האוצר מסכים כי רק עובדי מדינה יורשו לשלול קצבאות מובטלים

עוד הוסכם כי עובדים אלה יעבדו במרכזי התוכנית וכי תיעשה חלוקה לפי דרגת אבטלה על מנת לתת יחס אישי ככל האפשר

משרד האוצר מסכים לראשונה לעיקרון לפיו רק עובדי מדינה יורשו לשלול בעתיד את קצבת הבטחת הכנסה ממובטלים. ההסכמה הזו מהווה פריצת דרך שתקל על הממשלה להעביר בכנסת את מה שמכונה "תוכנית ויסקונסין 2", לאחר שוועדת העבודה סגרה את הפיילוט של התוכנית המקורית. כפי שנחשף ב"גלובס", העיקרון הזה מהווה בסיס להסכמה הרחבה, שאותה מנסה להשיג משרד התמ"ת.

עד היום החברות הפרטיות שהפעילו את ויסקונסין שללו בעצמן את הקצבאות למובטלים. בכך התחזק הרושם כי מטרת ויסקונסין היא לכאורה קודם לחסוך כספים למדינה, ורק אחר כך למצוא למובטלים עבודה. שלילת הקצבאות על ידי חברות פרטיות עמדה גם במרכזה של עתירה לבג"ץ שהגישו לאחרונה ארגוני זכויות אדם, וכן במרכז ההתנגדות של חברי כנסת רבים.

הסכמת האוצר הושגה בדיון שהתקיים אתמול (א') בראשות שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, ובו השתתפו גם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אודי ניסן; ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל; המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין; מנכ"ל ביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני;, מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי; מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי; וסגן החשב הכללי באוצר, אבי גבאי.

לא רק משרד האוצר עבר כברת דרך, גם מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי שתבע עד היום כי שירות התעסוקה יפעיל את תוכנית ויסקונסין, כבר לא מתנגד לכך שהתוכנית תופעל על ידי חברות פרטיות, אך כל עוד אלה יוכפפו לשירות התעסוקה או לרשות תעסוקה שאמורה לקום בקרוב. "אני שמח לשמוע שאתה בעד מיקור חוץ פתאום", עקץ את פרחי השר בן אליעזר במהלך הדיון.

חלוקה על פי דרגת אבטלה

עוד הוסכם כי על עובדי המדינה שיוסמכו לשלול קצבה למובטלים לעבוד במבנים של מרכזי ויסקונסין, וכי משתתפי התוכנית יחולקו לקבוצות על פי דרגת האבטלה שלהם, זאת כדי להתמודד באופן פרטני ככל הניתן עם כל משתתף. על פי המתווה המתגבש, התוכנית החדשה תהיה בפריסה ארצית מיד עם הפעלתה, ללא שלב ניסיון כמו בתוכנית המקורית.

"אסור לנו כחברה להסכים לדון אנשים לחיות במצב מתמיד של אבטלה והיעדר תעסוקה", אמר אתמול בן אליעזר. "דורות שלמים גדלו לתוך המצב הזה, ועלינו לשים לזה סוף. חשבתי שתוכנית אורות לתעסוקה (ויסקונסין) עונה על הצורך, אך היא לא עברה את מחסום הכנסת. לכן כולנו צריכים לשנס מותניים ולהביא כממשלה הצעה טובה יותר שתוכל לטפל באוכלוסייה זו, תוך למידה מטעויות העבר", הוא סיכם. למרות הקולות האופטימיים, בן אליעזר צריך לזכור כי רק בשבוע שעבר הבהיר יו"ר ועדת העבודה בכנסת, חיים כץ, כי הוא מתנגד לכל מודל שבמרכזו ניצבות חברות פרטיות. "אין שום סיבה שעובדי שירות התעסוקה לא יוכלו להוביל את התוכנית הזאת בחצי העלות", אמר כץ.