אורבוטק: "הרבעונים הקרובים יהיו יותר טובים מהנוכחי"

הכנסות אורבוטק ברבעון הראשון עלו ב-12% והיא עברה לרווח של 1.6 מיליון דולר ■ עמיחי שטיינברג, המשנה למנכ"ל: "אירופה מהווה היום בין 5% ל-7% מהעסקים של אורבוטק, ורק אם המשבר יתפשט זה ישנה את התמונה מבחינתנו"

לפני חודש העלתה אורבוטק את תחזית ההכנסות השנתית שלה, והעריכה כי הכנסותיה יצמחו בכ-23% לעומת שנת 2009. למרות הגידול בפעילות, מניית החברה שטיפסה בחודשיים האחרונים בכ-40%, לא הצליחה להתחמק מירידות השערים בשווקים, ואיבדה כ-20% משוויה מתחילת חודש מאי.

"לאירועים ביוון אין השפעה על הפעילות שלנו", אומר ל"גלובס" עמיחי שטיינברג, המשנה למנכ"ל החברה. "אירופה מהווה היום בין 5% ל-7% מהעסקים של אורבוטק, ורק אם המשבר יתפשט ויהיו לו השפעות מאקרו, זה ישנה את התמונה מבחינתו".

אורבוטק, המנוהלת על ידי רני כהן, מייצרת מערכות בדיקה עבור קווי ייצור של מוצרים ורכיבים אלקטרוניים לשני תחומי פעילות עיקריים: מעגלים מודפסים (PCB) ומסכים שטוחים (FPD). את הרבעון הראשון היא סיימה עם רווח GAAP של 1.6 מיליון דולר, וזאת לאחר תקופה ממושכת בה רשמה הפסד.

ראות של 2-3 רבעונים קדימה

הכנסותיה של אורבוטק הסתכמו ברבעון זה ב-103.1 מיליון דולר, עלייה של 12.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ושל 3.7% לעומת הרבעון הקודם. על הגידול במכירות אחראי תחום ה-PCB, בו הגיעו ההכנסות ברבעון ל-38.3 מיליון דולר - גידול של 241% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ו-47.3% לעומת הרבעון הקודם.

ברבעון הקודם העריך שטיינברג כי ההכנסות מתחום ה-PCB יצמחו לרמה של 30 מיליון דולר לרבעון, וכעת הוא מעלה את הרף. "העוצמה של הצמיחה הייתה רבה יותר מהערכות המוקדמות שלנו. שני השווקים החשובים שלנו - השוק הסלולרי ושוק המחשוב - צמחו ב-20%-25% ברבעון הראשון, כאשר בתחום הסלולרי הייתה צמיחה של 50% בשוק הטלפונים החכמים, שהוא הלקוח הכי טוב של אורבוטק, כיון שככל שהמכשור יותר מסובך יש צורך ביותר מערכות בדיקה".

כעת מעריך שטיינברג שההכנסות בתחום זה יהיו סביב ה-40 מיליון דולר לרבעון ברבעונים הקרובים. "תחום ה-PCB מאופיין באופק קצר מאוד עם נראות מאוד קצרה, יחד עם זאת אנחנו יכולים כעת לראות 2-3 רבעונים קדימה, כיון שקיבלנו הזמנות גדולות", הוא אומר. שיא ההכנסות לרבעון של אורבוטק מתחום זה עמד בעבר על רמה של כ- 50 מיליון דולר לרבעון.

* יש סיכוי שתחזרו לרמה הזו בעתיד?

"מתישהו נגיע לרמת מכירות כזו, זו רק שאלה זמן".

תחזית דו רבעונית

בתחום ה-FPD רשמה אורבוטק הכנסות של 33.9 מיליון דולר, ירידה של 16.5% ביחס לרבעון הקודם ו-32.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. "המבחן האמיתי הוא לאו דווקא בהכנסות של אותו הרבעון, אלא בתזרים האספקות החזוי", מסביר שטיינברג. "בתעשייה הזו זמני האספקה נעים בין חצי שנה לשנה, ולכן הבחינה של עוצמת העסקים חייבת להיות בטווחי הזמן האלה. בחודשים האחרונים הייתה קפיצת מדרגה בכניסה של הזמנות חדשות, וצבר ההזמנות שלנו גבוה משמעותית לעומת 2009".

בשורה התחתונה, הרוויחה כאמור אורבוטק ברבעון זה 1.6 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 5.4 מיליון דולר ברבעון הקודם, ו-7.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

באמצע 2008 רכשה אורבוטק את חברת פוטון דיינמיקס האמריקנית תמורת 290 מיליון דולר במזומן, כשלצורך כך נטלה הלוואה בנקאית בסך 160 מיליון דולר. ברבעון זה החלה אורובטק להחזיר את קרן ההלוואה, אשר נפרסת על-פני תשלומים רבעוניים של 8 מיליון דולר, עד שנת 2014. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם במיליון דולר בלבד, ולדברי שטיינברג אלו חדשות חיוביות, שגם בתקופה שבה נערכים לגידול עסקי ומצטיידים במלאים, החברה מצליחה לייצר תזרים חיובי.

מהתחזית שמוסרת אורבוטק עולה כי ברבעונים השני והשלישי ביחד היא תרשום הכנסות בטווח שבין 260 ל-270 מיליון דולר. "אנחנו צריכים לקבל שני אישורים של הלקוחות על המוצרים החדשים שלנו" אומר שטיינברג. "קשה לנו להעריך כרגע אם נקבל את האישורים הללו ברבעון השני או השלישי, מה שיכול ליצור הבדל משמעותי ברמת ההכנסות, ולכן החלטנו להתייחס לשני הרבעונים כמקשה אחת".

בנוגע לשנה כולה לא משנה אורבוטק את תחזיותיה, ומעריכה כי ההכנסות ינועו בטווח של 460-470 מיליון דולר. "זה היה רבעון טוב ברמת ההכנסות, הרווחיות, חיזוק מעמדנו בשוק והתארגנות לקראת המשך האספקות, ואנחנו מעריכים שהרבעונים הקרובים יהיו אפילו יותר טובים מהרבעון הנוכחי", מסכם שטיינברג.

22
 22