הטיימס שואל: מדוע טבע לא פותחת מרכזי ייצור בסין ובהודו?

כתבה גדושת שבחים על טבע בניו יורק טיימס מעלה גם חששות: האם חברה גדולה כל כך יכולה לשלוט על כל פרט מפרטי הייצור ולהימנע מכשלים? ■ טבע סיפקה אשתקד את התרופות ל-630 מיליון מרשמים בארה"ב, יותר מאשר פייזר, נובארטיס ומרק ביחד

כתבה גדושת שבחים על טבע, שמתפרסמת היום (א') בניו יורק טיימס, מעלה גם חששות: האם חברה גדולה כל כך יכולה לשלוט על כל פרט מפרטי הייצור, בכל חברה קטנה שהיא רכשה, ולהימנע מכשלים, כמו זיהום בקטריות בחומר להרדמה שיוצר במפעל של טבע בקליפורניה?

הכתבה מתארת בהערצה את החסכנות שמאפיינת את הדרג הניהולי של טבע צפון אמריקה: המנכ"ל, וויליאם מארת, טס רק בטיסות מסחריות, בעוד שכל עמיתיו בתאגידים המתחרים משתמשים במטוסי המנהלים; בחדר המנכ"ל יש רהיטים משומשים (כמו גם הציורים על הקיר); אין חניה שמורה למנהלים; ואין חדר אוכל אקזקוטיבי. כאשר מארת מארח משקיעים גדולים, הוא מזמין פיצה מבחוץ לחדר ישיבות, במטה החברה בפנסילווניה.

אבל הצניעות הזו מסווה עוצמה יוצאת דופן של חברת תרופות הגנרית הגדולה בעולם. כותב הטיימס: טבע הבטיחה את עלייתה לצמרת באמצעות טקטיקת רכישות אגרסיבית, משמעת אסטרטגית, בקרת איכות, מחירים נמוכים ו"דבקות מדבקת בחסכנות".

"אנחנו קיבוצנקים", אמר לטיימס מארת, קתולי ממוצא אירי, שגדל בשיקאגו. "חסכנות אין פירושה לעשות פחות, אלא לעשות אותו דבר, או יותר, בפחות כסף".

וכך, אשתקד סיפקה טבע תרופות ל-630 מיליון מרשמים בארה"ב, יותר מאשר פייזר, נובארטיס ומרק ביחד, מציין הטיימס. במילים אחרות: היא מספקת את התרופות לאחד מכל שישה מרשמים שמונפקים בארה"ב. עתה, כאשר עשרות תרופות פופולריות עומדות לאבד את הגנת הפטנט שלהן, קרוב לוודאי שטבע תגדיל עוד יותר את נתח השוק שלה, לדברי אנליסטים, מפני שהיא הצליחה לטפח מוניטין של חברה שמייצרת תרופות בעלות איכות גבוהה בעלויות נמוכות.

הקפדה על בקרת איכות

"כאשר אתה מייצר 60 מיליארד גלולות בשנה, ב-38 מפעלים ברחבי תבל, אתה צריך להיות מודע לכך שאיכות היא הקדימות הראשונה במעלה", אמר שלמה ינאי, מנכ"ל טבע.

אך ככל שמכירות טבע גדלות, היא צריכה להתמודד עם אתגר שמאיים על חברות רבות שרושמות צמיחה חזקה: הקפדה על בקרת איכות. כפי שפורסם, רשות המזון והתרופות הפדרלית (FDA), נזפה בטבע בפומבי על "הפרות חמורות בתהליך הייצור" במפעל של החברה בארוויין, קליפורניה. המפעל מייצר סם הרדמה שמוחדר לגוף בעירוי.

רגולטורים הביעו דאגה מזיהום בקטריאלי בסם ההרדמה, פרופופול, וטבע החזירה מהמדפים אלפי יחידות של סם ההרדמה. הדבר קרה אשתקד, אך רגולטורים טענו, כי טבע לא עשתה את כל הצעדים הנדרשים כדי לוודא שהתקלה לא תחזור על עצמה, לפי הטיימס.

טבע אומרת, כי היא עובדת בשת"פ הדוק עם FDA כדי לפתור את הבעיה לשביעות רצונה של הסוכנות הפדרלית. החברה סגרה את המפעל בסוף אפריל כדי לבחון את תהליך היצור.

"כל אחד הוא 31"

ובכל זאת, אומר הטיימס, הצעדים הרגולטוריים שננקטו נגד טבע מדאיגים כמה משקיפים שעוקבים אחרי החברה. "האם טבע יכולה לשים אצבע על הדופק של כל אחת מהחברות הקטנות שהיא רכשה, כל יצרן גנרי וכל ספק של רכיבים תרופתיים"? - שואל ג'ו גריידון, פעיל למען זכויות צרכנים, פרמקולוג במקצועו, ואחד המייסדים של אתר אינטרנט שמוקדש למעקב אחר תעשיית התרופות. "אין לי תשובה לכך, אך היינו עדים לכמה כשלים בחודשים שחלפו".

טבע מצביעה על כך שהנזיפה מה-FDA היא צעד נדיר מבחינת החברה ושמחויבותה לאיכות גדולה עד כדי כך שבניגוד לכמה ממתחרותיה, היא אינה פותחת מרכזי ייצור בהודו ובסין כדי להקטין עלויות. מפעלי טבע מרוכזים בעיקר בישראל, בארה"ב ובאירופה.

על פילוסופיית החברה, כתב הטיימס: כדי לוודא שכל אחד מ-40 אלף עובדי טבע יחלוק את תחושת המטרה של החברה, השיקה ההנהלה קמפיין שיווק פנימי חדש: "כל אחד הוא 31", אזכור של יעד הכנסות הבא שטבע קבעה לעצמה.

"אנשיך צריכים להבין להיכן אתה מוביל אותם והם צריכים להיות מונעים בדרך לשם", אמר ינאי.

בעוד שיעד ההכנסות החדש של טבע עלול להיראות חצוף, משקיעים ואנליסטים לא ממהרים לקרוא עליו תיגר. "הנהלת טבע נוטלת סיכון (בקביעת יעד נועז כזה)", אומר אנליסט בבארקליס, "אבל לא הייתי רוצה להמר נגדה, מפני שכל דבר שהיא הבטיחה בעבר, ביעדים המוצהרים פומבית שלה, אכן התגשם".