גייתנר: "אירופה יכולה להתמודד עם המשבר; ארה"ב לא תיפגע"

(עדכון) - שר האוצר של ארה"ב הביע אופטימיות בראיון לערוץ בלומברג לאחר סגירת המסחר אמש בוול סטריט ■ סירב להגיב ישירות על הטלטלה בשווקים אך הדגיש כי "הכלכלה שלנו חזקה יותר" ■ כשנשאל על אפשרות של התפרקות גוש האירו, ענה: אירופה מחויבת לפתרון הבעיות

טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, בטוח שאירופה תוכל להתמודד עם משבר החובות ולא מאמין שמשבר זה יפגע בכלכלה האמריקנית או בשווקים הפיננסיים. גייתנר אמר אמש (ו') את הדברים בראיון לערוץ בלומברג לאחר סגירת המסחר בוול סטריט, ביום בו נפלו הבורסות ברחבי העולם בגלל משבר החובות האירופי.

"לאירופה יש את היכולת להתמודד עם המשבר הזה", אמר גייתנר. "הם (האירופים - ע.ב.י) התחייבו לתקן את הבעיות ואני מאמין שיש להם את היכולת לעשות זאת".

כאמור, הבורסות ברחבי העולם ננעלו אמש בירידות שערים חדות נוכח החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה, אשר מאיים לפרק את גוש האירו. פול וולקר, לשעבר יו"ר ה'פד' והיום יועץ כלכלי בכיר לנשיא ארה"ב ברק אובמה, הזהיר אמש כי משבר החובות עלול לפרק את גוש האירו.

דבריו של וולקר קיבלו אתמול תשומת לב רבה בייחוד על רקע דיווח בעיתון מוביל בספרד, לפיו נשיא צרפת ניקולא סרקוזי איים בשבוע שעבר להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי במידה וכל מדינות אירופה לא יושיטו יד לסייע ליוון עמוסת החובות. דוברו של סרקוזי אמנם הכחיש את הדברים, אך המשקיעים לא נרגעו; גם ניסיונות ההרגעה של קנצלר גרמניה אנגלה מרקל, ששללה בתוקף אפשרות של פירוק גוש האירו, לא הרגיעו את הרוחות בשווקים.

כאשר גייתנר התבקש להגיב על דבריו של וולקר, הוא התחמק ואמר שאירופה מחויבת לפתרון הבעיה.

"אני לא מדבר על השווקים וכמובן שאני בורר את דברי מאוד בזהירות בנושא זה", אמר גייתנר. הוא נשאל גם מדוע המשקיעים סקפטים באשר להצהרות של האיחוד האירופי אודות "קרן הייצוב" ותוכניות הקיצוצים של המדינות עתירות החובות, וענה כי לדעתו בשווקים ממתינים לפעולות של ממש מצד המדינות האירופיות.

"זה טבעי מאוד שאנשים מחכים לראות מה אירופה תעשה", אמר גייתנר. "אירופה תרכוש את אמון המשקיעים על ידי פעולות". גייתנר ציין בראיון כי הוא לא מאמין שהבעיות באירופה יפגעו בכלכלה האמריקנית, כיוון ש"הכלכלה שלנו חזקה יותר. ראינו הרבה חוזק, אמון ושיפור בכלכלה שלנו".