תעשיית הקרנות מדממת: פדיונות ענק בקרנות המסורתיות

בשבוע שעבר נרשמו פדיונות של כמיליארד שקל בקרנות המסורתיות ואילו הקרנות הכספיות גייסו לא פחות מכ-700 מיליון שקל ■ פדיונות של כ-370 מיליון שקל בקרנות המנייתיות, קצב פדיונות שאינו זכור מאז ינואר 2008

תעשיית קרנות הנאמנות חטפה "אפטר-שוק" עוצמתי בחוזקתו, שאינו זכור מאז שנת 2008. בשבוע בו מדדי המניות בארץ ובעולם נופלים בצניחה חופשית, המטבעות העולמיים נמצאים בלחץ דם גבוה, ובאירופה מנסים להיאחז במזבח האקרופוליס המדמם, הדי הרעידות מגיעים היישר לתעשיית קרנות הנאמנות בישראל, שפותחת את החודש עם פדיונות גבוהים. כך מוסר רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

בסיכום שבועי רשמה תעשיית הקרנות פדיונות של כ-260 מיליון שקל, אך בנטרול הקרנות הכספיות שגייסו לא פחות מכ-700 מיליון שקל, רשמו הקרנות המסורתיות פדיונות ענק של כ-1.0 מיליארד שקל - אחד הפדיונות השבועיים הגבוהים ביותר בשנתיים האחרונות.

הקרנות המנייתיות המתמחות במניות בישראל רשמו בשבוע שעבר פדיונות כבדים של כ-260 מיליון שקל. הקרנות המנייתיות המתמחות במניות בחו"ל רשמו פדיונות קלים יותר של כ-40 מיליון שקל ויחד עם פדיונות של כ-60 מיליון שקל בקרנות הגמישות, רשמו הקרנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) בסיכום שבועי פדיונות של כ-370 מיליון שקל. במידה וקצב הפדיונות הגבוה יישאר, הרי מדובר אפוא בקצב חודשי של כ-1.5 מיליארד שקל - קצב פדיונות שאינו זכור מאז ינואר 2008.

בסיכום שבועי רשמו קרנות אג"ח חברות וכללי פדיונות של כ-700 מיליון שקל, או קצב פדיון יומי של כ-130 מיליון שקל. מדובר בשבוע הרביעי מתוך חמשת החודשים האחרונים שבו נרשמו פדיונות בקטגוריה זו, כאשר הקצב גובר מידי שבוע, ושוב הן מציינות את השבוע הגרוע ביותר מאז ספטמבר 2008.

באפיקים הממשלתיים, הנחשבים בטוחים הרבה יותר, נרשמה רגיעה יחסית. בסיכום שבועי, רשמו הקרנות השקליות פדיונות קלים בלבד של כ-25 מיליון שקל, בעיקר בזכות גיוסים בקרנות השקליות הקצרות שעצרו את הפדיונות בקרנות השקליות הכלליות. מנגד, קרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד רשמו גיוס קל של כ-20 מיליון שקל, הגיוס השבועי הגבוה ביותר מאז השבוע הראשון של דצמבר 2009, כנראה על רקע הסטת כספים מקרנות אג"ח כללי, שנמצאות בחשיפה גבוהה לאג"ח קונצרני ואשר פדו סכום גבוה השבוע, לקרנות אג"ח מדינה כללי שחשופות בעיקר לאג"ח ממשלתיות ואשר נחשבות לבעלות סיכון נמוך הרבה יותר.

הקרנות הכספיות מהוות מקלט בטוח בתקופות של אי-וודאות ועל-כן הן מצליחות לגייס סכום משמעותי של כ-700 מיליון שקל בשבוע הראשון של החודש - הגיוס השבועי הגבוה ביותר מאז ינואר 2009. הגיוס השבועי בא גם על רקע פדיון מק"מ 510 שנפדה בשבוע החולף, כל זאת כאשר מדד המק"מ רשם השבוע עלייה צנועה של כ-0.03%.

ניתן לראות בגיוס הגבוה של הקרנות הכספיות גם סממן חיובי לתעשיית קרנות הנאמנות, בכך שהן הצליחו לקלוט חלק לא מבוטל בשיעור של כ-70% מפדיונות בסך של כ-1.0 מיליארד שקל שנרשמו בקרנות המסורתיות, זאת לעומת שיעור נמוך יותר של כ-50% שנרשם בשיא המשבר הקודם, בספטמבר-נובמבר 2008.

קרנות אגד חוץ וקרנות ממונפות ואסטרטגיות צלחו גם את השבוע הזה בגיוסים נאים של כ-30 וכ-20 מיליון שקל בהתאמה.

בסיכום שבועי קטנו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-1.1 מיליארד שקל המיוחסים לפדיונות נטו של כ-300 מיליון שקל ולירידת ערך נכסי הקרנות בכ-800 מיליון שקל. תעשיית הקרנות מנהלת נכון להיום כ-139.7 מיליארד שקל.

[אתר קרנות נאמנות]