כבר לא הבריון שבדלת

"רב בריח תעשיות 08", שעומדת במרכז הפרשה, אינה אותה רב בריח שצרובה בתודעת הציבור הרחב. רב בריח הוותיקה, שיצרה מוניטין ומותג מובילים בעולם כולו, פשטה את הרגל לפני כשנה וחצי ונמכרה בסופו של דבר לשמואל דורנשטיין.

עד סוף 1999 נסחרה רב בריח בע"מ, בבעלות אברהם בכרי, בבורסה של ת"א, וכללה שלוש חטיבות: דלתות ביטחון, מוצרי הגנה לרכב ומוצרי נעילה. החטיבה השלישית ייצרה בטכנולוגיה המתקדמת בעולם את כל אביזרי הנעילה - הצילינדרים, רבי בריח ומנעולי תלייה.

בתחילת שנת 2000 רכש הקונצרן הגדול בעולם למוצרי נעילה, ASSA ABLOY השבדי, מבכרי את חברת רב בריח, ומכר מיידית לבכרי את חטיבת הדלתות ואת חטיבת מנעולי הרכב. אברהם בכרי נשאר עם חטיבת הדלתות וחטיבת הרכב. ASSA ABLOY פרסמה הצעת רכש, מחקה את מניות החברה המקורית מהמסחר בבורסה של תל-אביב ושינתה את שמה למולטילוק.

ב-2002 העביר הבעלים אברהם בכרי את כל מניות החברה לאחיו, אורי בכרי. החברה נקלעה לקשיים וב-2008 נמכרה לדורנשטיין. דורנשטיין רכש רק את המותג (ומספר מכונות) בכ-65 מיליון שקל. החובות והזכויות של החברה עדיין נמצאות תחת כונס.

תחת דורנשטיין החל הפרק של רב בריח תעשיות 08 בע"מ, חברה חדשה, עם הסכמים חדשים מול ספקים ועובדים. לפני שנה מכר דורנשטיין את פעילות הרכב ונשאר רק עם פעילות הדלתות הממוגנות. החברה קונה את הרכיבים של המיגון, מרכיבה את הדלתות ומוכרות אותן כיחידה אחת. כיום היא מהווה אחת מ-13 יצרניות דלתות ביטחון כניסה בארץ.

שלושת האלמנטים העיקריים שבדלתות ביטחון הם מעטי פח משני צדי הדלת (שמחוברים ברצועות אורך), המנעול והצילינדר. רכיבים אלה אינם מחויבים בתקן עפ"י דרישות מכון התקנים, למעט הצילינדר, שאם הוא נמכר בפני עצמו הוא מחויב בתקן רשמי. ואולם חוק תכנון הבנייה מחייב שדלתות הכניסה (ברמה של שלושה כוכבים) על רכיביהן, יעמדו בתקני הרשות של המכון. כלומר הקבלן חייב במסגרת תקנון הבנייה לרכוש מוצר שעומד בתקן במלואו.

בתקנות הבנייה מצוין עוד במפורש שהחברות המוכרות דלתות ביטחון לפרטיים חייבות להודיע אם הן אינן עומדות בתקנות, אחרת הן מטעות את הרוכשים.