מחקר ענק: האם יש קשר בין שימוש בסלולרי לסרטן המוח?

מחקר של אינטרפון, המחקר הרפואי הגדול ביותר שנעשה עד כה בתחום ושנמשך 10 שנים, מראה כי שימוש כבד בסלולרי מגדיל את הסיכויים לגידול מוחי, אך הנתונים בעייתיים ומראים למשל כי שימוש קל בסלולרי מגן על המשתמש מסרטן

מחקר רחב-מימדים של "אינטרפון", הקושר בין שימוש ממושך בטלפונים סלולריים לבין האפשרות להתפתחות גידולים ממאירים במוח, מעלה שאלות רבות בנושא - כך מדווחות היום (ב') סוכנויות הידיעות.

המחקר אינו מראה באופן חד-משמעי כי שימוש ממושך בסלולרי גורם לעלייה בחולים בגידול מוחי, אך מצביע על פוטנציאל לעלייה בסיכון עבור "משתמשים כבדים".

מדובר במחקר הרפואי הגדול ביותר שנעשה עד כה בתחום ונמשך 10 שנים. המחקר בוצע ב-13 מדינות והקיף 12.8 אלף איש ברחבי העולם, ובכללם 5,150 חולי סרטן המוח ו-5,117 חולים הלוקים בגידולים ממאירים ושפירים במוח.

העיתון "סאנדיי טיימס" הבריטי מדווח כי מדענים שהשתתפו בביצוע המחקר הודו כי יש צורך במחקרים נוספים בשל ההגדרה הרחבה של "משתמשים כבדים" בטלפונים סלולריים במחקר הנוכחי, וגם בגלל שהמחקר האמור לא כלל אנשים מתחת לגיל 30.

"משתמשים כבדים" הוגדרו במחקר כאלה שהשתמשו בסלולרי במשך 30 דקות ביום לפחות, וזה הספיק כדי לזהות סיכויים גדולים יותר לחלות בגידול מוחי. המחקר מומן בחלקו על-ידי גורמים בתעשיית הסלולר, ופרסומו נדחה מספר פעמים עד היום.

"חלק מהשאלות העולות מהמחקר אינן ברורות", כתב ה"סאנדיי טיימס". "הנתונים מראים כי שימוש נמוך בסלולרי אף מגן על המשתמשים מפני סרטן".

מבקרי המחקר כועסים על כך שילדים לא נכללו בו וטוענים לשגיאות שנפלו בנתונים הסטטיסטיים.

"המחקר לא מצביע על עלייה בסיכון, אך איננו יכולים לקבוע כי אין סיכון כזה", אמרה אליזבת' קרדיס, שעמדה בראש המחקר, לסוכנות AP.