דרך ארץ תפצה את אלדן על טיפול לקוי בסלעים שהונחו בכביש 6

ביהמ"ש חייב את הזכיינית המפעילה את כביש 6 לשלם ל"אלדן השכרת רכב" כ-23 אלף שקל, וזאת בגין טיפול לקוי בסלעים שהונחו על הכביש במסגרת פעילות עוינת שבוצעה בזמן מלחמת לבנון השנייה וגרמה לתאונת דרכים

בית משפט השלום בראשון-לציון הורה לחברת "דרך ארץ", הזכיינית מפעילה את כביש חוצה ישראל (כביש 6) לשלם לחברת "אלדן השכרת רכב" סך של כ-23 אלף שקל בגין טיפול לקוי בסלעים שהונחו על כביש 6, במסגרת פעילות עוינת שבוצעה בזמן מלחמת לבנון השנייה וגרמה לתאונת דרכים.

"לאחר שהבאתי בחשבון את טענות הצדדים ושקלתי את הדברים אלה מול אלה - אני פוסקת כי על דרך ארץ לשלם לאלדן סך של 23,243 אלף שקל", כתבה השופטת יעל בלכר בפסק דינה.

במהלך חודש יולי 2006, בעת שחלקה הצפוני של מדינת ישראל היה שרוי תחת מתקפת טילים של ארגון "חיזבאללה", הניחו גורמים עוינים סלעים על מסלולי הנסיעה בכביש חוצה ישראל, על מנת לגרום לנזק למכוניות של ישראלים. ואכן, רכב שהושכר מחברת "אלדן" התנגש בעוצמה באחד מהסלעים וניזוק באופן קשה.

בעקבות האירוע הגישה "אלדן", באמצעות עו"ד הילה לביא ממשרד יהב דינה ושות', תביעה לבית המשפט, בה טענה כי הטיפול של "דרך ארץ" במפגעים שהונחו על הכביש כאירוע חבלני היה לקוי, עובדה שהביאה לתאונת דרכים בה היה מעורב רכב השייך לה.

"אלדן" טענה כי על "דרך ארץ" חלה חובת זהירות מוגברת כלפי ציבור המשתמשים בכביש, וכי החברה, שהינה בעלת הזיכיון לתפעול כביש 6, לא התריעה אודות המפגע ולא תפעלה את מקום המפגע החבלני כמחזיק סביר.

עוד טענה "אלדן" כי בשל העובדה שמדובר בכביש מהיר שבו הזכיין גובה אגרה בגין השימוש בו, יש מקום לקבוע כלפיו קנה-מידה מחמיר יותר מהרגיל.

מנגד, "דרך ארץ" טענה כי כביש 6 הוא חלק משטח ישראל, ולכן "ככל שיש ל'אלדן' טענות על פעולות להבטחת צירי תנועה כנגד פעולות מחבלים, כי אז הכתובת הנכונה הן רשויות המדינה". לדברי "דרך ארץ", לה כגוף אזרחי, אין סמכות לפעול למניעת פעולות טרור.

בית המשפט הכריע במחלוקת בפסק דין קצר שניתן בהסכמת הצדדים על בסיס סעיף 79א לחוק בתי המשפט - ללא נימוקים.

מחברת "דרך ארץ" נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט ניתנה לאחר שחברת 'דרך ארץ' נאותה להתפשר עם צד ג' בעניין. פסק הדין לא קבע בשום סעיף על התרשלות חברת 'דרך ארץ', ואין לכך כל אזכור בהחלטת השופטת יעל בלכר אשר ניתנה בבית המשפט. 'דרך ארץ' מחזיקה בידיה מספר רב של פסיקות, הקובעות כי אינה אחראית על אירועים קצרי מועד".