרן הייצוב", כמו למשל היקפה ותנאי קבלת הכספים ממנה. שרי האוצר של האיחוד ייפגשו היום (א') בבריסל ויכנסו מסיבת עיתונאים, בה הם צפויים לספק פרטים נוספים על הקרן. אגב, באותה פסגה נתנו מנהיגי האיחוד גושפנקא סופית לחבילת הסיוע ליוון בהיקף של 110 מיליארד אירו.

מורגן סטנלי מציג: שאלות ותשובות על המשבר באירופה והנפילות בשווקים

המבחן של המעו"ף

בחזרה לאחד העם. המשקיעים בישראל יעקבו השבוע מקרוב אחר ההתפתחויות באירופה, בעיקר על רקע היעדר נתוני מאקרו משמעותיים בישראל ובארה"ב עד סוף השבוע. ביום ג' יפורסמו נתוני סחר החוץ של ישראל לחודש אפריל וביום ו' יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. בארה"ב, הנתון המשמעותי ביותר של השבוע - המכירות הקמעונאיות באפריל - יפורסם ביום ו'.

"הגדרת המגמה נשארת מגמת ירידה", טוען זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", בבואו לנתח את מדד המעו"ף. "היא תתחזק מתחת ל-1,130 נקודות ותישקל שוב מעל 1,146 נק'. היעד הבא לירידה של המעו"ף, מתחת ל-1,130 נק', הוא יעד הממוצע הנע ל-200 יום המחכה למדד בערך ב-1,090 נק'. זו פחות היותר גם התמיכה המקבילה ל-S&P 500 הנובעת גם היא מממוצע נע ל-200 יום, תמיכה שבלמה את ירידתו ביום שישי; מה שנקרא, 'אחים לתמיכה'.

"פריצה הדדית של התמיכה הזו, אם תהיה בשבוע הבא, תלמד על היפוך מגמה משמעותי בשוק למגמת ירידה ארוכת טווח, היפוך שיאפשר לנוריאל רוביני ושאר נביאי הזעם להמשיך במסע ההופעות שלהם ולמכור כרטיסים במחיר מלא. היה ויירד המעו"ף מתחת ל-1,130 נק' וייתמך מעל 1,090 נק', הוא יצטרך לעלות בחזרה מעל 1,130 נק' בשביל לשכנע שיש קונים בזירה".

ענן האפר הוולקני שוב מכה באל על

מבין המניות הבולטות בשוק, נציין את מניית טבע שהתממשה היום. בליל שבת נודע כי טבע תפצה חולה שנדבק בצהבת נגיפית מסוג C ב-356 מיליון דולר - הקנס הגבוה ביותר בתולדות החברה. זאת, בעקבות פסיקת בית משפט בארה"ב.

לא רק טבע חזרה עם פער ארביטראז' שלילי, אלא גם מניות דואליות נוספות כדוגמת אינטרנט זהב , אלווריון , גיוון אימג'ינג , מלאנוקס וסרגון .

מניית אפריקה ישראל המשיכה לרכז עניין רב ומחזורי מסחר גבוהים על רקע השלמת הנפקת הזכויות שלה, שתוצאותיה צפויות לצאת בקרוב. לב לבייב, בעל השליטה באפריקה, ניצל ביום ה' את מלוא הזכויות שלו בהנפקה והזרים לחברה 300 מיליון שקל, קרי 75% מסך ההנפקה, כפי שהתחייב במסגרת הסדר החוב המפורסם.

ישראמקו סגרה את היום בעלייה חדה. כלכלני פסגות עדכנו את מחיר היעד ליחידת ההשתתפות של ישראמקו ל-55 אגורות והעלו את ההמלצה ל"תשואת יתר". העדכון - בעקבות הנפקת זכויות, הערכות עדכניות לגבי עלות הפיתוח מאגר תמר, השקעות ואשרור תחזית תחילת הפקה ב-2012.

מניית אל על נלחצה מטה על רקע שובו של ענן האפר הוולקני מאיסלנד, ששוב גורם לסגירת שדות תעופה מרכזיים באירופה ולביטולן של מאות טיסות. אל על עצמה ביטלה היום 2 טיסות לאיטליה.

בין שלל האירועים בשווקים בשבוע האחרון, עונת הדו"חות הכספיים נמשכת והיום פרסמו את הדו"חות כלל פיננסים ונגב קרמיקה . כלל פיננסים חזר לרווח ברבעון הראשון והרוויח 20 מיליון שקל ונגב קרמיקה רשמה צמיחה של 13% ברווח הרבעוני, שהסתכם ב-5.9 מיליון שקל.

המניות הקשורות לקבוצת אקויטל , כדוגמת יואל , ישראמקו , נפטא ונצבא , נסחרו על רקע התפטרותו המפתיעה של קובי מימון מתפקיד יו"ר אקויטל. את מקומו ימלא שותפו חיים צוף. מימון שוקל לעזוב את הארץ וביום ו' חשף אתר "חדשות מחלקת ראשונה" של יואב יצחק, כי הרשויות בישראל מנהלות חקירה נגד מימון וצוף בגין הלבנת הון.

המשקיעים נפרדו היום לשלום ממניית מבטח שמיר , שתימחק מהמסחר בבורסה. בסוף השבוע הודיעה החברה, כי בכוונתה להגדיל את החזקותיה בתנובה או למכור החזקה זו, תוך שהיא מושכת את העתירה המשפטית שהגישה כדי להימנע מחיכוך מול רשות ני"ע. המשמעות, כאמור, היא מחיקת המניה מהמסחר.

[לאתר המעו"ף]