חנן מור בכנס באילת: "צריך לבטל את המושג פריפריה"

מור בכנס התאחדות הקבלנים: "הרי אנחנו גרים במדינה שהכל בה נמצא במרחק של שעה-שעתיים, אז למה אומרים שיש פריפריה" ■ הבעלים החדש של אנגלו סכסון: "לא רואים שום בועה ולא נראית אף מגמה של עליית מחירים חסרת פרופורציה שמנותקת מהמציאות"

‏"צריך לבטל את המושג פריפריה, הרי אנחנו גרים במדינה שהכל בה נמצא במרחק של שעה שעתיים, אז למה אנחנו אומרים שיש פריפריה? שאנשים ייקנו איפה שהם רוצים לחיות, איפה שהם רוצים לעבוד ואיפה שההורים שלהם גרים", כך אמר היום (ה') חנן מור, יו"ר ומנכ"ל קבוצת חנן מור, בכנס השנתי של התאחדות הקבלנים שנערך במלון הנסיכה באילת. קבוצת חנן מור בונה פרויקטים למגורים באזורים כמו להבים בדרום, מושב מצליח ליד רמלה, נתניה, תלמי מנשה ובאר יעקב.

"כשהגענו לבאר יעקב צחקו עלינו", אמר מור, "אף אחד לא האמין שיהיה שם מה שיש היום".

בנושא הפריפריה הרחיב יונה חורש, יזם מחיפה, וציין כי "היום מחירה של דירה בפריפריה הוא כמעט כמו מחיר של חדר באזור המרכז, בעוד שבפאנל עלה נתון, לפיו מחיר דירת שני חדרים באזור תל אביב הוא 2 מיליון שקל ואילו מחירה של דירת ארבעה חדרים באזור חיפה הוא כ-750 אלף שקל.

נתון נוסף שעלה בפאנל הוא, שלמרות התחזיות הפסימיות, שוק הנדל"ן המקומי הציג נסיקת מחירים של 17% בשנת 2009 עם היקף עסקאות ששבר שיא והגיע ל-100 אלף עסקאות באותה השנה.

לדברי רונן שטרית, הבעלים החדש של רשת התיווך אנגלו סכסון, "כבר בינואר, כשנשאלנו לגבי התחזית ל-2010, הבענו באנגלו סכסון את דעתנו שלא רואים שום בועה ולא נראית אף מגמה של עליית מחירים חסרת פרופורציה שמנותקת מהמציאות. בראייה היסטורית, אם נסתכל על תחילת 2006, שער הדולר כמעט נשק לחמישה שקלים, וב-2008, כעבור קצת פחות משנתיים, הדולר הגיע לשער של 3.2 שקלים לדולר. אותה דירה ששוויה ב-2006 היה מיליון שקל היתה שווה לפתע ב-2008 כ-680 אלף שקל. אני לא מכיר מדינה בעולם שהמטבע שלה מדבר בכל הסקטורים שלה במטבע מקומי ורק סקטור אחד מדבר בה במטבע זר. עד לפני שנתיים כל שוק הנדל"ן דיבר בדולרים. העלייה במחירים היא תוצאה של תיקון עיוות פיננסי, והעלייה היא לא עלייה כל כך משמעותית. זהו תיקון העיוות הפיננסי שהיה במשק מאז המשבר האינפלציוני של 1983".

נושא קבוצות הרכישה התעורר שוב בפאנל זה, כשמור ציין ש"לא בונים בית עם קבוצת רכישה. בשביל לבנות בית לבן אדם ולמשפחה צריך יזם וקבלן, בין היתר כי יש פה עשרות הליכים שיש לרכזם. ברור שרוכשי הדירות לא רוצים להיות יזמי דירות אלא להבטיח לעצמם בית באיכות טובה ובמחיר ראוי. בא המפקח על הבנקים רוני חזקיהו ותקף זאת מנקודה נכונה שצריך לחייבם במס רכישה. צריך להטיל עליהם חובות של יזם כי לדעתי הם נושאים בהרבה מאוד מהאחריות של קבוצות רכישה. מצד שני, יש מארגני קבוצות שהם יזמים מעולים. אולי צריך לאגד אותם שיפעלו כיזמים".

לדברי דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות ולשעבר מנכ"ל דניה סיבוס, "בנוגע לקבוצות הרכישה אנחנו פועלים בצורה לא נכונה ונותנים לאנשים להרגיש שאם כולם, כולל הקבלנים ורשות המסים, מתנגדים לזה, אז זה בטח משהו טוב, זה לא יכול להיות משהו רע, וזה מה שכולם מרגישים. לפני מספר שנים עשיתי פרויקט בראשון לציון עם עובדי בל"ל. בזמנו לא ידעתי שקוראים לזה קבוצת רכישה. הלכתי איתם למכרז של המינהל ועשיתי קבוצת רכישה. לא צריך להגיד שקבוצת רכישה זה לא טוב, אלא להסביר מהם הסיכונים. מה שאני אומר שכדאי לעשות הוא לא להתנגד לנושא, אלא כדאי להסביר ולהיות סובלניים כי החיים תמיד יעשו את שלהם".

לדברי חורש, "אני רוצה להגיד לכם חד משמעית שבאזור חיפה והכרמל קבוצות הרכישה נתנו מכת מוות ליזמות ולקבלנות הפרטית. יש אולי יזם אחד שנשאר לבנות במרכז הכרמל מסיבותיו שלו, אבל אי אפשר לקנות קרקע בכרמל".

אבל לאור ההתפתחויות האחרונות בתחום המיסוי של קבוצות הרכישה, אמר מור כי "אני חושב שקבוצות הרכישה הן פאסה. אני חושב שההתאחדות עשתה עבודה מדהימה בהקשר הזה ולא נראה את קבוצות הרכישה מתקדמות כמו שהתקדמו בשנים האחרונות".

לדברי איציק אמסלם, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ומנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י, שהתייחס בפאנל לבעייתיות ביישום פינוי בינוי ותמ"א 38, "חייבים להושיב ארבעה נציגים ממשרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ומשרד המשפטים שיישבו במשרד אחד וינסחו נוסח שיעמוד במבחן המציאות להתחדשות עירונית ולפינוי בינוי כי אחרת ימשיכו לזרוק את האחריות משרד למשרד וייקח עוד עשר שנים עד שאפשר יהיה להוציא את פינוי בינוי לדרך. מי שלא יצטרף היום לתמ"א 38 ולפינוי בינוי יצטער על כך בעוד כמה שנים כי אין עתודות קרקע במרכז והמינהל לא יכול לפתור את המחסור הזה".