בשורה לאלפי זוגות: "חוק הביציות" עבר למליאת הכנסת

נחוק יאפשר לראשונה תרומת ביציות ע"י כל אישה בגילאים 21-35 עבור כל אישה שתזדקק לתרומה כזו ■ עד היום ניתן היה לשאוב ביציות רק מנשים שעברו טיפולי פוריות, ורק עבור טיפול עתידי באותן נשים עצמן

ועדת העבודה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק הביציות" - חוק שיסדיר לראשונה את תרומת הביציות בישראל, מבלי לאלץ זוגות רבים לחפש תרומות בחו"ל בעלויות אסטרונומיות.

הוועדה, בראשות ח"כ חיים כץ, הצליחה להתגבר על הסעיפים הבודדים בהצעת החוק שנותרו עוד במחלוקת, וכך למעשה נסללה הדרך להעברת החוק באופן סופי במליאת הכנסת כבר בשבועות הקרובים.

חוק הביציות הוא חוק ממשלתי שיאפשר לראשונה תרומת ביציות על-ידי כל אישה בגילאים 21-35 עבור כל אישה שתזדקק לתרומה כזו. עד היום ניתן היה לשאוב ביציות רק מנשים שעברו טיפולי פוריות, ורק עבור טיפול עתידי באותן נשים עצמן.

מאז התפוצצות פרשת הביציות בשנת 2000, עת נודע כי פרופ' בן-ציון רפאל שאב מספר גבוה של ביציות בניגוד לנהלים ומתוך מטרה למכור את חלקן, גם שאיבת הביציות בישראל דעכה כמעט לחלוטין.

הצעת החוק הממשלתית הבשילה לקראת סוף כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אולם הבחירות דחו את המשך החקיקה. לאחר הבחירות, עם מינויו של יעקב ליצמן (יהדות התורה) לתפקיד סגן שר הבריאות, נדמה היה כי החקיקה תיתקע עוד תקופה ארוכה. ליצמן ביקש לבחון את הסוגיות ההלכתיות והאתיות הכרוכות בחוק, והוא גיבש הסכמה רחבה מצד הרבנים בתוך כחצי שנה.

על-פי החוק שהתגבש יוקמו 3 מנגנוני פיקוח מיוחדים: ועדת אישורים שתבחן את בריאותה של התורמת; ועדת חריגים שתבחן תרומה בתוך המשפחה (ככלל התרומה תהיה אנונימית וחסויה); ועדה שתפקח על רישום התורמות והנתרמות; וועדה שתפקח על הילודים - זאת כדי למנוע מקרים של נישואי אח ואחות.

בני-זוג שעומדים להינשא ושלפחות אחד מהם יודע שהוא נולד באמצעות תרומת ביצית יוכל לפנות לוועדה, זו שתבדוק ברישום אם קיימת אפשרות כי מדובר באח ואחות.

התורמת תוכל לתרום ביציות רק 3 פעמים בחייה, ובין כל תרומה יהיה הפרש של חצי שנה לפחות. התורמת תקבל מהמדינה גמול כספי, אך הסכום טרם נקבע.

על-פי עו"ד היבנר, הרציונל אינו להפוך את תרומת הביציות ל"עסק", כך שהסכום לא יהיה גבוה במיוחד אך עדיין מכובד. גם האישה שתקבל את התרומה תצטרך לשלם אגרה, שסכומה עדיין לא נקבע.