משבר החובות באירופה: יוון שוקלת לתבוע סוחרים אמריקנים

טרישה הכחיש בסוף השבוע את הטענה שגורסת כי האירו נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית, למרות הנפילה החדה שלו

סיומו של משבר החובות באירופה לא נראה באופק. אם ביום חמישי נשבו רוחות אופטימיות ביבשת, לאחר שספרד ופורטוגל הכריזו על תוכניות קיצוצים מהותיות, הרי שביום שישי שוב נפלו הרוחות (והמדדים בבורסות..) לאחר שעיתון ספרדי פרסם כי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי איים להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי במסגרת הפסגה של מנהיגי האיחוד בסוף השבוע שעבר.

סוכנות "בלומברג" מדווחת היום (א') כי יוון שוקלת לנקוט הליכים משפטיים נגד סוחרים בבתי השקעות ובנקים אמריקנים אשר ייתכן וסייעו להחרפת משבר החובות ביוון, כך אמר ראש הממשלה היווני יורגוס פפאנדריאו בראיון לרשת CNN, אשר הוקלט ב-13 במאי.

"לא הייתי שולל את העובדה שהבנקים האמריקאים היו אחד המקורות למשבר", אמר פפאנדריאו בתשובה לשאלה בנוגע למעורבותם של הבנקים האמריקאים. הראיון המלא עם פפאנדריאו ישודר היום ברשת.

לדברי פפאנדריאו, ההחלטה הסופית האם לנקוט הליכים משפטיים נגד סוחרים, בתי השקעות או בנקים אמריקנים תתקבל לאחר שהפרלמנט היווני יבחן את גורמי המשבר. "יוון תערוך בחינה של עברה ושל הגורמים שהביאו להתפתחות המשבר. ישנן חקירות דומות המתרחשות בימים אלה במדינות נוספות, ביניהן ארה"ב. זה ענין של שקיפות".

נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הכחיש הטענה שגורסת כי האירו נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית, למרות הנפילה החדה שלו. טרישה אמר בראיון למגזין "דר שפיגל" הגרמני כי אירופה זקוקה לחקיקות עמוקות במטרה למנוע ולהעניש התנהגות או מדיניות כלכלית בלתי הולמת של מדינות גוש האירו.

טרישה אמר כי השווקים הפיננסיים באירופה נמצאים במצב הגרוע ביותר שלהם מאז מלחמת העולם השנייה, ואולי אף מאז מלחמת העולם הראשונה, אבל הוא הכחיש בתוקף כי ממשלות גוש האירו אילצה את הבנק המרכזי של אירופה להצטרף לתוכנית הסיוע בהיקף 1 טריליון דולר שאושרה השבוע, כדי למנוע משבר החוב של יוון מלהתפשט ברחבי הגוש ומעבר בעולם.

"אלו שטויות, אנחנו לוקחים החלטות שלנו בעצמאות מוחלטת ובהרבה פעמים הן היו מנוגדות לאלו של ראשי הממשלות". בראיון המלא שיפורסם מחר (ב'), קישר נשיא הבנק המרכזי האירופי בין החרפת משבר החוב בגוש האירו לקריסה של בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס ב-2008, ואמר כי "חווינו ואנחנו עדיין חווים תקופה מאוד דרמטית".