מה כל-כך מעצבן במבחני מיון

ולמה טוענים שמי שמצליח בהם הוא טוב במבחני מיון - אבל לא בהכרח טוב לתפקיד המבוקש

הרבה מועמדים ממש מתרגזים כשהמראיינת הנחמדה מזמינה אותם ליום כיף שכולו מרכז הערכה או מבחני מיון מפרכים. חלקם אפילו מוותרים מראש על מועמדות למשרות נחשקות. למה הכלי הזה גורף התנגדויות כה רמות?

מקדים אישיות למקצועיות

אנשים נוטים לחשוב שמבחני מיון עושים הכל חוץ ממה שבאמת חשוב - המפגש עם המנהל המקצועי. במקום זאת הם נתקלים, ממרום מומחיותם ובגרותם, בבחורה צעירה, שלתפיסתם לא מכירה דבר וחצי דבר מרזי המקצוע שלהם, והיא עוד אומרת להם מה לעשות.

נראה להם אבסורדי להעמיד כתנאי לפגישה עם מנהל הצוות או מהנדס בכיר בחברה, בילוי יום מבחנים (או יותר) שמתמקד באישיותם וביכולתם לשווק את עצמם, ולא בכישוריהם המקצועיים.

החפירות

מבחני מיון נמשכים זמן רב, לעתים הם נעשים בשלבים, ודורשים מהמועמדים להקדיש להם יום או יותר. אם המועמד עוד עובד, ידרוש ממנו המבחן לבזבז יום חופשה או יותר. לעומתם, ריאיון עבודה יכול להסתיים באיחור קל לעבודה.

לא לכולם יש מרץ ועניין להתמודד עם יום שלם שכולו עשיית רושם על אחרים. הרבה יותר קל להפגין ביטחון עצמי גבוה, רהיטות ו"ראש גדול" במשך חצי שעה של ריאיון. במיוחד מחפשי עבודה, שעוברים תקופה לא קלה כשלעצמה, מתקשים להיות במיטבם בקבוצה. הם מסיימים ימים כאלה עייפים נפשית, ואלה שלא מתקבלים, יוצאים לא רק עייפים אלא גם מתוסכלים, כעוסים, ומדוללי כוח להמשך תהליך החיפוש. לכן רבים מעדיפים לוותר על התענוג מלכתחילה.

ספקנות וחוסר אמון

רוב האנשים לא מאמינים במבחני מיון ככלי. הם תוהים לגבי יכולת הניבוי והדיוק שלו ומעדיפים היכרות אישית בשיחה פתוחה על פני משחקי מצב, סימולציות וציור עצים.

אולי בשל הלחץ לעמוד בהצלחה בסיטואציות כאלה, ואולי בעקבות תסכול מחוויות קודמות שהסתיימו בכישלון - טוענים הפסקנים שמי שמצליח לעבור מבחני מיון ודינאמיקות קבוצתיות אינו מי שמתאים לתפקיד, אלא זה שמסוגל לעמוד בלחץ של מבחנים, לבלוט בקבוצה ולשחק את המשחק.

לא מתאים לרוח הזמן

קצב ההתפתחויות הטכנולוגיות, ובעקבותיהן השינויים בשיטות ואופני עבודה, גורמים לשינויים בלתי פוסקים בהגדרות תפקידים ובצרכי תפקיד. מישהו הגיב לא מזמן למאמר בנושא מבחני מיון: "בקצב ההתפתחות הטכנולוגית של היום, כשהמחר הוא כבר העבר, המבחנים שאנחנו עוברים היום לא יהיו רלוונטיים לתפקיד בעוד כמה חודשים, כי אף אחד לא יודע היום מה יהיו 'התפקידים החדשים'".

אני נתקלת באנשים שאומרים שמבחני מיון הם מבחנים ספציפיים לתפקיד, שמאתרים תכונות וכישורים אצל העובדים המתאימים ביותר מתוך קבוצת מועמדים. להבדיל מהמבחנים, אנשים מניחים שבריאיון מתגליית כימיה בין-אישית ולכן הוא מעיד על התאמה כללית - לא רק לדרישות התפקיד אלא גם לארגון, למנהל ולצוות. ככזה, הוא נתפס כמתאים יותר לרוח הזמן.

השד לא נורא

בשורה התחתונה, אי אפשר לחמוק מהמבחנים. חיפוש עבודה הוא העבודה הכי קשה בשוק. אני מבינה את תסכול המתנגדים, אך מקבלת את חוקי המשחק. השקעת האנרגיות בהכנה למבחנים, במקום בתירוצים והתנגדויות, היא הדרך היחידה לשפר משמעותית את הביצועים במבחנים (כפי שכבר הוכיחו לפניי).

צריך לשנס מותניים, ולנסות להתבונן על חצי הכוס המלאה של מבחני המיון:

  • הם הזדמנות נהדרת לקבל פידבק אובייקטיבי ואותנטי של צופה מהצד על ההתנהגות ועל הדרך שבה אתם מציגים את עצמכם. נכון, לא תמיד קל לשמוע את האמת, אבל כדי להתקבל לעבודה יש צורך מתמיד בשיפור, והדעה המפרגנת של אמא או של החבר הטוב לא תעשה את העבודה.
  • למנהל המראיין מתוך הארגון אין את הידע והכלים שיש למכוני המיון המקצועיים והמוסמכים. יותר מכך, הסתמכות על דעתו הבלבדית מסכנת את הבחירה בהטיות שיפוטיות, בעוד שבמכוני המיון עומדים מאחורי כל החלטה בוחנים, פסיכולוגיים, מראיינים אישיים ונציגים מהארגון המגייס.
  • ההתנגדויות למבחני מיון לרוב מגיעות ממועמדים שנכשלו בסיטואציות כאלה, או ממועמדים שיודעים מראש שסיכוייהם לעבור בהצלחה דלים. מנגד, המועמדים שמצליחים לעבור מסכת כה ארוכה של מבחנים מרגישים שהם באמת מתאימים לתפקיד, מקצועית ואישית. בעבורם המבחנים דווקא מייצרים ביטחון, והם בדרך כלל מתחילים בעבודתם עם פחות חששות ובתחושה נינוחה יותר.
  • דווקא בתקופה של שינויים רבים ומהירים, מבחני מיון מעמיקים מאפשרים לצד בדיקת ההתאמה לתפקיד גם בדיקה של מידת הגמישות של המועמד, ושל יכולת ההסתגלות שלו לשינויים.

1. איזו חוויה היתה לכם במבחני מיון?

2.עד כמה לדעתכם ניתן לנבא הצלחה של מועמד על סמך מבחני המיון שלו? האם יש מבחן בעל יכולת ניבוי גבוהה של הצלחה?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון ועל הידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים.

[הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי
המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין
להסתמך עליהם ככאלה.

לקשר עם יעל מהודר יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.

במשך השבוע אפשר להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית, ודרך קישור זה [http://www.globes.co.il/news/home.aspx?fid=3632&fromerechmusaf].