שוקי בורשטיין: "יש עלייה בתמחור הריבית לקבוצות הרכישה"

כך אומר מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות בשיחה עם "גלובס" ■ רווחי הבנק הסתכמו ברבעון הראשון ב-28 מיליון שקל ■ האשראי לציבור צמח ב-2.5% והסתכם בכ-45 מיליארד שקל

קבוצות הרכישה מתייקרות. עוד לפני כניסת חוזר קבוצות הרכישה של בנק ישראל לתוקפו, מייקרים הבנקים את הריביות. "כבר עכשיו יש עלייה של חצי אחוז עד אחוז וחצי בתמחור הריבית לקבוצות רכישה לאור העובדה ש(בנקים) צריכים לשמור יותר הון למשך הבנייה. עם זאת בינתיים אין האטה בהיקף הפניות" כך אומר ל"גלובס" שוקי בורשטיין, מנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות, הבנק השני בגודלו בתחום המשכנתאות.

החוזר, שיכנס לתוקפו ב-30 ביוני מחייב את הבנקים להקצות בגין קבוצות רכישה הון בשיעור של 100% מהאשראי, כאילו היו קבלן ולא 35% כמו נוטל משכנתא רגיל.

בורשטיין התייחס להשפעת עליית הריבית על העדפת הלקוחות לגבי מסלולי המשכנתאות ואמר כי "בחודשים האחרונים התמהיל מתחיל להשתנות. שיעור ההלוואות הצמודות לפריים ירד ל-60 אחוז ושיעור ההלוואות צמודות מדד עלה ל-30%. אנחנו מנסים להסביר ללקוחות את הסיכון במסלול צמוד הפריים, בכך שריבית הפריים לא תישאר נמוכה ועלולה לעלות. לכן מראים ללקוח את המשמעות של עליית הריבית, כלומר איך ההחזר שלו יגדל".

היום פרסם בנק לאומי למשכנתאות את תוצאותיו לרבעון הראשון של 2010. הבנק מדווח על רווח של 28 מיליון שקל בהשוואה ל-25 מיליון שקל בתקופה המקבילה. כאמור בלמ"ש הוא השחקן השני בגודלו בשוק המשכנתאות עם נתח של כרבע מהשוק. ברבעון הראשון של 2010 הגיע היקף הלוואות המשכנתא החדשות מכספי בנק ל-2.9 מיליארד שקל, לעומת 1.5 מיליארד שקלים ברבעון המקביל.

היקף מחזורי המשכנתאות ירד ב-43% והגיע ל-339 מיליון שקל. התשואה על ההון של הבנק ירדה ל-4.5% בהשוואה ל-4.7% אשתקד ול-5.7% בכל שנת 2009. הלימות ההון של הבנק על פי כללי באזל 2 היא 16.05% והבנק מעריך כי כניסת חוזר קבוצות רכישה לתוקף יוריד את הלימות ההון ב-0.4%.

עוד עולה מדו"חות בלמ"ש כי האשראי לציבור של הבנק הגיע בסוף הרבעון ל-44.8 מיליארד שקל, עליה של 2.5% מסוף 2009. הרווח מפעולות מימון הסתכם ברבעון הראשון של 2010 ב-70 מיליון שקלים לעומת 66 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד, עליה של 4.8%.