אפקט פבלוב בשוקי אסיה

מהלך היום מאשש את הרושם שהשווקים המתעוררים היו ונשארו קונצנזוס של המלצת קנייה

איזו הקלה! קובעי המדיניות באירופה עמלו עד השעות הקטנות של הבוקר (ב') כדי לגבש חבילת חילוץ ממשבר החובות האירופי, במטרה למנוע יום נוסף של מימושים מבוהלים לפני פתיחת המסחר בבורסות אסיה.

בצהריים בהונג קונג, 14 מ-17 המדדים המובילים באזור עלו ב- 1.13% בממוצע. מחירי האג"ח וחוזי ה-CDS ירדו, והאירו עלה מול 15 מ-18 מטבעות אסיאניים. זה היה מיני-ראלי מהספרים: גם הזהב והנפט נעו בכיוונים הפוכים כמקובל.

אך לא כדאי שבמרחב האירו יחשבו שהמשימה הושלמה. התגובה האסיאנית היתה נבונה בערך כמו הכלבים של פבלוב: בהונג קונג, כל המניות עלו פרט לחברות החשמל. ביפן, אוסטרליה ודרום-קוריאה, מניות לא מחזוריות עלו והמחזוריות התממשו. בסין, בורסת שנחאי המשיכה את ירידתה העליזה דרומה, כשהיא נוגעת לזמן קצר בטריטוריה דובית (ירידה של 20% מסוף נובמבר).

כאשר המשקיעים לומדים את הפרטים, תגובה עם קצת יותר ניואנסים אפשרית, אבל במובן מסוים, המינואט הזה לא חשוב, כי זה אינו משבר אסיאני. אירופה התנערה מזמן מהתנאים של אמנת מאסטריכט מ-1992, כולל חוב ציבורי כללי של עד 60% תמ"ג וגירעון תקציבי מרבי של 3% תמ"ג.

מבין מדינות אסיה, מלבד יפן, רק הודו עוברת במעט את המגבלה הראשונה, ורוב המדינות מצויות מתחת למגבלת הגירעון. היכן שהגירעון גבוה יותר - בהודו, במלזיה, בתאילנד ובפיליפינים - זה נובע בעיקר מתוכניות התמריצים החריגות של השנה שעברה.

המהלך של היום מאשש, כך נראה, את הרושם שאסיה והשווקים המתעוררים היו ונשארו קונצנזוס של המלצה להגדלת משקל בתיקי ההשקעות. השווקים המתעוררים וקרנות האג"ח העולמיות נהנו מצבירת כספים חזקה בארבעת השבועות האחרונים.

זאת, למרות שמרווחי התשואה בין אג"ח האוצר האמריקני למדד האג"ח EMBI של ג'יי.פי מורגן - שירדו לכ-230 מאיות אחוז בתחילת השנה - חזרו לטפס אל מעבר ל-300 מאיות אחוז. ככל שקובעי המדיניות יתנגדו למחיקת חובות, כך מוטב להתרחק מהשווקים המערביים.