רוביני: חבילת החילוץ באירופה מספקת ומכסה את כל התרחישים

"חבילת הסיוע, יחד עם הבטחת ה-ECB לספק נזילות לשווקים, בהחלט מכסה את התרחיש הגרוע ביותר ולכן צפויה לסייע במניעת התפשטות המשבר" ■ הכלכלה האמריקנית תאט בחצי השני של השנה

לאחר העליות התלולות שנרשמו אתמול (ב') בבורסות אירופה שבו היום המדדים המובילים ביבשת לסגת, אם כי בשיעורים מתונים. האירו, בכל אופן, שב ליפול מול המטבעות המרכזיים ונסחר ברמה של 1.269 דולרים לאחר שאתמול זינק במהלך המסחר ל-1.303 דולרים לאירו.

בניסיון להרגיע את הסערה שפקדה את שוקי העולם בשבועות האחרונים, כולל ירידות חדות בבורסות ברחבי הגלובוס בשבוע שעבר נפילת שערו של האירו לשפל של 14 חודשים, הגיעו שרי האוצר של האיחוד האירופי לתוכנית הצלה כוללת שמטרתה להגן על האירו על מנת להביא לעצירה ולמניעה של התפשטות המשבר ביוון למדינות נוספות. "נעשה כל שידרש על מנת להגן על האירו" אמרו השרים בהודעתם. היקפה של חבילת החילוץ האירופית, שתהווה מנגנון ערבות והלוואה לשמירה על שערו של המטבע, הינה כבירה ותסתכם בכ-750 מיליארד אירו שהם כ-971 מיליארד דולר.

הפרופ' נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, שהתבטא לפני כשבועיים ואמר כי נפילה של יוון תהיה גדולה ומשמעותית יותר מקריסת ליהמן ברדרס, אומר היום כי חבילת החילוץ האירופית לכלכלות אירופה המצויות במשבר חובות, צפויה לבלום את הסכנה להתפשטות המשבר בשל גודלה העצום (טריליון דולר).

"חבילה שאמורה לספק את צרכי המימון של פורטוגל, אירלנד וספרד עד שנת 2012 צריכה להסתכם ב-600 מיליארד אירו לכל היותר", כתב רוביני במאמר שפירסם באתר של חברת המחקר והייעוץ שלו, RGE. חבילת הסיוע, יחד עם הבטחת ה-ECB לספק נזילות לשווקים, "בהחלט מכסה את התרחיש הגרוע ביותר ולכן צפויה לסייע במניעת התפשטות המשבר", מעריך רוביני. לדבריו, חבילת החילוץ תיאלץ את מדינות גוש האירו לצמצם את גירעונותיהן ולהימנע מצבירת חובות נוספים.

רוביני התראיין היום גם ל-TechTicker וחזר על הערכותיו כי הכלכלה האמריקנית תאט בחצי השני של השנה בעיקר עקב ירידה צפויה בהוצאות הצרכנים. "הצמיחה צפויה להסתכם בכ-2% בלבד והמימשל חייב לשלוט בהוצאותיו אחרת הגרעון ייצא מכלל שליטה והצמיחה תעמוד בסכנה מוחשית", אמר.

"גם אם נוסיף 300 אלף מקומות עבודה לחודש במשך הרבה שנים ייקח לנו הרבה מאוד זמן להחזיר את מקומות העבודה שאבדו במשבר". בנוגע לאירופה הוא ציין כי היבשת עומדת בפני "תחתית כפולה", כלומר גלישה חזרה למיתון.