בשל הקריסה בוול סטריט: SEC שוקלת מגבלות מסחר חדשות

גורמים ברשות ני"ע בארה"ב שוקלים להטיל מגבלות על מסחר במניות שנופלות בשיעור חד מדי, בפרק זמן קצר ■ הרשות לא מצאה ראיות לכך שמסחר שגוי או תקלה במחשב גרמה לצניחה של 10% ברגע

רשות ני"ע האמריקנית (SEC) שוקלת שינויים רגולטוריים, שיאטו את המסחר במניות במהלך פרקי זמן של נפילת מחירים, על אף שהרשות עדיין לא הסיקה מה גרם לצניחה בשוק ביום ה' האחרון. כך מדווחת סוכנות בלומברג, שמצטטת שני מקורות המקורבים לנושא.

לדבריהם, גורמים ב-SEC שוקלים להטיל מגבלות מסחר בשווקים עבור מניות שנופלות בשיעור חד מדי. הרשות בודקת גם מה ניתן לעשות במקרה של ירידות חדות בפרק זמן של דקות.

הרגולטורים והבורסות בארה"ב מנסים לקבוע מה קרה בליל חמישי, כאשר המדדים המובילים החלו לפתע לצנוח בשיעור חד של כמעט 10% ומדד הדאו ג'ונס צלל בכ-1,000 נקודות, ואז התאושש וסגר את היום בירידה של קצת יותר מ-3%. הקריסה הזכירה לרבים את המפולת שלאחר התמוטטות בית ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, והפחד חזר לשלוט בשוק. ה-SEC והרשות למסחר בחוזים עתידיים (CFTC) התחייבו אתמול ליישם שינויים מבניים אם יעלה הצורך. דובר ה-SEC סירב להגיב לגבי דיונים פנימיים ברשות, בעוד המחוקקים דורשים ממנה תשובות.

פול קנג'ורסקי, חבר בית הנבחרים מהמפלגה הדמוקרטית, אמר כי הקריסה המהירה ביום ה' היתה מבהילה ביותר, והודיע על שימוע שיתקיים ביום ג' הקרוב בנוגע לתקרית. "אנו לא יכולים להניח לבעיות טכנולוגיות, פרצות רגולטוריות או לשגיאות אנושיות להפחיד את השווקים ולגרום לפניקה". הוא שיגר מכתב ליו"ר ה-SEC, מרי שפירו, בו ביקש את חוות דעתה על התקרית ושאל איזה כוח יש ל-SEC למנוע את הישנותה בעתיד.

בעוד שה-SEC נמצא בשלבים מוקדמים של בחינת נתוני השוק, הסוכנות לא מצאה ראיות לכך שמסחר שגוי או תקלה במחשב גרמה לצניחה. לדברי מקור שמקורב לדיונים, פקידי ב-SEC הפיצו לפחות שני מזכרים פנימיים שמדגישים 2 מנגנוני שוק החשודים שהיוו טריגר לנפילת השוק.