המאבק עולה מדרגה: דויטש ובירם הודיעו על עזיבת אקסלנס

לשניים תקופת הודעה מוקדמת של כחצי שנה ולכן יישארו בתפקידם עד תחילת 2011 ■ על רקע הגידול בהיקף הנכסים המנוהל שלה בשנה החולפת, דיווחה אקסלנס על צמיחה של 24% בהכנסות לסך של 168 מיליון שקל

נמשך המאבק בין מייסדי בית ההשקעות אקסלנס , גיל דויטש ורוני בירם, לקבוצת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה.

השניים הודיעו היום (א') על כוונתם לעזוב את תפקידם כיו"רים משותפים בבית ההשקעות בתום תקופת הודעה מוקדמת של כחצי שנה, ביום הראשון של שנת 2011. ההודעה מגיעה, ככל הידוע, כחלק מהמאבק בין דויטש ובירם לבין הפניקס, על התמורה המגיעה להם עבור מניותיהם בבית ההשקעות. נזכיר כי על פי ההסכם בין הצדדים, דויטש היה יכול לעזוב את אקסלנס זה מכבר. מנגד, לבירם היה הסכם תקף עד סוף השנה.

עתה, על רקע המאבק המתחדש בין הצדדים, הפתיעו דויטש ובירם והודיעו על עזיבתם את בית ההשקעות שהקימו וקידמו לאורך השנים עד למעמדו המוביל כיום, עוד קודם שנבחר יו"ר שיבוא במקומם. דויטש ובירם מחזיקים כיום יחדיו בכ-15.3% ממניות אקסלנס, אותם יעבירו להפניקס בשלוש מנות עבור תמורה כוללת של 210-270 מיליון שקל (70-90 מיליון שקל למנה).

בימים אלו מנהלים השניים הליך פסיקה מול הפניקס אצל רו"ח ראובן שיף, בנוגע לגובה התשלום שהפניקס תעביר להם עבור המנה האחרונה שרכשה מידיהם (5.11%) תמורת 76 מיליון שקל. השניים דורשים 33 מיליון שקל נוספים. לאחר הרכישה האחרונה מחזיקה הפניקס בכ-72.7% ממניות אקסלנס.

צמיחה של 24% בהכנסות לסך של 168 מיליון שקל

‎על רקע הודעת ההתפטרות של מייסדי החברה ויושבי הראש המשותפים, פרסמה היום אקסלנס את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2010. על רקע הגידול בהיקף הנכסים המנוהל שלה בשנה החולפת, דיווחה אקסלנס על צמיחה של 24% בהכנסות לסך של 168 מיליון שקל.

‏ העלייה בהכנסות לא תורגמה לשורת הרווח של אקסלנס. אחת הסיבות לכך היא עלייה של 40% בהוצאות התפעול, הנהלה וכלליות. עלייה זו נבעה מגידול בהוצאות עמלות ההפצה שמשלמת החברה לבנקים, וכן מהוצאות שכר עבודה של עובדים שנקלטו מפריזמה במהלך רכישת קרנות הנאמנות שלה.

הרווח התפעולי בשלושת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ב-56 מיליון שקל, ירידה של כ-3.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה רשמה החברה ירידה של 5% ברווחים לסך של 38 מיליון שקל. היקף הנכסים המנוהל על ידי אקסלנס צמח ברבעון הראשון בכ-4.2%, לסך של 57.3 מיליארד שקל. כיום עומד היקף נכסיה על כ-58 מיליארד שקל.

עיקר הגידול בהכנסות בית ההשקעות הושג בזכות הצמיחה בהכנסות מקרנות נאמנות ותיקים מנוהלים, בשיעור של כ-194%, לסך של 50 מיליון שקל; וכן מעלייה של 128% בהכנסות מפעילות תעודות הסל. נדגיש כי הכנסות החברה מקרנות נאמנות כוללות ברבעון הראשון של 2010 גם את תוצאות הקרנות שנרכשו מפריזמה ביוני אשתקד.

בתחום החיתום רשמה אקסלנס הכנסות של כ-6 מיליון שקל ורווח תפעולי של 4 מיליון שקל לעומת הכנסות של מיליון שקל ושורה תפעולית מאוזנת אשתקד. השיפור בפעילות החיתום של החברה נבע מהתאוששות שוק ההנפקות במהלך השנה האחרונה, שנמשך לתוך הרבעון הראשון של 2010.

הצמיחה בהכנסות קוזזה חלקית מהכנסות החברה מריבית והפרשי שער ופדיון מוקדם בגין מוצרים מובנים, ומירידה בהכנסות הברוקראז' של החברה. מנכ"ל אקסלנס, דוד ברוך, ציין עם פרסום הדו"חות השנתיים של 2009, כי הצמיחה בהיקף הנכסים המנוהל, בעקבות העליות בשווקים, לא באה במלואה לידי ביטוי בשנה החולפת, וכי היא תקבל ביטוי בתחילת השנה הנוכחית, כפי שמשתקף מפעילות תעודות הסל.

פעילות הגמל והפנסיה של החברה, אותה מוביל יו"ר אקסלנס גמל ופנסיה, אבי דויטש, רשמה שחיקה ברווחיות למרות עלייה של כ-10% בהכנסות. שיעור הרווח התפעולי של החברה עמד ברבעון הראשון על 36% לעומת 40% ברבעון המקביל אשתקד. אקסלנס השלימה בשבוע שעבר את רכישת מניותיו של דויטש בחברת הגמל והפנסיה, לאחר שהעבירה לו תשלום של 19.7 מיליון שקל, בנוסף על 20 מיליון שקל ששילמה לו תמורת מניות אלו ב-2007. ‏‎