1 מכל 5 דירות חדשות שנרכשו בישראל - דרך קבוצת רכישה

מינהל הכנסות המדינה באוצר: 4,300 דירות נרכשו ב-2009 דרך הקבוצות ■ ההפסד של המדינה מקבוצות הרכישה אשתקד: 211 מיליון שקל ■ "הקבוצות לא מאיצות את עליית המחירים"

מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר מפרסם היום (ג') לראשונה דו"ח מקיף המסכם את פעילות קבוצות הרכישה. הדו"ח מתבסס על נתוני כלל עסקאות הנדל"ן בשנת 2009 כפי שדווחו לרשויות המס.

לפי אומדן מינהל הכנסות המדינה, בשנת 2009 נרכשו כ-4,300 דירות באמצעות קבוצות רכישה - רבע מכלל הדירות שנמכרו על ידי קבלנים באותה שנה. כחמישית מהדירות החדשות בשנת 2009 נרכשו באמצעות הקבוצות. סך היקף רכישות הקרקעות ע"י קבוצות הרכישה נאמד ב-1.9 מיליארד שקל, ושווי העסקאות בהתחשב במחיר הסופי של הדירה נאמד ב-5.4 מיליארד שקל.

על פי הממצאים, שיעור המשקיעים (רוכשים שבבעלותם כבר דירה אחת לפחות), מבין הרוכשים דירה באמצעות קבוצות רכישה, הינו 26% ברמה הארצית (בת"א השיעור עומד על 44%). כן עולה מהדו"ח, כי ככל הנראה קבוצות הרכישה מגבירות את התחרות בשוק הנדל"ן ואינן הגורם לעליית מחירי הדירות.

המינהל מעריך את הפסד ההכנסות ממסים הנובע מרכישה באמצעות קבוצות רכישה (מס רכישה ומע"מ על רכישת הקרקע) בכ-211 מיליון שקל.

הממצאים כאמור מעידים על התרחבות פעילות קבוצות הרכישה לאזורים שלא התאפיינו בעבר בסוג פעילות זה, כאשר האזור הבולט ביותר הוא ירושלים, בו נרכשו ב-2009 כ-820 דירות ע"י קבוצות הרכישה.

מניהל ההכנסות מבקש להדגיש, כי מטרת הדו"ח היא להציג תמונה כוללת המשקפת את העולה מתוך דיווחי עסקאות נדל"ן לרשות המסים, ואין בו כדי נקיטת עמדה כלשהי באשר לתופעה. כמו כן, דו"ח זה אינו מתייחס להיבטים הנוגעים לרגולציה וסיכונים הקשורים בפעילות קבוצות הרכישה.

התפלגות רכישות ואומדן מחיר ממוצע לדירה לפי אזורים

קבוצות רכישה 2009
 קבוצות רכישה 2009

התפלגות רכישות לפי ישובים

קבוצות רכישה 2009
 קבוצות רכישה 2009