ביהמ"ש: אסור להכניס נשים חינם למסיבות - זוהי אפליית גברים

"נוהל ידוע הוא כי יש מועדונים שבהם ישנו מחיר כניסה מוזל לנשים, ויש שהגדילו ופטרו נשים מדמי כניסה. החוק הישראלי אוסר נוהג זה באופן חד-משמעי. מתן הטבות לבני או בנות מין אחד מהווה אפליה פסולה על רקע מיני"

‎‎מועדונים ובתי עסק אינם רשאים להעניק הנחות או כניסה חינם לנשים, וכל אפליה לטובה של נשים על בסיס מגדרי היא אסורה על-פי חוק - כך קובע השופט אברהם טננבוים מבית משפט השלום בירושלים, בפסק דין חדשני שניתן בבית המשפט לתביעות קטנות.

"נוהל ידוע הוא כי יש מועדונים שבהם ישנו מחיר כניסה מוזל לנשים, ויש שהגדילו ופטרו נשים מדמי כניסה", כתב טננבוים. "החוק הישראלי אוסר נוהג זה באופן חד-משמעי, תהיה דעתנו האישית אשר תהיה. מתן הטבות לבני או בנות מין אחד מהווה אפליה פסולה על רקע מיני".

הפסיקה ניתנה בתביעה שהגיש איתיאל גבעון, שהוזמן באמצעות רשת פייסבוק למסיבה שכותרתה "בנות חינם וסושי גם", ובהזמנה נכתב כי נשים שיגיעו עד שעה מסוימת יזכו להיכנס בחינם.

התביעה הוגשה נגד מארגן המסיבה, ארז תימור, שטען כי הוא עורך מסיבות בגני אירועים, אולמות ובריכות שחייה בלא כוונת רווח, וכי מתן הטבות לנשים הוא דבר מקובל בעולם, בהיותן "קבוצה חלשה באוכלוסייה הסובלת מאפליה בכל תחומי החיים". ואולם, בית המשפט קיבל את התביעה - וחייב את תימור לשלם סכום של 1,500 שקל לתובע.

‎‎"הגברים נהנים מהאפליה"

‏‎‎לדברי השופט, "מטרתה המוצהרת של האפליה היא להבטיח את ביטחונם של המבלים, אלא שנעשה שימוש בסינון להעדפת אוכלוסייה ממוצא, מראה, גוון עור, מין או מקום מגורים מסוים".

אמנם, הליכים משפטיים רבים בעבר התבססו על עילת אפליה על רקע מיני, ואולם זו היתה מכוונת נגד נשים, ולא נגד גברים שנפגעו מהאפליה.

הנתבע טען בהתאם כי מדובר באפליה מתקנת - קרי מתן הטבה לנשים בכניסה למסיבות. כמו כן נטען כי אין מדובר כלל באפליה, משום שמתן הטבה לנשים בכניסה למסיבות הוא לטובתם של הגברים, שכן גברים יגיעו למסיבות רק אם "יפקוד את המקום מספר רב של נשים". עוד נטען כי כשזוגות מגיעים למסיבה יחד, הגבר הוא המשלם, ואם האישה נכנסת חינם - הדבר מפחית את הוצאותיו של הגבר.

‏"לא ניתן לקבל טענות אלה", קבע בית המשפט, "לכל היותר הדבר מנציח את התפיסה כי הגברים הם המפרנסים והם אלה הצריכים להזמין את הנשים על חשבונם".

השופט ציין כי לשון ההזמנה, "נשים חינם וסושי גם", "פוגעת לא רק בציבור הגברים אלא גם בנשים, שכן ניתן להבין מהפרסום כי מבקרי המסיבה ייהנו מבנות וסושי בחינם".‏‎‎‏