מנכ"ל לאומית ישמור את הפיצויים למרות שחזר לתפקיד אחרי חודשיים

נסים אלון משך פיצויים מוגדלים בגובה 200% ■ האוצר: "מדובר בתקופת העסקה נפרדת" ■ ימימה מזוז ובכיר נוסף לשעבר באוצר - סמנכ"לים בקופה

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, החליט כי מנכ"ל לאומית שירותי בריאות, נסים אלון, לא יחזיר את כספי הפיצויים שמשך מהקופה כשהתפטר בשנת 2008, זאת על אף שהוא חזר לתפקידו בדיוק חודשיים לאחר מכן. כך נודע היום (ד') ל"גלובס".

בסוף מאי 2008 עזב אלון את תפקידו בקופ"ח לאומית והתמנה לתפקיד יו"ר חברת ה.ע.ל-תשורה, קרן הפנסיה של ההסתדרות הלאומית. הוא משך מהקופה פיצויים מוגדלים בגובה 200%, בצד פדיון ימי מחלה. אך כבר בחודש יולי של אותה שנה, הוא נקרא אל הדגל על ידי יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, והתבקש לחזור ולשמש מנכ"ל זמני של הקופה, לפחות עד שוועדת איתור תתכנס ותבחר מנכ"ל קבוע (השבוע הוא מונה למנכ"ל קבוע). במשך תקופה ארוכה המשיך אלון לקבל את משכורתו מחברת ה.ע.ל-תשורה, ולא מקופת החולים. משמעות הדבר היא עקיפה דה-פקטו של מגבלות השכר החלות על מנהלי קופות החולים, שקבע האוצר.

אגף הממונה על השכר הצליח להסדיר לאחרונה את תנאי העסקתו של אלון כך שהוא חדל לקבל את משכורתו מחברת ה.ע.ל-תשורה. ואולם, באוצר ויתרו כאמור על כספי הפיצויים. בלאומית סירבו להגיב ובאוצר הסבירו היום ל"גלובס" כי אלון לא החזיר כספים אלה כי "מדובר בתקופת העסקה נפרדת".

האם חודשיים בלבד באמת מהווים "תקופת העסקה נפרדת"? לטענת עו"ד דורית טנא-פרצ'יק, לשעבר ראש הלשכה המשפטית בהסתדרות הכללית, מדובר בשערורייה: "בכל ההסכמים שהייתי מעורבת בהם בעשר השנים האחרונות, במיוחד הסכמים שכללו פיצויים מוגדלים, היתה הוראה מפורשת מצד רשות החברות או נציבות המדינה כי נאסר על מי שפורש לחזור לאותו מקום עבודה בפרק זמן של חמש שנים. נכון שגוף ציבורי נתמך, כמו קופת חולים, אינו כפוף לרשות החברות או לנציבות, אבל הוא כן כפוף לממונה על השכר באוצר, ולו בהחלט יש סמכות בעניין. ההחלטה שלו מאוד תמוהה בעיניי".

הוויתור על כספי הפיצויים של בעל תפקיד בכיר כמו אלון מעלה שאלות. הרי אותו ממונה על השכר באוצר נאבק באחרון העובדים בחברת החשמל, בבנק ישראל או באוניברסיטאות, כדי שאלה יחזירו כספים שקיבלו לכאורה בהסכמים לא כשרים. הטענה שחוזרת על עצמה במשרד האוצר היא "הגנה על הקופה הציבורית", והנה במקרה של אלון נתלים באוצר על עניין טכני כמו "תקופת העסקה נפרדת". לדבריה, הוויתור על כספי הפיצויים עלול להעביר מסר לפיו "כל אחד יכול לעשות סיבוב", לפרוש לרגע אחד ולחזור בדלת האחורית עם סכום כסף ביד.

חברים באוצר

אמנם לא ניתן לקשור בין הדברים, אבל קשה להתעלם מהעובדה שקופ"ח לאומית, בניהולו של נסים אלון, הצטיידה בשנתיים האחרונות בבכירים ממשרד האוצר. הראשונה היא היועצת המשפטית לשעבר באוצר, עו"ד ימימה מזוז, שמונתה ליועמ"ש בלאומית ולסמנכ"לית רגולציה. כמי שאמורה לעבוד מול הרגולטור, זה בהחלט תורם שהיא היתה בעצמה הרגולטור. השני הוא חיים פרננדז, לשעבר סגן הממונה על התקציבים באוצר, שמכהן כסמנכ"ל הכספים של לאומית.