שירות ה-GPS החינמי של נוקיה מנווט את דרכו אל ישראל

חברת Navteq, האחראית על השירות הניווט של נוקיה, החלה במיפוי כבישי ישראל ■ במקביל, היא מנהלת מו"מ עם חברות ישראליות לצורך רכישת הרישיון למפות שלהן

שוק הניווט הסלולרי בישראל בדרך לשינוי: ל"גלובס" נודע כי חברת Navteq, הנמצאת בבעלות נוקיה, החלה בתהליכים לקראת מיפוי של מדינת ישראל, לאחר מגעים שנמשכים כבר תקופה עם שתי חברות המיפוי המקומיות, Nav N Go ומפה.

הבשורה לשוק הניווט הישראלי נובעת בעיקר ממהלך שביצעה נוקיה בינואר השנה, עת החליטה להפסיק לגבות תשלום על תוכנת הניווט שלה ושל Navteq - OVI Maps - ולהציע אותה למשתמשים בחינם. המהלך נבע מהרצון של נוקיה להצליח במלחמה מול שירותים בתשלום של ספקיות אחרות בעולם, ובעיקר מול גוגל, המציעה בחינם את שירות הניווט שלה, שמבוסס על מכשירי אנדרואיד, במדינות שונות בעולם.

נוקיה
 נוקיה

שירות ה-GPS של נוקיה, OVI Maps, פועל במדינות רבות בעולם, אך העיכוב בהגעתו לארץ נובע, בין היתר, מהיעדר מפות של מדינת ישראל. לצורך כך, Navteq פתחה בשבועות האחרונים משרד קטן בתל אביב עם צוות טכני שעוסק במיפוי, אולם היא לא מחזיקה כרגע צוות מכירות או שיווק בארץ.

הבעיה מבחינת החברה היא שפעולת מיפוי של כל כבישי ישראל היא תהליך ארוך שיכול לקחת אפילו שנתיים, ולכן פנתה Navteq לספקיות ישראליות לצורך קבלת רישיון לשימוש במפות שלהן. לאחת מהן, Nav N Go, מפתחת תוכנת הניווט iGO, יש היסטוריה ארוכה של שיתופי פעולה עם Navteq. הפרויקט האחרון של שתי החברות היה בתוכנת הניווט MotoNav המשולבת במכשירי מוטורולה בעולם. אם Navteq לא תצליח לרכוש רישיון לשימוש במפות קיימות ותחליט ללכת על מיפוי עצמאי, יכול להיות שיעבור הרבה זמן עד שנראה כאן את תוכנת הניווט החינמית.

עד לפני כשנה, שוק המיפוי בישראל נשלט כמעט באופן בלעדי על-ידי חברת מפה, אך מאז כבר קיימת אפשרות לחברות הניווט לרכוש מפות גם מ-Nav N Go ואפילו מחברת Waze הקטנה, שמחזיקה גם היא מפות של ישראל. כמות גדולה כל-כך של שחקנים שעוסקים במיפוי יכולה בסופו של דבר רק להועיל לצרכן בטווח הארוך, מכיוון שמחירי המפות עשויים לרדת ולהוביל לירידה במחירי מכשירי הניווט הייעודים ושירותי הניווט הסלולריים.

יש לציין כי המפעילות הסלולריות, שיהיו המפסידות העיקריות במקרה של תחרות מצד נוקיה, החלו כבר להציע בחלק מהמכשירים שלהן שימוש בתוכנת הניווט שלהן בחינם, שעולה בנפרד כ-20 שקל לחודש. המפעילות מגלמות את המחיר של התוכנה כבר בתוך מחיר המכשיר וחבילת הגלישה, כך שהלקוח לא באמת מרגיש שהוא משלם על ניווט. מי שעוד ירוויח מהכניסה של נוקיה הם משתמשים שקונים טלפונים בחנויות הפרטיות, מה שיחסוך מהם את הצורך בתשלום למפעילה סלולרית או לחברה אחרת עבור השירות הניווט.

מחברת יורוקום, יבואנית נוקיה בישראל, לא נמסרה תגובה לידיעה.