הערכות: מבטח תמכור אחזקותיה בתנובה בשבועות הקרובים

לפי המסתמן, מבטח שמיר תמכור את מניותיה באמצעות מכרז למרבה במחיר, כדי להימנע מהצורך בהערכת שווי לתנובה ‏‎■‎‏ לאייפקס אין זכות סירוב על מכירת מניות מבטח שמיר בתנובה, אך יש לה זכות וטו על זהות הרוכש

מבטח שמיר מחפשת קונה למניותיה (20.7%) בתנובה. לפי הערכות, שווי המניות הוא כ-260 מיליון דולר - המייצג לתנובה שווי של כ-1.25 מיליארד דולר.

לפי המסתמן, מבטח שמיר תמכור את מניותיה כבר בשבועות הקרובים באמצעות מכרז למרבה במחיר. בדרך זו מקווים במבטח שמיר להימנע מהצורך בהערכת שווי לתנובה, חשיפת דו"חותיה ומכאן להפרת ההסכם עם אייפקס.

הבעלים של מבטח שמיר הוא מאיר שמיר, ומנכ"ל אייפקס ישראל היא זהבית כהן.

ההסכם בין אייפקס לשמיר מאפשר לאייפקס, במקרה של הפרת חוזה על-ידי מבטח שמיר, לדרוש את "השבת המצב לקדמותו". לפי פרשנות משפטית, במקרה זה מוקנית לאייפקס הזכות לרכוש משמיר את מניותיו במחיר העלות, כלומר לפי השווי המקורי של מיליארד דולר, שבו נרכשה תנובה.

זו כנראה הסיבה שבעטיה נמנע שמיר מלהגיש תביעה נגד אייפקס, והעדיף שלא לחשוף את דו"חות תנובה, גם במחיר של עימות עם רשות ניירות ערך.

בא-כוחה של מבטח שמיר הוא עו"ד רם כספי, את תנובה מייצג עו"ד אהוד סול, ואת אייפקס מייצג עו"ד מיקי צלרמאייר.

לאייפקס אין זכות סירוב על מכירת מניות מבטח שמיר בתנובה, אך יש לה זכות וטו על זהות הרוכש. אם ארגוני הקניות של הקיבוצים, שמחזיקים 23.2% מהמניות, יבקשו לרכוש את חלקו של שמיר - לא מן הנמנע כי אייפקס תפעיל זכות זו ותמנע מהם להגדיל את חלקם.

לאייפקס אין שום כוונה למכור לשמיר את מניותיה בתנובה. עם זאת, כהן טרם קיבלה החלטה אם להגיש הצעה לרכישת מניות שמיר. בכל מקרה, כהן לא תשים מכשולים בדרכה של מבטח שמיר למכור את האחזקות, אך תעמוד על כך שהגוף הרוכש לא יהיה חברה ציבורית, וזאת כדי שלא להידרש לפרסם את דו"חותיה הכספיים של תנובה.

עסקת בעלי עניין

לפי אחת מהפרשנויות המשפטיות, מאחר שאיציק באדר, מנכ"ל גרנות והאיש החזק בארגוני הקיבוצים המחזיקים במניות, הוא קרוב משפחה של מאיר שמיר - עסקת מכירה לקיבוצים עשויה להיחשב כעסקת בעלי עניין.

במקרה זה יידרש שמיר לאשר את העסקה באסיפה כללית, על-ידי השליש הלא נגוע של בעלי המניות מהציבור. אחזקות הציבור במבטח שמיר עומדות על 33%. בעלי המניות הגדולים ביותר הם כלל ביטוח שבבעלות נוחי דנקנר (13.9%) ומנורה מבטחים (5.35%), המחזיקים במניות דרך קופות גמל ופוליסות משתתפות ברווחים.

גם במקרה של עסקה רגילה, שבה מבטח שמיר תמכור את אחזקותיה בתנובה לצד ג', ייתכן מצב שבו בעל מניות בחברה ידרוש כי תוצג הערכת שווי, כדי לוודא כי החברה לא מוכרת את הנכס העיקרי שלה בנזיד עדשים. במכירה ללא הערכת שווי חושפים חברי הדירקטוריון את עצמם לתביעה, שכן תנובה היא הנכס המרכזי של מבטח שמיר.

מבטח שמיר היא חברת אחזקות שבנוסף לתנובה מחזיקה בסולבר, דיגל וגילת. השווי המצרפי של אחזקותיה ב-3 החברות האחרות הוא 100 מיליון שקל, תנובה לבדה רשומה בספרים לפי 420 מיליון שקל.

שמיר מתקפל

ביום ו' אחר-הצהריים הודיעה מבטח שמיר כי היא מושכת באופן חד-צדדי את עתירתה נגד רשות ניירות ערך בדבר השעיית המניה ממסחר. ההשעיה היתה אמורה להיכנס לתוקף ביום א' שעבר, אך לאחר עתירה שהגישה מבטח שמיר נקבע כי ההשעיה תידחה עד לדיון בסוף מאי.

ביום ה' בערב הודיע השופט אילן שילה לצדדים כי יקיים דיון בנושא כבר ביום א' (היום). במבטח שמיר העריכו כי משמעות הקדמת הדיון היא דחיית העתירה. לאור זאת נמשכה העתירה, ומבטח שמיר הודיעה כי תחפש קונה למניות תנובה שבבעלותה.

השעיית המניה ממסחר ויציאתה ממדדי המניות תיכנס לתוקף מחר. מבטח שמיר נסחרת לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל ונמצאת במדד תל-אביב 75. היום נערך מסחר נעילה במניה כדי לאפשר לכל מי שמעוניין בכך למכור. לכן נאלצו היום תעודות סל וקרנות עוקבות, המחוייבות להחזיק במניה, למכור את אחזקותיהן. נכון לשעה 15:00 אחר-הצהריים היום נסחרה המניה במחזור ענק יחסית לעצמה של 32 מיליון שקל, ושער המניה ירד ב-4.7%.

המניה תחזור להיסחר רק לאחר שמבטח שמיר תגיש לרשות ניירות ערך דו"חות מלאים, הכוללים את השווי ההוגן של אחזקותיה בתנובה, תצרף את דו"חות תנובה לדו"חותיה או תמכור אחזקותיה בתנובה.

השעיית המסחר עשויה להביא לתביעות כנגד שמיר על פגיעה במשקיעים.